וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירקות יקרים? עדיף לקנות אורגני

עדי דברת-מזריץ

13.12.2011 / 8:55

בתקופה האחרונה עלו מחירי הירקות בעשרות אחוזים. כתוצאה מכך הפער בין מחירי הירקות הרגילים והאורגניים שבדרך כלל עומד על 20% עד 30% הצטמצם ולעיתים הם אף משתלם יותר לקנייה

העלייה התלולה במחירי הירקות, והעגבניות בראשם, הביאו לכך שהפער בין מחירי הירקות האורגניים לירקות רגילים הצטמצם, ולעתים ירקות אורגניים נמכרים במחירים נמוכים יותר - כך עולה מבדיקת TheMarker שנערכה אתמול.

בימים כתיקונם הפער בין מחיר ירקות אורגניים לירקות רגילים הוא 20%-30% בממוצע. מהבדיקה עלה כי במקרים רבים משתלם יותר לקנות עגבניות וחצילים ברשתות אורגניות. למשל, מחיר עגבניות אורגניות היה 10 שקלים לקילו בעדן טבע מרקט ובניצת הדובדבן, ו-12.99 שקל בטבע קסטל.

לעומת זאת, בשווקים גובים מחירים גבוהים יותר: 12.80-15 שקל לקילו בשוק מחנה יהודה בירושלים וכ-15 שקל בשוק הכרמל בתל אביב. ברשתות העירוניות המחירים זהים לאלה שמציעות הרשתות האורגניות: 9.99 שקלים בשופרסל שלי ובמגה בעיר. אצל ירקן שכונתי שנבדק בתל אביב היה המחיר 12 שקל.

הסיבה למחירים הגבוהים יותר בשוק לעומת ברשתות השיווק נובע מכך שהרשתות קונות את הסחורה במחיר הזול ב-10% בממוצע, עקב היקף הרכישה. בנוסף, לעתים הסכמי הסחר שלהם מקבעים את המחירים כך שאינם חשופים לתנודתיות במחיר. פעמים רבות רשתות השיווק גם מוכנות למכור עגבניות ומלפפונים במחירי הפסד או ברווחיות נמוכה כדי למשוך לקוחות.

"השוק האורגני פועל אחרת מהשוק הרגיל"

גם במחירי החציל משתלם לרכוש ברשתות האורגניות. מחיר חציל אורגני ברשתות האורגניות היה אתמול 6.99-9 שקלים, לעומת 9-10 שקלים בשוק הכרמל בתל אביב, כ-8 שקלים בשופרסל שלי, 8.50 שקלים במגה בעיר ו-8 שקלים אצל ירקן שכונתי בתל אביב. בשוק מחנה יהודה בירושלים נמכרו החצילים ב-5-8 שקלים.

הסיבה לתופעה היא שבעוד שמחירי הירקות הרגילים נקבעים מדי יום - הסכמי הסחר מול מגדלי הירקות האורגניים נקבעים מראש לתקופה של כמה חודשים.

"השוק האורגני פועל אחרת מהשוק הרגיל", מסביר יאיר הירש, מנכ"ל חברת ליב לשיווק והפצה של מוצרים אורגניים. "בשוק הזה יש בעיקר הסכמים שנתיים, ששומרים על המגדלים האורגניים בזמנים קשים. אמנם עכשיו המצב הפוך ומחירי העגבניות עלו והמגדלים מקבלים מחיר נמוך משיכלו לקבל, אבל צריך להבין שבשאר השנה זה לא המצב. מחירי העגבניות יכולים לרדת גם ל-99 אגורות לקילו".

"בדרך כלל הפער הוא של 20%-30%, אבל בתקופה הזאת אנחנו נותנים ‘פייט' טוב", אומר גיא פרוביזור, מנכ"ל ומבעלי רשת עדן טבע מרקט. "אני מקווה שלקראת סוף החודש נוכל להוריד את המחיר לקילו עגבנייה גם ל-7 שקלים כי מתחיל מחזור הגידול של מגדלים מהערבה שיש לנו הסכם איתם".

לדברי גורמים שונים, המחירים ברשתות האורגניות יכולים להיות נמוכים עוד יותר. "בניגוד לרשתות השיווק הרגילות, הרשתות האורגניות קונות עכשיו את העגבניות בזול ומוכרות אותן בהתאם למחירים ברשתות הרגילות, ומרוויחות רווחים מטורפים כתוצאה מכך", אומר סיטונאי ירקות ופירות מהשוק הסיטונאי בצריפין. "הן יוצאות מנקודת הנחה שאנשים יעדיפו לקנות אורגני אם זה יימכר באותו מחיר".

ברשתות האורגניות מכחישים את ההאשמות: "לספק עגבניות אחד אני משלם 10 שקלים לקילו, ולספק אחר אני משלם 6.70 שקלים לקילו. יש גם 5% פחת, כך שלא יכולנו למכור אותן במחיר נמוך יותר", אומר פרוביזור.

מחיריהם של ירקות שונים, ובראשם העגבניות, עלו בשיעור ניכר בחודש האחרון. לפי מחירון מועצת הצמחים לשוק הסיטונאי, מחיר קילו עגבניות עלה מ-4 שקלים לפני יותר מחודש, ל-7.8 שקלים לפני שלושה שבועות, ל-8.20 שקלים לפני שבוע - ל-8.60 שקלים אתמול. מחירו של קילו חציל היה אתמול 5.20-5.60 שקלים לקילו לעומת 3.20-3.6 שקלים לפני חודש.

בינתיים החקלאים ממשיכים להזהיר מחוסר כוח אדם עקב מכסות נמוכות ואומרים כי ייקח זמן עד שהמחירים יירדו. לדברי מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, "בכל המוצרים שמצריכים הרבה עובדים, כמו עגבניות ומלפפונים, המחירים צפויים לרדת בעוד כחודשיים. אז גם ייגמרו ההתחייבויות ליצוא ונעביר יותר סחורה לשוק המקומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully