וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למיתון: סימנים להתכווצות במשק בנובמבר

ואדים סבידרסקי

15.12.2011 / 12:07

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש מצביע על כך שהפעילות התעשייתית בישראל התכווצה במהלך חודש נובמבר. בנק הפועלים: "המגמה נמשכת מזה ארבעה חודשים"

הפעילות התעשייתית בישראל מתכווצת - כך עולה מנתוני מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש נובמבר 2011 אשר ירד ב-6.9 נקודות אחוז לעומת חודש אוקטובר והסתכם ברמה של 43.8 נקודות. רמה הנמוכה מ-50 נקודות מצביעה על התכווצות ורמה הגבוהה מ-50 מעידה על התרחבות.

כלכלני בנק הפועלים מסבירים כי נתוני המגמה של המדד מצביעים מזה 4 חודשים על התכווצות בפעילות התעשייתית. רכיבי הביקושים ליצוא והתעסוקה היו במשך חודשים אלו מתחת לרמת ה-50 נקודות, בעוד שבביקושים המקומיים היתה תנודתיות גבוהה יותר. החודש רכיב זה ירד בחדות (ב-10.3 נקודות האחוז) והוא מתקרב לגבול שבין התרחבות להתכווצות.

יתרה מזו, הביקושים ליצוא נותרו מתחת לרמת ה-50 נקודות וגם ברכיב התעסוקה חלה הידרדרות נוספת והוא מצביע מזה 4 חודשים על התכווצות. רכיב מחירי חומרי הגלם רשם החודש שינוי מגמה והוא מראה ירידות מחירים, לראשונה מזה כשנתיים. "המשך הירידה ברכיב התעסוקה במדד מעורר דאגה, והחודש נתון זה קיבל אישוש גם מסקר כוח אדם של הלמ"ס לרבעון השלישי, שהראה גידול איטי במועסקים ואף עלייה קלה בשיעור האבטלה לרמה של 5.6%", מציינים בבנק.

נתוני הלמ"ס לחודשים האחרונים מראים תמונה אפורה גם הם. כך היצוא התעשייתי היה במגמת ירידה עד לחודש אוקטובר, ובנובמבר חלה בו התאוששות מסוימת, בעיקר הודות ליצוא ההיי-טק. האינדיקטורים לצריכה הפרטית הצביעו על האטה משמעותית בקצב ההתרחבות ברבעון השלישי, אם כי לא ירידה.

גם בעולם התמונה מדאיגה לא פחות. מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, רשם ירידה קלה נוספת בחודש נובמבר לרמה של 49.6 נקודות. ארה"ב בולטת לחיוב עם מדד של 52.7 נקודות בעוד שבמרבית המדינות המדד מצביע על התכווצות, ובכלל זה סין. בין המדינות הנמצאות מתחת לרמת ה-50 נקודות במדד מנהלי רכש נמנות ברזיל, גרמניה, סין, בריטניה ואיטליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully