וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר יבצע קיצוץ רוחבי של מיליארד שקל בתקציב

מוטי בסוק

7.12.2011 / 8:56

בשל הכוונה לבצע המלצות ועדת טרכטנברג ובשל דרישות משרד הביטחון מתכנן משרד האוצר לבצע קיצוץ של לפחות מיליארד שקל בתקציב ב-2012 על מנת למנוע פריצה במסגרתו

שר האוצר, יובל שטייניץ, יבצע בפברואר קיצוץ רוחבי (פלאט) של מיליארד שקל, ואולי אף יותר, בתקציב 2012. זאת, בשל פריצה בתקציב 2012 בהיקף של מיליארד שקל, בגלל ביצוע המלצות ועדת טרכטנברג ובשל היענות לדרישת כספיות של כמה משרדי ממשלה, ובהם משרד הביטחון.

אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחליט בימים הקרובים להקטין או לבטל את הקיצוץ המתוכנן בתקציב הביטחון, בהיקף של 3 מיליארד שקל, יועלה היקף הקיצוץ פלאט בעד 3 מיליארד שקל נוספים. אפשרות אחרת לחיסכון היא לדחות שוב, זו השנה ה-28 ברציפות, את הפעלת פרויקט חוק חינוך חובה חינם לילדים בגילים 3-4, שוועדת טרכטנברג כללה במסקנותיה.

משרד האוצר מגבש בימים אלה תוכניות להתמודדות עם כל תסריט חדש שעשוי להתפתח באירופה, כולל התרסקות האיחוד המוניטרי האירופי. לדעת האוצר, ישראל צריכה להיות ערוכה לכל מצב שיתפתח באירופה, יעד הסחר (היצוא-יבוא) הראשי של המדינה, כולל התפרקות גוש היורו.

במצב כזה, להערכת כלכלנים בממשלה, תהיה נסיגה בכל מדינות האיחוד האירופי, וגם במדינות אחרות בעולם. הכלכנים צופים כי התוצר של מדינות אירופה יצנח ב-10%-20% והיצוא הישראלי יפגע בצורה משמעותית. ישראל היא מדינה מוטת יצוא, כשכמעט 50% מהתוצר שלה מופנים ליצוא.

שר האוצר סבור כי משרדו אינו צריך לבצע כל התאמות בשל הירידה הצפויה במסים השנה ובשנה הבאה. לדבריו, המייצבים האוטומטיים של המערכת הם שיפעלו במקרה כזה. משמעות הדבר כי האוצר לא ינקוט בכל מהלכים בעקבות תת-גביית המסים השנה, כ-4.5 מיליארד שקל ביחס לתחזיות המוקדמות - 0.5% תוצר. תת-גביית המסים הצפויה ב-2012, לדעת מומחים, גבוהה בהרבה, ותגיע ל-15-18 מיליארד שקל.

שטייניץ מתנגד בכל תוקף להעלאות מסים. בהתייעצויות שקיימו ראשי האוצר הביעו המשתתפים תמיכה במדיניות האוצר של "הפעלת" המיצבים האוטומטיים. עם זאת, לא כולם באוצר שלמים עם גישה זו.

בכירים באוצר סבורים כי מאחר שב-2012 צפויה תת-גבייה גבוהה, שיכולה להגיע ל-2% תוצר, האוצר יהיה חייב להגיב, על ידי קיצוץ בתקציב והעלאת מסים, אחרת השווקים יגיבו ודירוג האשראי של ישראל יפגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully