וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאמה הכהן: "לבטל שיטת החבילות בסלולר"

רותי לוי

7.12.2011 / 14:06

ועדת הכלכלה דנה בהצעה לבטל את קנסות היציאה בשוק הסלולר. כרמל שאמה הכהן הציע להוסיף לכך גם את ביטול שיטת החבילות שמפעילות החברות. "הלקוחות צריכים מחשב כדי לדעת במה לבחור"

האם תבוטל שיטת החבילות בחברות הסלולר? בהמשך לביטול קנסות היציאה ללקוחות חדשים בענף התקשורת (טלוויזה רב ערוצית, טלפוניה נייחת וספקיות אינטרנט) בחודש שעבר קיימה היום ועדת הכלכלה של הכנסת דיון לקראת הסדר דומה בשוק הסלולר.

ההצעה ליישר קו עם כל ענף התקשורת ולבטל את קנסות היציאה ללקוחות חדשים גם בסלולר אינה חדשה והיא כבר עברה בקריאה ראשונה, אך הדיון הנוכחי העלה הצעה להטיל הגבלות נוספות על חברות הסלולר וביניהן על אופי תמחור המכשירים, התשלום עבור חבילות שירותים שלא נוצלו במלואן והתשלום עבור ניצול שחורג מהחבילות.

יו"ר ועדת הכלכלה שאמה הכהן מבקש לקבוע הגבלות בתמחור המכשירים. כיום, חברות הסלולר מנהיגות מבצעי "מכשיר חינם" במסגרתם הן מחתימות את הלקוחת על עסקת תשלומים ל-36 חודשים במחיר הגבוה משמעותית ממחיר השוק, ומדי חודש מבצעות חיוב-זיכוי כך שבפועל, לקוח שמעוניין לקבל את המכשיר בחינם נאלץ להישאר עם החברה 3 שנים רצופות שהרי אם לא יעשה כן - הוא יידרש להמשיך ולשלם את יתרת התשלומים היקרה. לצד הצרכנים עומד חוק ניתוק זיקה ולפיו לקוח שהצטרף לחברה חדשה ימשיך לקבל זיכוי בעבור המכשיר שרכש בחברה הקודמת, אך החברות מקשות על הצרכנים במימושו.

בדיון שהתקיים היום אמר שאמה הכהן: "התיקון שהצעתי אינו מספיק כי עולה תמונה ברורה שהבעיה חמורה יותר מתמחור המכשירים ושיטת 'חיוב זיכוי' עבורם. זיהינו כשל בתוכנית החבילות שמציעות החברות, הלקוחות צריכים מחשב כדי לדעת באיזה חבילה לבחור - זו אומנות הטשטוש". שאמה הכהן הוסיף כי החברות גובות תעריף גבוה פי 3 ואפילו 4 כאשר הלקוח חורג מחבילת השימוש בזמן אוויר, מסרונים או גלישה, ומצד שני לעיתים הוא משלם על מלוא החבילה גם אם צרך פחות ממנה.

היו"ר הציע לבחון, במסגרת הכנת הצעתו, לביטול הקנסות לקריאה שנייה ושלישית, להגביל גם את תעריפי החריגות שגובות חברות הסלולר ולחייב אותן לזכות את הלקוחות עבור שימוש נמוך מהחבילה שרכשו. "אי אפשר לצרוך בדיוק את כמות הדקות שרוכש הלקוח בחבילה, לקוח שרוכש 300 דקות שיחה צריך להיות קוסם כדי לנצל אותם כל חודש. התוכניות האלה רק נחזות להראות משתלמות, הן מטעות ומונעות מהלקוחות לכלכל את צעדיהם בתבונה. לקוח לא יכול לעשות חשבון מה תהיה העלות האפקטיבית שלו".

לפי ההצעה של ח"כ שאמה הכהן, צרכן שחרג בעד 20% מהחבילה שרכש ישלם עבור הצריכה החורגת תעריף זהה לתעריף החבילה. עוד הציע היו"ר שצרכן שצריכתו הייתה נמוכה ב-20% או יותר מהחבילה ישלם 20% פחות ממחיר החבילה עליו התחייב.

מנהלת אגף הרגולציה של פלאפון, יוליה מרוז, ציינה כי: "זו שיטה שיווקית נהוגה בכל שווקי הסלולר בעולם. כשהתחילה תנועת הלקוחות בעקבות הפחתת הקנסות הם ידעו לשלם פחות ולקבל יותר, לנסות לשנות את ההתנהלות הזו זה ברמה של שינוי סדרי עולם ולא בטוח שלא ייצא שכרנו בהפסדנו".

בתום הישיבה הבהיר היו"ר שאמה הכהן כי מדובר בדיון ראשון בהצעתו ומכיוון שכך הוא לא מעמיד את ההצעה להצבעה, אולם הצעתו תעלה שוב לדיון מעמיק יותר במסגרת הכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעתו לביטול קנסות היציאה מחברות הסלולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully