וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה הגדולה בתולדות המדינה: חברת החשמל אישרה את חוזה הגז עם תמר

אבי בר-אלי

15.12.2011 / 20:17

העסקה עדיין לא סופית: תצטרך לקבל את אישור רשות החשמל ורשות ההגבלים. אם תאושר, תרכוש חברת החשמל גז בהיקף 8-16 מיליארד דולר

עסקת הענק לרכישת גז טבעי בידי חברת החשמל ממאגר הגז תמר אושרה הערב בדירקטוריון החברה. זאת, בתום שלושה ימי דיונים שקיים הדירקטוריון סביב סעיפי החוזה המורכב.

לפי הערכות, מדובר בעסקה לרכש 3 BCM גז בשנה, אשר יעלו באופן מדורג לאורך 15 שנות ההתקשרות. מחיר הגז יהיה סביב 5.2-5.3 דולר למיליון BTU - מה שיביא להיקף התקשרות שבין 8-16 מיליארד דולר.

לאחר אישור החוזה בידי הדירקטוריון, יובא זה לבחינתן של רשות החשמל ושל רשות ההגבלים העסקיים. זאת, ברקע התראות שתי הרשויות לפיהן לא יאשרו את החוזה אם יחרוג ממחירי השוק - ואם יהווה הסדר כובל אשר יפגע בתחרות בענפי הגז או החשמל.

יפתח רון טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל אמר כי "לאחר מו"מ ממושך של למעלה משנה, ולאחר שלושה ימי דיון, הדירקטוריון אישר את ההסכם לרכישת הגז בין החברה לבין שותפות תמר. מדובר באירוע ברמה היסטורית. לא רק לחברת החשמל ולמשק החשמל - אלא גם לכלכלה ולמדינת ישראל".

"הסכם שמביא לידי ביטוי את מהפכת הגז שאנחנו בעיצומה. מהפכה שתביא לכך שתוך כמה שנים שהמדינה תגיע לעצמאות אנרגיה מלאה. אולי מדובר בהסכם הגדול אי פעם שהולך להיחתם במשק הישראלי. הסכם שיבטיח לנו יציבות באספקת הגז מחד, ומצד שני מביא לידי ביטוי גמישות שלא הייתה לנו בעבר בכל הקשור ליכולת שלנו להגדיל את היקף האספקה, ולפנות לספקים אחרים בעתיד, ואני מקווה שיהיו כאלה".

רון טל הוסיף כי "ההסכם הזה מבטיח למעשה את התנאים הטובים ביותר לצרכן הישראלי. מה שעמד בפני החברה כספק שירות חיוני - זה הצרכן, ולאו דווקא הצרכן הגדול, אלא הקטן, והבטחנו בהסכם שלמעשה האזרח הפשוט, מובטח לו המחיר הנמוך ביותר. על כך הקפדנו. אנחנו יכולים להיות גאים על כך. חברת החשמל שמה לפניה לא רק את השיקול העסקי - אלא בראש ובראשונה את האזרח".

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, אמר כי "חברת החשמל שמחה על אישור הדירקטוריון. אני רוצה לתת קרדיט לשותפות תמר על המו"מ הקשה והארוך. בסך הכל, לאחר כל התלאות, השגנו הסכם מצויין לאזרחי מדינת ישראל ולחברת החשמל. החברה מקדמת מהפכה ירוקה. ההסכם יאפשר הגדלת השימוש בגז ירוק וזול יותר מן האלטרנטיבות שאנו חווים בימים אלו. במסגרת ההסכם, החברה מתחיייבת למחיר של 8 מיליארד דולר במחירי 2011. זה המחיר שאליו אנו מתחייבים - אך ההיקף עשוי לגדול בהמשך. מחיר הגז לא יוצמד למחיר הנפט".

גליקמן הוסיף כי "באשר לשאלה מה קיבלנו תמורת הגדלת החוזה - חברת החשמל תהנה מיציבות במחיר ומובילה את השימוש בגז במשק. השגנו עסקה מיטבית ברמה הלאומית והעולמית. מחירי הגז והדלקים צפוייים לעלות בשנים הבאות, נוכח האווירה בעולם, משבר הכור הגרעיני ביפאן. המחיר שהשגנו הוא המחיר המיטבי שיוכל לספק לנו חשמל נקי וזול יותר.

"השאלה שמונחת על הכף היא מי ייהנה ממחיר הגז הזול. בימים אלה של צדק חברתי, חשוב להבין כי זהו המאבק האמיתי על הקוטג'. אם לא נדע לשמור על המחיר - נשלם יותר על הקוטג'. כמה שנשלם פחות על הגז - כך הצרכנים ישלמו פחות על החשמל. הגענו לעסקה המיטבית לתושבי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully