וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מס מוצרי יוקרה - חזרה לשנות ה-70"

רם ועזרי

20.12.2011 / 9:40

הממונה לשעבר על הכנסות המדינה וחבר ועדת טרכטנברג, יורם גבאי, מותח ביקורת על התייחסות הממשלה להמלצות הוועדה. לדבריו, מס על מוצרי יוקרה "זה כסף קטן שנותן הישגים פסיכולוגיים"

"נסיגת הממשלה מהחלת מס יסף וביטוח לאומי מעסיקים, המביאה להעלאת מסי סיגריות ותוכניות להטלת מסי צריכה על כלי רכב יוקרתיים ודירות פאר, היא חזרה למדיניות מס נוסח שנות ה-70 של המאה הקודמת" - כך אמר אתמול (ב') יורם גבאי, יו"ר דירקטוריון פעילים ניהול תיקי השקעה. גבאי הוביל את הטיפול של ועדת טרכטנברג בתחום המיסוי.

"בשנות ה-60 וה-70 היו מטילים מסי קנייה על יאכטות וכל מיני מוצרי יוקרה. אלה מסים שלא מתאימים לתקופה ולמערכת המיסוי. זה לא עבד אף פעם ולא יעבוד גם בעתיד", אמר גבאי, שהיה בעברו גם הממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר. "זה כסף קטן שנותן בעיקר הישגים פסיכולוגיים. אם מישהו רוצה להשיג הישגים פסיכולוגיים שלא יצפה להשיג הישגים אמיתיים".

דווקא ההמלצות שבהן ההיקפים הכספיים הם משמעותיים, מוסיף גבאי, לא עוברות את אישור הממשלה. "במסים כמו במכסים, בכל מקום שראש הממשלה בנימין נתניהו מצא יריב פוליטי שצריך לשלם - הוא דחה את ההחלטה.

העלאת הפרשות המעסיקים לביטוח לאומי, שהיתה אמורה להכניס 2.5 מיליארד שקל, נדחתה בלחץ התעשיינים; הורדת המכסים, שהיא האפשרות היחידה להביא להוזלה משמעותית, בעיקר במזון - נדחתה בלחץ התעשיינים; ההקלות ביבוא המקביל נדחו בלחץ מכון התקנים והתעשיינים", אומר גבאי.

המקום היחיד, לדבריו, שלגביו אפשר להגיד שנתניהו לא נכנע ללחצים הוא במס היסף: "כאן הדחייה תואמת לחלוטין את העמדות של נתניהו, שמתנגד להעלאת המס השולי. לכל שינוי אמיתי בנושא רווחה, רמת חיים ותחרות - יש מחיר. אין ארוחות חינם. שלי יחימוביץ' מתנגדת להורדת מכסים אבל רוצה להביא להורדה במחירי המזון. אי אפשר להוזיל את מוצרי המזון בלי להגביר תחרות, וברור שאם מגבירים תחרות מישהו ייפגע".

דבריו של גבאי מתייחסים להחלטות הממשלה מהשבוע האחרון בתחום המיסוי. המלצת ועדת טרכטנברג להעלות את הפרשות המעסיקים לביטוח לאומי, שהיתה אמורה להכניס לקופת המדינה 2.5 מיליארד שקל בשנה, לא אושרה. בנוסף, החלת מס יסף של 2% על כל מי שהכנסתו גבוהה ממיליון שקל בשנה, הוסרה ברגע האחרון מההצעה שהובאה לאישור. ההכנסות ממס היסף הוערכו בכ-500 מיליון שקל בשנה.

מאז, מצאו במשרד האוצר שני מקורות חלופיים למימון ההוצאות הכלולות בוועדת טרכטנברג: הצעד הראשון כבר אושר כאשר בשבוע שעבר חתם שר האוצר יובל שטייניץ על צו להעלאת המסים על מוצרי עישון שונים. בין השאר, עלה מס הקנייה על טבק המשמש לעישון מקטרת או נרגילה וכן המס על סיגרים. על פי הערכות במשרד האוצר, הצעד יכניס לקופת המדינה 120 מיליון שקל בשנה, כאשר בהמשך צפוי האוצר לקדם צמצום של הפטור ממכס על סיגריות בדיוטי פרי.

הצעד השני, שעליו הכריז שר האוצר בשבוע שעבר, נותר בגדר תכנית, ולא ברור אם ומתי ייכנס לתוקף. במסגרתו צפוי האוצר להטיל מס קנייה מיוחד על דירות יוקרה או מכוניות פאר. "זה יאפשר לנו לכוון לעשירים באמת", אמר שטייניץ. עם זאת, האוצר הכריז בעבר כמה פעמים על תוכניות דומות, אך הן לא יצאו אל הפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully