וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד טרכטנברג: פרק המסים פוגע בחלק מהחברות

ערן אזרן

8.12.2011 / 17:11

בעקבות אישור פרק המסים בהמלצות טרכטנברג יועלה המס על דיווידנדים החל מינואר 2012 מ-25% ל-30%. קבוצת חברות תעתורנה לבג"ץ נגד ההחלטה בטענה שהיא מפלה לרעה מספר חברות

קבוצה של בעלי חברות, בראשות עו"ד ורו"ח רמי אריה, תעתור בתחילת שבוע הבא לבג"צ, בעקבות אישורו בממשלה של פרק המיסוי בדו"ח טרכטנברג בתחילת השבוע. בעתירה טוענים נציגי החברות כי ההחלטה להעלות את שיעור המס על משיכת דיווידנדים מ-25% ל-30% בתחילת 2012 אינה חוקתית, מאחר שאינה מאפשרת לחברות שאין ברשותן עודפי נזילות למשוך את יתרות הרווחים עד סוף 2011 וליהנות משיעור המס הישן. כתוצאה מכך, נטען, ההחלטה, מקפחת ופוגעת בקבוצה של חברות.

במסגרת המלצת ועדת טרכטנברג, שאושרה בתחילת השבוע, נקבע כי החל מתחילת השנה הבאה, יעלו שיעורי המס על דיווידנד לבעלי שליטה בחברות מ-25% ל-30%. ההחלטה מהווה תמריץ לחברות לבצע את חלוקת הדיווידנד כבר השנה, וזאת על מנת ליהנות מהמס המופחת. אולם, חברות שאין ברשותן יתרת מזומנים מספיקה לחלוקה (כאלה שהשקיעו את רווחיהן במלאי או בנכסים להשקעה) לא יוכלו לבצע את החלוקה וייאלצו לשלם את מדרגת המס החדשה בשנת 2012.

ועדת טרכטנברג, שהיתה ערה לבעיה, קבעה בהמלצותיה הוראת מעבר לפיה ניתן יהיה לבצע חלוקת דיווידנדים בשיעור של 25% (השיעור הישן) עד לחודש מארס 2012. אולם, בהחלטת הממשלה השבוע לא מוזכרת הוראת המעבר. מסיבה זו החליטו עתה ראשי החברות לפנות לסעד בית המשפט. רו"ח רמי אריה, העומד בראש העותרים, הסביר: "מעולם לא קרה בעבר שביצעו שינוי מס בתחולה רטרואקטיבית - כל הרעה בתנאי המיסוי תמיד הייתה רק קדימה ולא אחורה", אמר.

לדברי אריה, אישור ההוראה בממשלה מבלי לקבוע תקופת מעבר שבה תקף שיעור המס הישן אינו חוקתי ופוגע בחברות שיש להן עודפים או רווחים שלא חולקו, אבל אין להן עודפי נזילות. "ייתכן שבמאזן יש רישום של יתרת עודפים, אך הכסף בפועל הושקע בנכסים לא נזילים, ובעלי המניות התכוונו למשוך את הדיווידנד רק במועד מאוחר יותר", הסביר אריה. "עכשיו הם ייאלצו לשלם את המס הגבוה יותר, ולא ליהנות מהשיעור הקודם כמו שחברות אחרות נהנות".

טענה שנייה שהועלתה על ידי רואי החשבון, שככל הנראה לא תיכלל בעתירה לבג"ץ, הינה שהחל מהשנה הבאה לא ניתן יהיה לבצע קיזוז של מס הדיווידנד עם הפסדים קודמים שנרשמו כתוצאה ממימוש של ניירות ערך. רו"ח אייל אלון, המשמש כיועץ לתכנון מס, הסביר כי הסיבה לכך היא שהחוק קובע כי רווחי מס ניתנים לקיזוז עד לשיעור של 25%. מעתה, כשההוראה החדשה קובעת שיעור מס של 30% - לא ניתן לבצע את ההתחשבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully