וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר: "ציפיתי ליותר מוועדת הריכוזיות"

רם עוזרי

18.12.2011 / 12:00

בכנס בנושא ממשל תאגידי, פירמות משפחתיות וריכוזיות שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כי מעט מדי חברות יושפעו מהמלצות הוועדה. "נחכה לדו"ח הסופי"

"יש מעט מדי חברות שיושפעו מההמלצות של הוועדה בנושא ההפרדה בין נכסים ריאליים ופיננסיים. אני ציפיתי ליותר" - כך אמר היום נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס בנושא ממשל תאגידי, פירמות משפחתיות וריכוזיות שנערך בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בירושלים.

פישר התייחס גם להמלצות נוספות של הועדה, בנושא הפירמידות וההפרטה, אך לא אמר מה דעתו עליהן. "חשבתי שהדו"ח נכתב ברמה גבוהה ומקצועית, אבל נצטרך לראות מה הדו"ח הסופי יגיד", הדגיש פישר.

באשר לוועדת טרכטנברג אמר פישר כי כמו הרבה ועדות בעבר היא נתקלת בקשיים בשלב הביצוע. "זה קורה הרבה בישראל. יושבת ועדה, עושה עבודה רצינית ומקצועית, מגישה מסקנות. חלק מהמסקנות מאומץ על ידי הממשלה ויוצא לפועל ממש", אמר פישר. "לא הגענו להתקדמות בנוגע להמלצות הועדה בנושא פתיחת השוק לתחרות מחו"ל ובנושאים נוספים".

"אנחנו צריכים לבחון מהו הקשר בין ריכוזיות לבין אי שוויון או צדק חלוקתי, אבל התוצאות של הממצאים לא צריכות לקבוע את המדיניות שלנו בנושא", סיכם פישר את דבריו.

קודם לכן, דיבר פרופ' ראובן גרונאו מהחוג לכלכלה של האוניברסיטה העברית. גרונאו, שעמד בראש כמה מהועדות החשובות במשק, ביניהן ועדה שבחנה את מצב שוק שוק התקשורת בישראל, ישב בראש השולחן הפותח של הכנס.

"הדיון הציבורי והדרישה הציבורית לתקן את הכשלים הקשורים בממשל תאגידי בישראל הביאו את ראש הממשלה לייסד ועדה מיוחדת לעידוד התחרותיות. מכתב ההסמכה הדגיש את הריכוזיות הגבוהה הקיימת בכמה מהענפים בישראל. מספר קטן של חברות שולט בהם, וזה גולש גם לכוח פוליטי, מערער את היציבות ומשפיע על הצמיחה ומגדיל את אי השוויון", אמר גרונאו.

"ראש הממשלה היה יותר אופטימי בציפיות שלו מבחינת לוח הזמנים. כשהוא מינה את הועדה באוקטובר 2010, הוא ציפה למסקנות תוך 4 חודשים והוועדה עדיין דנה. וזה לא כי הוועדה לא עובדת, אלא כי מדובר על נושאים מורכבים", הוסיף גרונאו. לדבריו, הדיון הציבורי עבר מקיצוניות אחת שמתעלמת מקיומה של ריכוזיות לקיצוניות אחרת שרואה בריכוזיות כגורם לכל הבעיות של המשק הישראלי. "אני מקווה שהכנס הזה יביא ליותר איזון בהבנה שלנו את הדברים ויתרום לדיון הציבורי", הדגיש גרונאו.

פרופ' דן גלאי, מביה"ס למינהל עסקים של האוניברסיטה העברית, אמר כי "הספרים שלנו עדיין מטיפים למקסום רווח של בעלי המניות, וצריך לדבר על זה. עלינו לקחת בחשבון צדדים נוספים מלבד בעלי המניות של החברה ולהגיע לאיזון הנכון בין האינטרסים של כל הצדדים המעורבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully