וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: בישראל גם הטלוויזיה יקרה יותר

רותי לוי

12.12.2011 / 8:58

למרות השקת מערך השידורים החינמי עידן פלוס לא הורידו חברות הכבלים והלוויין את מחירי חבילות הבסיס. בפני ועדת הכלכלה יוצגו נתונים לפיהם חבילות הבסיס יקרות ב-118% ממדינות במערב

ממצאים עדכניים של ארגון אמון הציבור מעלים כי חבילת הבסיס של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל יקרה ב-118% מהמחיר הממוצע במדינות שנדגמו להשוואה - ארה"ב, בריטניה, צרפת, ספרד, אוסטרליה וארגנטינה.

הצרכנים בישראל משלמים 240 שקל בממוצע (64 דולר) עבור חבילת בסיס, לעומת תשלום ממוצע של 110 שקל (29.4 דולר) במדינות ההשוואה, במונחי שוויון כוח קנייה. בצרפת, למשל, מחירה של חבילת הבסיס לפי חישוב זה הוא 97 שקל. הנתונים יועברו לוועדת הכלכלה של הכנסת.

בארגון אמון הציבור טוענים כבר זמן רב כי חבילות הבסיס של yes ו-HOT יקרות מחבילות דומות בעולם. ב-2009 הושק בישראל מערך השידורים הדיגיטלי עידן פלוס, שמאפשר קליטה בחינם וללא דמי מנוי, באמצעות מקלט DTT הנרכש בסכום חד פעמי של כ-400 שקל. הציפייה היתה כי בהינתן אלטרנטיבה למנויים, חברות הכבלים והלווין ירכיבו חבילה צרה ומוזלת שתתחרה עם השידורים החינמיים.

ואולם באמון הציבור אומרים כי מאז שנכנס המערך - שבו חמישה ערוצים בלבד כיום - לא חל שינוי במבנה חבילות הבסיס של חברות הכבלים והלווין ולא במחיריהן. בארגון מוסיפים כי המחירים הממוצעים של חבילות הבסיס נמצאים בעלייה מתמדת וקיימים פערים קיצוניים ביחס לשאר העולם.

המספרים שמציגים באמון הציבור עשויים לעניין את ועדת הכלכלה, שאמורה לדון היום ביוזמה להרחיב את שידורי המערך הדיגיטלי. אחת המחלוקות היא הרחבת מערך ה-DTT באמצעות ערוצים שיעסקו בנושא מסוים, כמו ספורט וטבע. במשרדי התקשורת והאוצר מנסים ללכת לקראת הצרכנים וסבורים כי יש צורך ברור של הוספת מספר רב ככל האפשר של ערוצים בנושאים מגוונים, שיינתנו בחינם באמצעות מימון מפרסומות, או תמורת תשלום סמלי.

ההרחבה זוכה להתנגדות חריפה מצד חברות הכבלים והלווין, שחוששות מפגיעה בבסיס המנויים שלהן. למרות זאת, החברות אינן נאותות להציע חבילת ערוצים צרה, שתוזיל את מנויי הטלוויזיה הרב ערוצית.

יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, ישוב ויציע הבוקר פשרה שלפיה תחול הגבלה על ערוצים נושאיים בעידן פלוס. לפי הצעתו, יופעלו שלושה ערוצים נושאיים בלבד ובמגבלות מחמירות - ערוץ ראשון ייצא לפועל רק בינואר 2014, השני בינואר 2015 והשלישי לא יפעל מוקדם מינואר 2016.

אחת הטענות העיקריות של yes ו-HOT נגד פערי המחירים למדינות ההשוואה, שכבר הציג הארגון בעבר, היא שהטלוויזיה הרב ערוצית בעולם ממומנת על ידי פרסומות, שאסורות בישראל. טענה מרכזית נוספת היא שהחברות הישראליות מחויבות בהשקעה גדולה ברכישת הפקות מקור מהתעשייה המקומית, בניגוד למקובל בעולם, והחברות בעולם אינן משלמות תמלוגים, כפי שנהוג בישראל.

לאור טענות yes ו-HOT, בארגון אמון הציבור החליטו לבצע השוואה נוספת, הכוללת התחשבות בין היתר בתוספת עלויות הנובעת מהיעדר פרסומות וחובות התוכן, ובהנחה השמרנית כי רק בישראל יש השקעה בתוכן שכולה מגולגלת אל הצרכן בחבילת הבסיס.

גם לאחר שקלול כל הנתונים האלה - בתחשיב לפי טענות החברות ובאופן מחמיר, שלמעשה מוטה לטובת החברות הישראליות, כלומר תוספת של 15% למחיר הממוצע במדינות ההשוואה ותוספת התמלוגים שמשלמות החברות בישראל - נרשם פער ממוצע של 67% בין המחיר בישראל למחיר הממוצע במדינות ההשוואה.

הטלוויזיה בישראל יקרה מידי המינוסים של עידן +מ-HOT נמסר בתגובה: "ביום שיעניקו לנו היתר לפרסום, כללים להפקות מקור ושידורי ספורט כמו בחו"ל, נפחית את מחירי החבילות באופן משמעותי. אנו קוראים לארגון אמון הציבור לפעול בנושא למען השגת המטרה". מ-yes לא נמסרה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • עידן +
  • HOT
  • yes

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully