וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבעון השלישי בשוק הדירות: החלש ביותר מאז 2008

ואדים סבידרסקי

20.12.2011 / 13:06

ברבעון השלישי של השנה בוצעו 19,400 עסקאות למכירת דירות מדובר בירידה של 16% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. עיקר הירידה נרשם באזור המרכז השפלה והשרון

ההתקררות בשוק הנדל"ן נמשכת, כך עולה מסיכום הרבעון השלישי של ענף הנדל"ן למגורים שפורסם היום על ידי משרד האוצר. מן הסקירה עולה כי ברבעון נרשמה ירידה של 16% במספר העסקות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד לסך של 19,400 דירות - הרמה הנמוכה ביותר מאז השפל שנרשם ברבעון הרביעי של 2008, עם פרוץ המשבר העולמי. מדובר ברצף של שלוש ירידות רבעוניות במספר העסקות.

בפילוח גיאוגרפי בולטים שיעורי ירידה חדים במיוחד במכירות באזורי המרכז, השפלה והשרון. מנגד, באזור תל אביב נרשמה יציבות במספר העסקות ברבעון הנסקר בהשוואה לרבעון שקדם לו, ואף עלייה מתונה, בשיעור של כ-4%, בהשוואה לרבעון המקביל. יציבות זו הושגה חרף ירידה חדה במכירת הדירות החדשות, עליה פיצה גידול ברכישת דירות יד שנייה, זאת במידה רבה כתוצאה ממכירה מוגברת של דירות על ידי משקיעים.

נדל"ן רבעון שלישי. TheMarker
נדל"ן רבעון שלישי/TheMarker

באגף מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר מציינים כי הירידה במכירות דירות חדשות על ידי הקבלנים התחזקה. ברבעון השלישי ירדו המכירות של דירות אלו בכ-31%, בהשוואה לרבעון המקביל, לסך של 3,800 דירות - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2003. בהשוואה לרבעון השני של 2011, ירד מספר העסקות בשוק זה ברבעון השלישי ב-10%, תוך המשך ירידת מחירי הדירות החדשות בשיעור של 3.6%, לאחר שברבעון השני נרשמה ירידת מחירים של 2.9%. ירידות המחירים החדות ביותר נרשמו באזורי ירושלים והשרון, כאשר במרכז ירדו המחירים ב-2.2% ובבאר שבע ב-1.9%.

בהשוואה לרבעונים מקבילים בעשור האחרון, מדובר ברבעון בעל רמת המכירות נמוכה ביותר המקבילה לשנות המיתון 2002 ו-2008.

גם מספר הרכישות של דירות להשקעה הוסיף לרדת, וצנח בשיעור של 27% לעומת הרבעון השני, לרמות הנמוכות אף מרמת השפל שנרשמה ברבעון האחרון של 2008. שיעור הדירות להשקעה עומד כעת על פחות מ-25% מכלל העסקות. כמו כן, נרשם גידול מתון במכירת דירות על ידי משקיעים. יחד עם זאת, באזור תל אביב נרשם גידול של 27%, כאשר חלק גדל והולך של הדירות שמוכרים משקיעים באזור זה נרכש לצרכי מגורים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully