וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגל הזוטר: "נשבית האוניברסיטאות מיום ראשון"

ליאור דטל

13.12.2011 / 15:48

לטענת ארגון הסגל הזוטר באוניברסיטאות חזרו בהן ההנהלות מחלק מההסכמות שהושגו ולכן אם לא יימצא פיתרון הם יפתחו בשביתה. ועד ראשי האוניברסיטאות: "זה יפגע רק בסטודנטים"

ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות מאיימים להשבית את עבודתם בכל האוניברסיטאות ללא הגבלת זמן החל מיום ראשון, אם לא יגובש פתרון שיביא לסיום מאבקם. הארגונים טוענים שהאוניברסיטאות חזרו בהן מחלק מההסכמות שהושגו במשא ומתן המתנהל בין הצדדים בהשתתפות הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה.

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר כי "למרות ההתקדמות המשמעותית במשא ומתן, בוחרים נציגי הסגל הזוטר בדרך מיותרת של השבתה, שתוביל בעיקר לפגיעה בסטודנטים ובהשכלה הגבוהה בישראל. ועד ראשי האוניברסיטאות הציע לסגל פתרונות הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים בכל שנה וכן פתרונות טובים בנושא של ביטחון תעסוקתי. אם נציגי הסגל הזוטר מעוניינים בפתרון, אזי הוא נמצא בהישג ידם".

ארגוני הסגל הזוטר, המייצגים כ-9,300 מתרגלים ועוזרי הוראה הלומדים לתואר שני או שלישי, עמיתי הוראה ומורים מן החוץ, דורשים שיפור בתנאי שכרם ועבודתם והבטחת ביטחון תעסוקתי לחבריהם. שביתה של חברי הסגל הזוטר תשבש באופן משמעותי את הלימודים באוניברסיטאות, שכן הם אחראים על חלק ניכר מהלימודים בהן. חברי הסגל הזוטר שבתו גם ביום הראשון לפתיחת שנת הלימודים האקדמית, ובחודש האחרון שיבשו את הלימודים באוניברסיטאות. זאת, לאחר שמאז חודש מאי הם מזהירים מהחרפת צעדיהם כחלק ממאבקם, כשברקע קושי להשגת הסכמות במשא ומתן הארוך שמתנהל מולם, בשל העלות הכספית של דרישותיהם, המוערכת בכ-50-60 מיליון שקל.

ארגוני הסגל הזוטר פנו לשר החינוך, גדעון סער, בדרישה להתערב במשבר. במכתב ששלחה ד"ר אסתר סרוק, יו"ר הפורום המנהל של ארגוני הסגל הזוטר לסער, נכתב: "לא מדובר רק במאבק שכר, אלא במאבק על דמותה של מערכת ההשכלה הגבוהה - האם תהיה זו מערכת המכבדת את חבריה ומעריכה את נחיצותם, או מערכת מנצלת ופוגענית". סרוק כתבה לסער כי יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' מנואל טרכטנברג, "נכשל" מאחר שלא הצליח להביא לסיום המשבר.

סרוק הוסיפה כי במהלך המשא ומתן הושגו הסכמות מול ראשי האוניברסיטאות לגבי הצורך בשיפור שכר המתרגלים והצורך בביטחון תעסוקתי, שהעלו תקווה לסיומו. ואולם, לפי המכתב, "בישיבות המשא ומתן האחרונות חלה רגרסיה, כאשר ועד ראשי האוניברסיטאות נסוג מההסכמות שהושגו במפגשים הקודמים". לפי סרוק, קיימת מחלוקת בין הצדדים בכל הנושאים המהותיים שהביאו לפתיחת המשא ומתן".

"חברי הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות זכאים לתנאי העסקה הוגנים שיכבדו אותם ואת מערכת ההשכלה הגבוהה כולה. לא עוד עובדים כמו עובדי קבלן, מנוצלים וחסרי ביטחון תעסוקתי, כי אם חלק בלתי נפרד ממערכת ההשכלה הגבוהה", כתבה סרוק. "איננו יכולים להמשיך להשלים עם המשך המצב הקיים ועם מעמדם ההולך ונשחק של חברי הסגל האקדמי הזוטר. לפני שיהיה מאוחר מדי, אנו מבקשים ממך להתערב במשבר ולחייב את כל הגורמים הנוגעים לעניין לחתור למציאת פתרון ראוי ומכובד".

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר כי רוב חברי הסגל הזוטר "מרוויחים מאות שקלים לשעת הוראה. ההשוואה ביניהם לבין עובדי קבלן מגוחכת וכל מטרתה לתפוס באופן ציני טרמפ על גל המחאה".

חברי הסגל הזוטר דורשים להעלות את שכרם של סטודנטים לתואר שני המבצעים בפועל עבודת הוראה באוניברסיטאות בכ-35%-50%, בעוד שבוועד ראשי האוניברסיטאות הציעו להעלות את שכרם בכ-5%. בנוסף, בסגל הזוטר דורשים להגביר את הביטחון התעסוקתי של חבריו, ולהסדיר את העסקתם לטווח מוגדר וארוך. כמו כן, הם דורשים לקבוע מנגנון לחישוב היקף המשרה של חברי סגל למטלות נלוות. בסגל דורשים גם מנגנון שיאפשר העסקת חלק מעמיתי ההוראה והמורים מן החוץ כחברי סגל בכיר, מאחר שבמסגרת הרפורמה במערכת, האוניברסיטאות מתכננות לצמצם העסקת מורים מן החוץ ועמיתי הוראה.

לפי הסגל הזוטר, כלל דרישותיהם מסתכמות בכ-60 מיליון שקל. במהלך המשא ומתן אמרו גורמים בוועד ראשי האוניברסיטאות כי הצעותיהם לחברי הסגל הסתכמו בסכום דומה ואף גבוה מכך.

במהלך המשא ומתן הסכימו האוניברסיטאות לבחון את הגדרות מסלול הקריירה של עמיתי ההוראה, להסדיר סוגיות הקשורות לתלמידי תואר שני ושלישי המשמשים כמתרגלים, ולסוגיות הקשורות למתן קביעות לחברי סגל זוטר שהועסקו באופן משמעותי כמורים מן החוץ בעשור האחרון. בנוסף, האוניברסיטאות הציעו מסלולים להבטחת ביטחון תעסוקתי לדוקטורנטים, אך הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה על כל הסוגיות, ואף לא על יישום ההצעות מטעם האוניברסיטאות. בנוסף, הסכימו הצדדים על הגדלת ההפרשות לפנסיה של חברי הסגל הזוטר ב-1%.

לפני שנתיים נחתם הסכם עם הסגל הזוטר שהסדיר את תנאי עבודתם והעניק להם תוספת שכר. עם זאת, בארגוני הסגל הזוטר טוענים שדרישותיהם העדכניות עלו מכיוון שלא הוסדרו בהסכם הקודם, וכי חלק מהדרישות עלו מכיוון שההסכם הקודם לא יושם עבור חלק מחברי הסגל הזוטר, בעיקר אלו המועסקים בתוכניות חוץ תקציביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully