וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת זליכה: לפרק הקבוצות העסקיות בשוק הרכב

דניאל שמיל

11.12.2011 / 8:44

הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב עומדת להמליץ על פירוק אורכי ורוחבי של הקבוצות העסקיות בענף. בין ההמלצות: הגבלת היבואנים ליצרן אחד והפרדה בין היבואנים למוסכים

בכתב המינוי של ועדת זליכה להגברת התחרותיות בשוק הרכב נכתב שעליה לבחון את "מכלול הקשרים המתקיימים (בין היתר, באמצעות בעלויות צולבות), בין כלל הגורמים הפועלים בענף הרכב". ואולם אפשר להניח כי גם מי שמינה את הוועדה לא ציפה למסקנות גורפות ורחבות כל כך בעניין פירוק הקבוצות העסקיות בענף.

ל-TheMarker נודע שהוועדה בראשות ירון זליכה עומדת להמליץ על פירוק אורכי ורוחבי של הקבוצות העסקיות בענף הרכב. לפי ההמלצות המתגבשות, ליבואן רכב אסור יהיה להחזיק יותר מזיכיון יבוא אחד. בנוסף, אסור יהיה ליבואן לפעול בשוק הליסינג ואסור יהיה לו להחזיק מוסכים בבעלותו. הגבלות יחולו גם על גודלן של חברות הליסינג, כדי שלא יסכנו פיננסית את המשק.

אלה ההמלצות העיקריות:

1. הגבלת היבואנים להתקשרות עם יצרן אחד.

בדברי ההקדמה לטיוטת המסקנות טוענים חברי הוועדה כי בענף הרכב יש תחרותיות מוגבלת, וחלוקה כמו-קרטלית של השוק. לכל יבואן יש כמה זיכיונות ליבוא מכוניות, והיבואנים נמנעים מלהפריע למתחרים באמצעות יבוא מקביל. ריבוי המותגים שמחזיקים היבואנים מאפשרים להם לפזר סיכונים, ולהתמקד ביבוא מכוניות בשער מטבע נוח יותר.

בדלק מוטורס, למשל, מחזיקים בזיכיונות של מאזדה ושל פורד. מאזדה היתה בעבר מובילת השוק, אך כיום, כששער הין גבוה מאוד ומקשה על החברה למכור מכוניות במחירים תחרותיים, דלק מוטורס מתמקדת ביבוא פורד, שדגמיה נקנים ביורו ובדולר - ששעריהם נוחים יותר.

בוועדה טוענים כי אם כל יבואן יחויב להסתפק בהתקשרות עם יצרן רכב בודד בחו"ל ((שמוגדר כישות משפטית אחת) יהיה על היבואנים לפעול באופן תחרותי יותר בשוק המקומי. אם המלצות זליכה יתקבלו, תוכל, למשל, היבואנית דוד לובינסקי להמשיך לייבא את פיז'ו ואת סיטרואן - מותגים השייכים לקונצרן PSA הצרפתי - אך דלק מוטורס תצטרך לבחור בין מאזדה לפורד, וכלמוביל תוכל להישאר עם יונדאי או עם מיצובישי.

לגבי מותגי יוקרה או מותגי נישה, המוכרים מעט מכוניות בישראל, לא הוחלט עדיין בוועדה אם לאסור על היבואנים שלהם לייבא מותגים אחרים במקביל.

2. הפרדה בין היבואנים לחברות הליסינג.

לטענת הוועדה, חברות הליסינג הן מנגנון השימור של חלוקת השוק בין היבואנים. החברות לא מרוויחות מההשכרה או מהשירות, אלא ממכירת המכונית בתום תקופת השימוש - אז הן מממשות את ההנחה שקיבלו מהיבואנים. הורדת מחירי המכוניות החדשות בעקבות חיזוק התחרות תפגע בחברות הליסינג, ולכן הן משמשות קבוצת לחץ נגד שינוי כללי התחרות בשוק.

כדי להגביר את חופש הפעולה של היבואנים במתן הנחות והפחתת מחיר ללקוח הפרטי מציעים בוועדה לאסור על יבואנים להחזיק בחברות ליסינג - ולהפך. כלומר קבוצת שלמה לא תוכל לייבא את אופל, הבעלות הצולבת על UMI ועל אוויס תיאסר, וקרסו תצטרך למכור את Lease4U.

3. הגבלת גודלן של חברות הליסינג.

חברות הליסינג משתמשות בהלוואות משוק ההון ומהבנקים כדי לרכוש מכוניות חדשות, והן נחשבות לממונפות מאוד. בעיה תזרימית שתתעורר באחת מחברות הליסינג עלולה לסכן, כך חוששים בוועדה, את יציבותם של גופים פיננסיים. לכן שוקלים בוועדה להגביל את גודלן של חברות הליסינג או את היקף המינוף המותר להן.

4.הפרדה בין היבואנים למוסכים.

מנגנון שימור נוסף של חלוקת השוק שאותו זיהתה הוועדה הוא רשת המוסכים המורשים. היבואנים מוכרים אחריות מורחבת מעבר לזו שמספק יצרן הרכב, ומרוויחים היטב על חלקי חילוף מקוריים. המלצת הוועדה היא לאסור על יבואנים להיות הבעלים של מוסכים, ולאסור עליהם להרחיב בעצמם את אחריות היצרן. אחריות היצרן תוענק גם למכוניות ביבוא אישי. המוסכים יחויבו להציע ללקוחות גם חלקים חלופיים.

צפויה התנגדות עזה

המלצות אלה מצטרפות לאלה שנחשפו ב-TheMarker בשבוע שעבר, בהן הגבלה על ההנחות לחברות הליסינג ושינוי חישוב המס - שיחושב מהמחיר לצרכן ולא ממחיר הקנייה של היבואן. אחד מחברי ועדת זליכה, ד"ר אמל ג'בארין, הוא מומחה לדיני קניין וסחר בינלאומי, ונראה שהוא יסייע להפוך את ההמלצות להצעות חוק.

מדובר בשינוי רדיקלי ומהיר של שוק הרכב, והוא צפוי להיתקל בהתנגדות עזה בוועדות הכנסת וכנראה שגם בבג"ץ. בשלב זה, לא ברור אם משרד האוצר ורשות המסים יצטרפו למהלך, והאם הם יבקשו לשנות חלק מההמלצות. זליכה העדיף שלא להגיב לדברים.

בענף הרכב לא מתרגשים: "מדובר בבלוני ניסוי"

ההמלצות המסתמנות של זליכה עדיין לא מדאיגות את החברות הפעילות בענף הרכב. "מה שקורה עכשיו", מסביר בכיר באחד היבואנים, "הוא שיש בלוני ניסוי שמופרחים לאוויר ונועדו לבדוק את התגובות שלנו למהלכים המתוכננים. אנחנו לא ניתן לוועדה את התענוג הזה, ונגיב כאשר תתברר מידת הרצינות של הדברים".

עוד הוסיף הבכיר: "אני רק מצר על התהודה התקשורתית של הדברים, שהיא לא פרופורציונית. זה גורם לקונים להסס בקניית רכב - וגורם להם נזק, כי המחירים עומדים לעלות בתחילת ינואר".

בכיר בחברת ליסינג גדולה טען בתגובה כי חלק מההמלצות משרתות את ענף הליסינג: "ההנחות שניתנות לליסינג עוברות בסוף ללקוחות, ואין בכך טעם לפגם. הצעות הוועדה להגביל את ההנחות ולשנות את המיסוי דווקא יפחיתו את התחרות על הצרכן הפרטי. ליבואנים יהיה הרבה יותר קשה לתת הנחות, והשוק יהפוך להיות הרבה יותר קשיח. זה אומר שגם מחירי המשומשות יישארו גבוהים, וזה טוב לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully