וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכון התקנים התיר לשיווק צעצועים לא בטיחותיים"

דו"ח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מצא כשלים חמורים בהתנהלות מכון התקנים. בין הממצאים: התרשלות בבדיקות, עיכובים בדיווח על מפיצים מוצרים פגומים ועיכובים באישור מחדש של תקנים

על אף ההחמרה בתקני הבטיחות לצעצועים מיובאים, לא ערך מכון התקנים ביקורת בנושא על פי נהלי הבדיקות שקבע, כך עולה מדו"ח שפרסם היום (שני) מבקר המדינה בעקבות ביקורת שערך במכון התקנים ובממונה על התקינה במשרד התמ"ת. מהביקורת שנערכה בין החודשים אפריל ואוקטובר 2010 מתעורר חשש שהמכון התרשל בתפקידו והתיר לשיווק עד אוגוסט אותה השנה צעצועים לא בטיחותיים. יצויין כי בשנים האחרונות התגלו בעולם ליקויי בטיחות חמורים בצעצועים. מדו"ח המבקר עולה כי המכון לא העביר לממונה על התקינה במשרד התמ"ת דיווחים על יבואנים אשר הפיצו צעצועים פגומים כנדרש על פי התקנות.

בנוסף, מתח המבקר ביקורת על נהלי מכון התקנים בכל הנוגע לאישור מחדש של תקנים ישנים. על פי ממצאי הבדיקה, מתוך כ-3,000 תקנים בתוקף, 821 תקנים לא אושרו מחדש למעלה מחמש שנים. 200 תקנים לא אושרו מחדש מאז שנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת. הסיבה לכך, על פי המבקר, היא חוסר מעקב רציף אחר התקנים בעזרת מערכת ממוחשבת.

המבקר גם מצא שורה של ליקויים נוספים בפעילות המכון. בין היתר נמצאו מקרים של ניגודי עניינים בהם תעשיינים שמונו כחברים מן המניין בוועדות המקצועיות של המכון כמומחים השתתפו בדיונים שנגעו לתווי תקן של החברות עמן היו נתונים בקשרים עסקיים. כמו כן, נמצא כי בוועד הפועל של המכון המונה 28 חברים מכהן נציג ממשלה אחד בלבד, בעוד החוק מחייב כי יהיו שלושה נציגי ממשלה. "מכון התקנים הוא שומר הסף של בטיחות הציבור לגבי מוצרים הנדרשים לעמוד בתקנים. אי לכך עליו להקפיד בבדיקות היבוא ובפיקוח על היתרים לתו תקן, כדי להבטיח שהמוצרים המשווקים יעמדו בתקנים", נכתב בסיכום הדו"ח. "כמו כן, על המכון להגביר את הליכי הפיקוח, הבקרה והדיווח לגורמים המוסמכים ולפעול ביד קשה נגד יבואנים מפרי אמון".

ממכון התקנים נמסר בתגובה כי עוד בטרם החלה הביקורת באפריל 2010, איתר מכון התקנים הישראלי את הממצאים עליהם מצביע מבקר המדינה והחל בטיפול בהם. הטיפול בממצאים הסתיים במהלך תקופת הביקורת. עם כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש דני גולדשטין (אפריל 2010), נעשו פעולות רבות להדוק הפיקוח, הבקרה והמידע על כל הנושאים שבאחריות המכון. אנו רואים הישגים גדולים מאוד הן ביישום הנהלים והן בתהליכי העבודה והפיקוח. רובם ככולם של הפעולות, נותנות מענה לאמור בדו"ח זה כפי שצוין גם בדוח מבקר המדינה. המכון מודה למבקר המדינה על הביקורת הבונה.

עוד על דו"ח המבקר:

"הביורוקרטיה פוגעת בתחרותיות בשוק הדלק"
"יידרשו 100 שנים להשלמת שיקום הנחלים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully