וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל כשר - צריך לשנות את כללי המשחק

רותם שטרקמן

21.12.2011 / 9:05

בחודשים האחרונים ביקשו טייקונים רבים להגיע להסדרי חוב עם הציבור. בכירים בחברות שלהם מושכים לכיסם שכר ותנאים נאים ביותר. רותם שטרקמן מזכיר שהכל נעשה כחוק וקורא לשנות את השיטה

במובן מסוים, מחדל הפנסיה של הציבור חמור מאסון הכרמל שהשבוע מלאה שנה לשרפתו. הזנחת שירותי הכיבוי בישראל היתה חמורה, ולכך אחראית הממשלה (שבראשה עומד האיש שהיה הראשון להבין את גודל האירוע) - אבל הטרגדיה של האבדות בנפש היתה חד-פעמית בהיקפה, ונבעה מטעויות אנוש מקומיות.

מחדל הפנסיה מתרחש יום יום, שנה שנה. כולם יודעים עליו, כולם רואים אותו, ואף אחד לא עושה דבר כדי לעצור אותו, אפילו לא האיש שמזהה ראשון אירועים גדולים.

הציבור מופקר

הציבור מופקר בגלל דמי ניהול גבוהים ותמורה אפסית תמורתם, הוא מופקר מכיוון שהחברות הציבוריות מספקות לו ביצועים עלובים, והמנהלים ובעלי השליטה שבהן לוקחים את כל מה שאפשר לקחת ומשאירים לו במקרה הטוב תשואה עלובה - ובמקרה הגרוע מתנערים מחובות. בשנים האחרונות מתבצעת בשוק ההון העברת כספים אדירה מחשבונות החיסכון של המוני ישראלים לכיסיהם של כמה מאות מנהלים ועשרות בעלי שליטה - והכל חוקי והכל תחת פיקוח של רגולטורים.

יוסי מימן, הבעלים של יאכטה ומטוס פרטי, הודיע אתמול שאמפל שבשליטתו לא תוכל לפרוע במועד חוב של מיליארד שקל לציבור. זה לא מפריע לאירית אילוז, סמנכ"לית הכספים של החברה, לזכות בשכר של יותר מ-15 מיליון שקל בשלוש שנים.

האם זה חוקי? ברור. האם העסקה שבה מכר מימן מניות בצינור הגז המצרי לאמפל הציבורית תמורת 250 מיליון דולר, עסקה שהפילה את אמפל, אושרה כדין? בוודאי. זו היתה עסקת בעלי עניין שהובאה לאסיפה, והגופים המוסדיים, אלה שמנהלים את הפנסיה של הציבור, אישרו אותה.

האם הג'יפ המפואר בשווי 600 אלף שקל, שקיבל באחרונה בכיר אי.די.בי , ליאור חנס, (שמתגורר בכלל בלונדון) ניתן לו כדין? האם בונוס המיליונים שקיבל חנס על עסקת קרדיט סוויס, במסגרתה הימרה כור על כספי ציבור במיליארדים, כשר? האם שכר בעלות של 30 מיליון שקל בחמש שנים ניתן לו בהתאם לכללים? כור אמנם הפסידה 3.4 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2011, מה שהפיל את המניה ב-50%, אבל התשובה לשלוש השאלות שלמעלה היא: כן, כן וכן. ולא רק זאת - חנס, שייכנס בחודש הבא לתפקיד היו"ר, יקבל מעתה שכר בעלות של 2.8 מיליון שקל בשנה.ו

מה לגבי עסקת בעלי העניין שבמסגרתה מכר נוחי דנקנר את ישראייר הכושלת לאי.די.בי הציבורית? כשר למהדרין. אושר על ידי מי שמנהל כספי ציבור. אז מה אם בין היתר אחראית העסקה הזו לעובדה שהאג"חים של אי.די.בי נסחרו אתמול בתשואת זבל של 19.5%, מה שכבר גרר הפסדים גדולים לקרנות הפנסיה ועוד יותר חשוב - מעלה חשש כבד לפירעון המיליארדים שקיבלה מהציבור.

באותה מידה גם החרבתם של מאות מיליוני שקלים כספי ציבור על ידי אילן בן דב, אחרי שמשך מהחברה מאות מליונים הביתה - היתה חוקית. כך גם פיזור 2 מיליארד שקל מכספי הציבור על ידי יצחק תשובה על עסקות נדל"ן בכל רחבי הגלובוס ומבלי יכולת לראות את הכסף בחזרה.

כשרה גם חבילת שכר של 34 מיליון שקל לניר גלעד, בשנתיים שבאו אחרי הסדר החוב בצים, ושכר בעלות של 60-50 מיליון שקל לעמוס שפירא ודוד אבנר (לכל אחד), שני מנכ"לי חברות הסלולר שפרשו השנה. הכל חוקי, הכל שקוף, הכל כשר, הכל לפי הכללים.

הממונה על שוק ההון אומר שהכל זניח

בחודשיים האחרונים התברר שכמה חברות ענק לא יפרעו את חוב המיליארדים שלהם לציבור: בן דב, תשובה ומימן כבד הודיעו על כך, ובצינור נמצאים גם עידן עופר (בצים), דיוויד פדרמן (בפטרוכימיים) ואחרים. "מי שלא רוצה שלא יקנה", "אלה הכללים, זו חברה בע"מ, הבעלים לא חייב להכניס את היד לכיס" - אומרים לנו במגזר העסקי. וזה נכון ולכן יש לשנות את כללי המשחק.

אבל במקום לזעזע את המערכת הפיננסית, באים הממונה על שוק ההון באוצר ואנשיו לציבור ומבשרים לו שהכל זניח, שהפנסיה של הציבור חשופה לטייקונים רק בשיעורים נמוכים, ושאם תהיה תספורת הציבור יפסיד רק שברירי אחוזים.

ייתכן שהטייקונים יקבלו בסופו של דבר את המגיע להם משוק ההון וייתכן שלא. מה שבטוח הוא שמי שצריך לדאוג לציבור יושב בצד ולא עושה כלום. רבים ממנהלי הכסף הציבורי שדוממים כרגע מקבלים משכורות עתק ונהנים מהמשחק. חלקם אף נשלטים על ידי אותם טייקונים ולכן שותקים.

ואולם מה לגבי הרגולטורים וחברי הממשלה שאחראים עליהם? הסביבה שנוצרה בשנים האחרונות בשוק ההון היא סביבה של גזל כספי ציבור לצורך התעשרות.

זוהי סביבה מצוינת לבעלי ההון וגרועה לציבור. סביבה בלתי אפשרית, לעתים אפילו מושחתת, שבגללה ראוי לצאת לרחובות, להקים ועדות חקירה ולבצע מהפכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully