וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה תמליץ: מחיר זהה לרכב פרטי ולליסינג

דניאל שמיל

7.12.2011 / 8:44

הפער בין מחיר הרכב לצרכן הפרטי ומחיר הרכב לציי רכב עשוי להצטמצם בצורה משמעותית בעקבות המלצות הוועדה בראשות ירון זליכה. הוועדה תמליץ להגביל ההנחות לחברות

אחד העיוותים הגדולים בענף הרכב עשוי להיפתר על ידי הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב - אם הפער העצום בין המחיר לצרכן הפרטי למחיר לציי רכב יצטמצם משמעותית. ל-TheMarker נודע כי אחת ההמלצות המרכזיות אותה בוחנת הוועדה שבראשות ירון זליכה היא להגביל את ההנחות לחברות הליסינג, ולחייב יבואנים שמעניקים הנחות גדולות להפחית את המחיר לצרכן הפרטי בהתאם.

הכוונה היא לקבוע פער מרבי בין המחיר הגבוה ביותר של מכונית (לצרכן פרטי, שלא במסגרת מבצע) למחיר הנמוך ביותר על אותה גרסה (לחברת ליסינג גדולה או צי רכב גדול). המשמעות היא שההנחות לציים יצטמצמו או שכוח הקנייה הגדול של חברות הליסינג יוריד את המחירים דווקא לצרכן הפרטי.

משמעות ההמלצות היא שאם היבואנים ירצו להעניק הנחה גדולה יותר ללקוח, יהיה עליהם להוריד בהתאם גם את המחיר לצרכן. משרד התחבורה יהיה זה שיפקח על ההנחות ויקבע אם המחירים לצרכן הוגנים. הפער המותר בין המחיר לציי הרכב לבין הפערים ללקוח פרטי טרם נקבע, אך יהיה כנראה נמוך בהרבה מההנחות הנהוגות כיום, הגבוהות מ-20%.

מחירן של המכוניות המשפחתיות בישראל הוא כמעט אחיד, ונע בין 117 ל-122 אלף שקל. ממחיר זה אין הנחות לצרכן הפרטי שכן הדבר יפגע בערך הציים של חברות הליסינג, והתחרות היא בעיקר על הרכישות של חברות הליסינג ולא על הצרכן הפרטי. חברות הליסינג מפיקות חלק מרווחיהן על ידי מימוש ההנחות שהעניקו להן היבואנים. מכיוון שמחירון המכוניות המשומשות מחושב מהמחיר הרשמי והמנופח, מאבדת המכונית את ערכה לאט מאוד, וכך חברות הליסינג מוכרות את המכוניות במחיר הנמוך, אך במעט מזה שבו קנו אותה, ולעתים אף במחיר גבוה יותר.

כך למשל, במסגרת מבצע שערכה לאחרונה קל אוטו מכרה חברת הליסינג מכוניות חדשות במחיר הנמוך אף ב-20% ממחיר היבואן הרשמי. שברולט קרוז, למשל, נמכרה ב-105 אלף שקל, כשמחיר המחירון שלה הוא 120 אלף שקל. פורד פוקוס מן הדגם היוצא הוצעה במחיר של 95 אלף שקל - 25 אלף פחות ממחיר המחירון לצרכן הפרטי.

הוועדה תמליץ, ככל הנראה, גם על שינוי משמעותי במיסוי הרכב. לפי ההמלצה המסתמנת, המס על הרכב יחושב לפי המחיר לצרכן (בדומה למע"מ) ולא לפי המחיר ליבואן, כפי שהוא מחושב כיום. המיסוי בישראל הוא יחסי ומגלם 83% ממחיר המכונית בנמל (המחיר שבו רכש אותה היבואן, כולל הובלה וביטוח), כשלכך יש להוסיף מכס (7% למכוניות המגיעות מהמזרח הרחוק) ומע"מ. לכן, במצב כיום, יבואן שקונה את המכונית במחיר נמוך יותר משלם מס נמוך יותר. הדבר מקנה לו יתרון על פני יבואנים מקבילים או אזרחים המייבאים ביבוא אישי. המשמעות של שינוי המס המוצע היא צמצום שולי הרווח הגולמי של היבואן. המהלך צפוי להקטין את ההנחות לציי הרכב, אבל לא אמור לפגוע בהכנסות המדינה מהמיסוי של ענף הרכב.

מזליכה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully