וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: להגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת

צבי זרחיה

11.12.2011 / 9:56

על פי הצעת החוק של ח"כ שלי יחימוביץ', ח"כ דב חנין וח"כ חיים כץ לא יורשה ללוביסטים להעביר מידע לחברי הכנסת מבלי לפרסמו במאגר פומבי "לאפשר לציבור לעקוב אחר הליכי החקיקה"

על לוביסטים ייאסר להעביר מידע, ובכלל זה נייר עמדה, חוות דעת והסתייגות לחברי כנסת ולוועדות הכנסת לפני שהמידע יפורסם במאגר פומבי שיוקם לשם כך - כך קובעת הצעת חוק שהגישו הח"כים שלי יחימוביץ' (העבודה), חיים כץ (ליכוד) ודב חנין (חד"ש).

הצעת החוק הומלצה לח"כים על ידי פרופ' משה כהן אליה ועו"ד אפי מיכאל מהמכון לאחריות תאגידית במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן. לפי ההצעה, יו"ר הכנסת, באישור ועדת הכנסת, יתקין תקנות להקמת המאגר.

יחימוביץ' אמרה כי הצעת החוק נועדה להפוך את עבודתם הנסתרת של הלוביסטים לשקופה יותר, לאחר שלעתים "הקריאו ח"כים הסתייגויות במליאה ובוועדות, שנכתבו בידי לוביסטים". יחימוביץ' הוסיפה כי "פרסום מוקדם של כל חומר שמועבר ממשרדי הלובינג לחברי כנסת יאפשר לציבור לעקוב אחר הליכי החקיקה ולבקר אותם".

חוק הלוביסטים הנהוג כיום, שנחקק ב-2008 ביוזמתם של יחימוביץ' והח"כ דאז גדעון סער (ליכוד), מחייב אותם לפרט באתר הכנסת את זהות לקוחותיהם, לפרט בפני הח"כים את מי הם מייצגים ולענוד תג מיוחד בביקוריהם בכנסת. עם זאת, החוק אינו תקף בפגישות הח"כים עם לוביסטים מחוץ לכנסת וגם לא חל על פגישות ומגעים של לוביסטים עם פקידי מדינה.

החוק הקיים גם אינו מתייחס לחומר שלוביסטים מעבירים לח"כים. בעקבות כך, טוענים יוזמי ההצעה, "נוצר חוסר שוויון בין אלה המשתמשים בלוביסטים לבין אלה שלא. קושי זה עלול, ברבים מהמקרים, להוביל לעיוות שבא לידי ביטוי בהעדפת אינטרסים של גורמים או קבוצות אינטרס על פני אינטרסים ציבוריים רחבים".

בהצעת החוק נקבע כי "קידומה של הצעה זו, או הצעות דומות לה, יצמצם את הפער בכך שיחשוף את עצם העברת המידע לחבר הכנסת, וכן יאפשר לכל המעוניין בכך לבחון את המידע המועבר ולעמת אותו עם מידע אחר".

עוד צוין כי קיים חשש שלוביסטים יעקפו הסדר כזה באמצעות העברת מידע בדרכים לא רשמיות. "למרות זאת, ומאחר שברבים מהמקרים הנושאים העומדים על סדר היום מורכבים ומבוססים על מארג עובדתי רחב, אין זה סביר שלוביסטים יוכלו להימנע לחלוטין מלהעביר חומר כתוב לחברי כנסת שיחייב את פרסומו ברבים. בחירה בדרך זו של הגברת שקיפות ההליך הדמוקרטי, יש בה כדי לתרום רבות להפחתת החשדנות שמגלה ציבור רחב כלפי נבחרי ציבור, ותצמצם את יכולתם של גורמים שונים להשפיע על החלטות הכנסת ללא ביקורת ציבורית".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הפעיל במסע הבחירות שלו אתר דומה שבו כל חומר שהעבירה אליו קבוצת אינטרס כלשהי הועלה לאתר אינטרנט, והציבור הוזמן להגיב עליו.

כהן אליה ומיכאל אמרו כי "ההצעה מידתית ותאפשר ברבים מהמקרים זיהוי מיטבי של האינטרסים המניעים את חברי הכנסת בהסתמכותם על מידע המועבר אליהם על ידי לוביסטים. גם לחברי הכנסת יתאפשר לבחון את הדברים באופן מעמיק, באמצעות תגובות שיזרמו אליהם מגורמים הרואים את המידע כבעייתי. בכך יימצא בידם כלי לבחינת עמדתם גם מול ציבור שלא בא עמם במגע יומיומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully