וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום מס על עשירים: מס על מוצרי יוקרה

מירב ארלוזורוב ומוטי בסוק

7.12.2011 / 9:13

הכנסת קיבלה את פרק המסים בדו"ח טרכטנברג אך ללא מס היסף שהומלץ להטיל על בעלי הכנסה גבוהה. כתחליף שוקלים במשרד האוצר להטיל מס מיוחד על רכישת מוצרי יוקרה

משרד האוצר שוקל להטיל מס מיוחד על מוצרי יוקרה, שיצליח להכניס לקופת המדינה כ-400 מיליון שקל. סכום זה חסר בתקציב המדינה לאחר שההצעה המרכזית שנכללה בדו"ח טרכטנברג, להטלת מס מיוחד של 2% על עשירים, לא עברה את הליך החקיקה בכנסת.

מס היסף, בשיעור של 2% על כל הכנסה אישית של יותר מ-83 אלף שקל בחודש (מיליון שקל בשנה), היה חלק מהמלצות ועדת טרכטנברג בענין שינוי מדיניות המס של ישראל. המס אמור היה להוות מדרגת מס נוספת, גבוהה יותר, על העשירים ביותר - 50% מס שולי מעבודה, ו-27%-32% מס מהון או מנדל"ן. על פי הערכת רשות המסים, המס היה אמור להכניס כ-400 מיליון שקל בשנה, כלומר המשמעות שלו היתה הצהרתית יותר מאשר בעלת חשיבות מיסויית.

מס היסף נכלל בכל שלבי החקיקה של פרק המסים של ועדת טרכטנברג. שלשום, רגע לפני שאישור פרק המסים של ועדת טרכטנברג עלה לקריאה שנייה ושלישית, התעוררו מחלוקות של הרגע האחרון בין שטייניץ ובין גפני לגבי הסעיף של מס היסף. האוצר הציע לדחות את ההצבעה על פרק המסים כולו, אך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לשני הצדדים לקיים את ההצבעה בכל מחיר. הפתרון שנמצא היה הוצאת סעיף מס הייסף מההצבעה.

כתוצאה מביטול הסעיף נוצר חוסר של 400 מיליון שקל בהכנסות המסים הצפויות של המדינה. בשלב זה רשות המסים בוחנת חלופות. אחת החלופות הבולטות היא זו של מיסוי מיוחד על מוצרי יוקרה - אם כי לא ברור מה ייחשב למוצר יוקרה, ומה יהיה שיעור המיסוי המיוחד שיוטל עליו.

לחילופין נשקלות חלופות כמו צמצום הפטור ממס בדיוטי פרי, יקור מוצרים שהם תחליפי טבק, או ביטול הפחתת המס על מכשירים סלולריים.

במערכת הפוליטית נשמעה אתמול ביקורת על ביטול מס היסף, מאחר שמדובר בצעד ההצהרתי הבולט ביותר של ועדת טרכטנברג להעלאת המס על עשירים, וכן צעד שעשוי היה ליצור את הבסיס למיסוי עתידי גבוה יותר על הכנסות גבוהות.

בכנסת אמרו אתמול כי ראש הממשלה ושר האוצר לא אהבו את המס הזה, כך שהפתרון שהתקבל מתאים להם. גם גפני התנגד למס הייסף מאחר שמבחינתו מדובר במס על מס. "למה", הוא שאל, "לא תחליטו על מדרגת מס נוספת, מעל למדרגה החדשה של 48%, מדרגה של 50% על הכנסות הגבוהות ממיליון שקל?".

באוצר אמרו כי נתניהו יתנגד למדרגה נוספת, שכן הוא מאמין ש"רוב שכרו של אדם צריך להישאר בידו". גפני שוב הקשה ואמר כי "אנשים מהמעמד הבינוני שיוציאו את כל חסכונותיהם לאחר עשרות שנים, עלולים להידרש לשלם, בגין הריבית שצברו, מס יסף. היכן הצדק?"

גפני הוסיף כי "אנשים שיש להם שתי דירות עלולים להגיע עם השבח ממכירת הדירה השנייה להכנסה שנתית של יותר ממיליון שקל, ולהידרש, שלא בצדק, לשלם מס יסף". לדידו של גפני, מס יסף מוצדק רק אם יוטל על עשירים.

באוצר אמרו אתמול כי הרפורמה במסים בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג אמורה להיות מאוזנת. העימות עם גפני היה על סוגיות במס הייסף שדורשות ליבון, ובכל מקרה האוצר לא מתכוון להפסיד הכנסה של 400 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully