וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בוחנים הצעות להעלאת תעריף החשמל בפחות מ-30%"

צבי זרחיה

13.12.2011 / 13:45

בדיון בוועדת הכלכלה אמר נציג משרד האוצר כי הממשלה בוחנת הצעות שונות כדי למתן את ההעלאה הצפויה במחירי החשמל. שר התשתיות עוזי לנדאו: "להקטין את הבלו על הדלק ולמצוא פתרונות"

הממשלה בוחנת הצעות לייקר את תעריף החשמל בפחות מ-30% - כך אמר בצהריים לוועדת הכלכלה אודי אדירי מאגף התקציבים באוצר.

אדירי הסביר כי "יש גידול משמעותי בעלויות יצור החשמל בשנת 2012 . הממשלה מנסה להסדיר הקטנה של העלאה תעריפית כפי שנעשה בעבר. בשנים 2007-2008 כאשר הרשות היתה צריכה להחזיר כסף לציבור. אנו רוצים לייצר מצב שהתעריף יעלה בשיעור מתון במשך מספר שנים והדבר מוצדק מבחינת השלכות כלכליות וזה יחיייב פתרון לחברת חשמל. אנו דנים בדברים נוספים בתחום המס . ככך שנייצר חיסכון בצריכת חשמל, נוריד את מחיר החשמל בשיעור גס. אנו דנים גם בפיתוח מקורות גז ואנו עובדים על הכל".

אדירי הודיע כי למרות כל הבחינות שנערכות בסוגיית העלאת מחירי החשמל, בסופו של דבר מחיר החשמל יעלה בקרוב. "אם נדע לחסוך ולבצע עוד כמה פעולות נוכל להוזיל בכמה אחוזים. אם נלך מתווה של פריסה בהעלאת התעריף נוכל להעלות את המחירים בפחות מ-10%".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אמר כי "הממשלה יכולה למצוא פתרונות יצירתיים כדי למתן את הייקור. משמעות יקור החשמל ב-30% לשכבות החלשות היא מכה קשה מאוד". שאמה כהן הוסיף כי "אנו מבינים שזה לא בא מרעות לב של אף אחד אלא משינויים במחירי התשומות של הפקת החשמל אבל ביכולתו של שר התשתיות להשפיע רבות להקטין את שיעור היקור".

שר התשתיות עוזי לנדאו אמר כי "כאשר מחירי הדלק עולים בחו"ל, יש להקטין את הבלו על הדלק המיובא ולמצוא פתרונות אחרים. משרד האוצר מחפש דרכים איך למתן את התעריפים ולדעתי עדיין לא התקבלה החלטה בעניין". לנדאו הוסיף כי בגלל התייקרויות שוטפת של מחירי הדלקים בחו"ל, צריך לקחת בחשבון שעל מחיר החשמל מטיל האוצר בלו".

לנדאו סבור ש"צריך להקים קרן כספית סגורה שתאזן את המשק מפני תנודות חריפות מדי במחירי החשמל. הבעייה שהמחיר ירד ואחר כך הוא שוב עלה והנזק הוא שהתנודות חריפות וגם תדירות מדי. כל ההכנסות שיש לרשות החשמל ולמדינה יחזרו למשק החשמל".

אורית פרקש הכהן, מ"מ יו"ר רשות החשמל, אמרה כי "אנו נערכים לתרחיש משברי שלפיו בהעדר הזרמה של גז מצרי, תהיה העלאה של 30% בתעריפי החשמל. להעלאת תעריף דו ספרתית משמעויות כלכליות גדולות ולכן נעשת עבודה כדי להקטין את גובה העלאת התעריף. בנוסף, אנו מבקשים להעמיק הנחות במס על הסולר בתקופה הקצובה כדי שנוכל לדבר על התייקרות של 15% בלבד".

עוד אמרה פרקש הכהן כי נבחנת הצעה לפרוס את התייקרות החשמל המתוכננת בקרוב על פני כמה שנים. הדבר טעון בדיקה עם חברת החשמל לנוכח ההכבדה התזרימית שלה. "במהלך כולל אנו בודקים שחברת החשמל תסייע בהיבט של התייעלות שתגרום להוזלה של אחוזים בודדים בייקור התעריף".

לדבריה, "אנו לא אופטימים שנחזור לזרימת גז מלאה ממצרים בשנת 2012. בשני שלישים של שנת 2011 לא היתה הזרמת גז מצרי וגם מהמקור הישראלי האלטרנטיבי, ים תטיס, יש כיום שאיבה מופחתת בגלל הוראה שקיבלנו מחברת נובל אנרג'י".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully