וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וקפריסין ידונו בחפיפה בין מאגרי גז

אבי בר-אלי וליאור זנו

11.12.2011 / 9:38

לפני כשנה נחתם הסכם גבולות ימיים כלכליים בין ישראל לקפריסין אך מאז נתגלתה חפיפה בין שטחי רשיונות מאגרי גז באזור. שתי המדינות ידונו בדרכים לפיתוח משותף של המאגר

משלחת ישראלית צפויה לצאת השבוע לקפריסין כדי לדון בהסכם הגבולות שנחתם בין המדינות בדצמבר 2010 - כך דיווח בסוף השבוע אתר "Cyprus Mail".

לדברי יו"ר רשות האנרגיה הקפריסאית, סולון קאסיניס, תדון המשלחת בחפיפה שנוצרה בין שטחי רישיונות קידוח שחולקו בידי המדינות. לפי הערכות, מדובר בשטח הקידוח בלוק 12 הקפריסאי, שבזיכיון לקידוחים בו מחזיקה חברת נובל אנרג'י האמריקנית, כשבידי קבוצת דלק הישראלית אופציה לרכוש 30% מהרישיון.

באחרונה פירסמה נובל אומדן שלפיו קיימת הסתברות של 60% להימצאות כמות של 3-9 TCF (85-245 BCM) גז טבעי בשטח הרישיון. ואולם, לפי הערכות, המבנה התת-ימי שבו אותר הגז "גולש" בחלקו לשטח רישיונות פלאג'יק שבשטח המים הכלכליים של ישראל.

את היתר החיפוש במקום חילקה ישראל בסוף 2007 על פני שטח כולל של כ-2 מיליון דונם. השטח גובל ממזרח בשטחי רציו-ים שבהם נמצא מבנה לווייתן; בדרום-מערב בשטח ההיתר המוקדם גל; ובמערב, בשטחי בלוק 12 בקפריסין. באוקטובר אישרה מועצת הנפט את השותפים החדשים ברישיון: בני שטיינמץ (42.5%), טדי שגיא (42.5%), הזדמנות ישראלית (10%) ומפעיל הקידוח (5%).

בדצמבר 2010 חתמו ישראל וקפריסין על הסכם שקבע רשמית את גבול המים הכלכליים הבלעדיים (Exclusive Economic Zone) בין המדינות. תחום המים הכלכליים הבלעדיים הוא אזור שבו יש למדינה בלעדיות כלכלית ומחקרית, אך אין לה ריבונות עליו, למעט על מתקנים מלאכותיים שנבנים בו. מים כלכליים מוגדרים על פי אמנת הים הבינלאומית כשטחי ים המשתרעים עד מרחק של 200 מייל מהחוף (320 ק"מ).

במסגרת ההסכם מתחייבות המדינות לעבוד בשיתוף פעולה לפיתוח מאגרים חוצי גבולות, באם יתגלו כאלה, וינהלו מגעים בנוגע למהות ההסדרים הטכניים והמקצועיים הנדרשים כדי לחלק את המאגרים המשותפים.

עד לחתימת ההסכם לא הוגדר גבול מים כלכליים רשמי בין ישראל לקפריסין, ולפני כמה שנים קבעה קפריסין חד-צדדית גבול שרירותי במרחק של כ-210 ק"מ מחופיה - בערך באמצע המרחק שבין שתי המדינות - והחלה לשווק את השטחים שבחלק זה ליזמי חיפושי נפט וגז. בהתאם לקו גבול וירטואלי זה, התיישרה גם מדיניות חלוקת שטחי החיפוש הימיים של ישראל.

בתוך כך דיווחה אתמול סוכנות בלומברג כי קפריסין הטורקית עתידה להתחיל בתוך כחודשיים בביצוע קידוחי אקספלורציה בשטחי הים שבצפון האי. בחודשים האחרונים פירסמה ממשלת טורקיה הצהרות תוקפניות באשר לחיפושים שהתירה קפריסין היוונית בשטחה, ואף שיגרה לאזור אוניות מלחמה.

ממשרד התשתיות לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully