וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאבדות כלכלית בשוק האופציות

דפנה פפר

8.12.2011 / 16:25

מרבית האופציות למימוש במניות בבורסת ת"א נסחרות במחירים מופרכים ודמיוניים. ד"ר דפנה פפר סבורה כי לרובן אסור להתקרב גם אם יקרה נס פיננסי

פרמיות מימוש מידי (הסכום שמחזיק אופציה ישלם בעת הפיכתה למניה) כפי שמופיעות בטבלת האופציות היומית שמתפרסמת בעיתונות מלמדות חד משמעית על חוסר כדאיות המרת האופציות למניות. בחלק מהאופציות הפרמיה נעה סביב 200% עד 500% וגם באלה שהפרמיה היא רק 50% עדיף לרכוש את נכס הבסיס שהוא המניה. כמובן שככל שתקופת חיי האופציה קצרה יחסית הסיכון בהחזקתה גובר והסיכוי הוא שתפקע בשווי אפס בגלל חוסר כדאיות המרתה למניות. חשוב לציין שבמספר רב של אופציות לא מתקיים מסחר יומי שוטף ולעיתים 1000 שקל מעלים או מורידים את שער האופציה ב 30% .עדות למסחר דליל "שתוקע" משקיעים במסחר.

מעת לעת, אנו מקבלים הודעות, לאחרונה מחברות בסקטור חיפושי הגז, על הארכת מועד חיי האופציה. החברה מקווה שהארכת החיים בשילוב עם אירוע מהותי בחברה עצמה, מציאת גז או נפט למשל, תגרום למנייה להתעורר ולזנק מה שיביא לכדאיות בהמרת האופציות למניות דבר שיזרים הון לקופה. רק שבשנה החולפת לא ראינו נס כזה שהתרחש במציאות.

צונן גם באגורה בודדת

המצב בשוק המניות בת"א מתחילת 2011 ועד היום מלמד שמניות רבות, בוודאי הקטנות והקלילות, איבדו עשרות אחוזים מערכן. ברור לפיכך שהאופציות המתייחסות למניות אלו נשחטו ועדיין לא התאימו את שווין מול נכס הבסיס. גרוע מכך, אופציות לא מעטות נסחרות במחיר מינימום של אגורה אחת לפי נהלי הבורסה. גם במחיר כזה אין כדאיות ברכישת האופציה כיוון ששוויה שלילי ונכס הבסיס זול משמעותית גם ממחיר של אגורה בודדת.

גרועות במיוחד הן אופציות של חברות שהערת "עסק חי" פורסמה לגביהן או שידוע שמצבן העסקי תלוי בנס נדלנ"י ברומניה או באוקראינה. עד שיגיע הנס יחלוף זמן רב, נכס הבסיס מתקשה לעלות, לאופציות אין סיכוי להיכנס לכסף ומחיקת האופציות קרובה מתמיד.

כדי להאריך את חיי האופציות צריך לפנות לביהמ"ש ולבקש אישור. בתי המשפט מגלים הבנה למצב והאישורים מתקבלים ללא בעיות מיוחדות. יש גם מקרים של אופציות שזמן חייהן הוארך כבר פעמיים שלוש בעבר. כדאי לזכור שתוספת המימוש לחלק מאופציות אלו כפולה ממחיר המנייה ללמדנו שכדאיות ההמרה שלילית לחלוטין .

שדה מוקשים ואומללים

הציבור הרחב לא תמיד מודע למוקש הפיננסי הקרוי אופציות למניות ואשר מפוזר כמעט בכל טבלת האופציות למניות באחד העם. כך יכול משקיע תמים לתת הוראה לרכוש אופציה מסוימת ב 5000 שקל ולהלן תגובת השרשרת :

האופציה תזנק 30% במחירה, המוכרים המאושרים ישמחו שנמצא פראייר כתחליף להם אחרי שהפסידו כמעט את כל כספם באופציה המקוללת. הקונה "המאושר" יתקשה למכור והצרה התגלגלה לפתחו.

המשקיע התמים אינו מבין במושגים כפרמיה למימוש מידי או במחיר המימוש וגם לא במחיר נכס הבסיס או במועד הפדיון. משקיע כזה נכנס לשדה מוקשים פיננסי ממנו לא ייחלץ גם בעור שיניו.

כיוון שישנם משקיעים תמימים לא מעטים, מנגד ישנם סוחרים ממולחים רבים שממליצים על אופציות גרועות, נמליץ למשקיעים לעיין בקפדנות יתרה בנתוני האופציות הגלויים ולהבין מה הם קונים. לחילופין, לקחת ייעוץ זמין וקל מיועץ השקעות או מפקידי הבנקים, לפני שייכנסו למדבר השומם של מרבית האופציות למניות בת"א. אם תצליחו לצאת מהמדבר זה יהיה כאמור בנזק גדול לאחר שחילצתם אומללים שנתקעו לפניכם והבינו את המלכודת. עדיף לשמור מרחק וגם את כספכם בהשקעות סולידיות.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלה, במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully