וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "בעלי פירמידות משתמשים במניות לטובתם"

סיון איזסקו

21.12.2011 / 11:34

בדיון בוועדת הכספים אודות תיקון לחוק הבנקאות אמר נגיד בנק ישראל כי יש לתקן את החוק כך שיחייב את דירקטוריון הבנק לפעול למען כלל בעלי המניות. "לא מדובר בהלאמה"

"הצעת החוק אינה הלאמה. בהלאמה הבעלות על הבנק עוברת למדינה. אנחנו לא שם וזה לא המצב?, כך אמר הבוקר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בדיון ועדת הכספים על התיקון לחוק הבנקאות. פישר הגיב לדבריו של שלמה אליהו, שקרא לחברי הוועדה לשקול את הצעת החוק פעם נוספת. אליהו מחזיק במניות לאומי ומעוניין לקבל היתר שליטה מבנק ישראל.

פישר הסביר כי ?אנחנו רואים היום שלבעלי פירמידות יש יכולת להשתמש במניות לטובתם האישית. בדקנו את החוק הקיים והגענו למסקנה שיש צורך בתיקון החוק כדי לוודא שדירקטוריון הבנק יפעל לטובת כלל בעלי המניות ולא רק כלפי בעל מניות שמחזיק 10% או 20%. ערך השוק של לאומי הוא 17 מיליארד שקל אבל הוא מחזיק נכסים בהיקף של 40% מהתמ?ג. אם הבנק לא יתנהל נכון, בסוף המדינה תיאלץ להתערב. כשל במערכת הבנקאות מכניס מדינות לבעיה. לכן יש לוודא שדירקטוריונים יפעלו לטובת כלל בעלי המניות - אחרת כולנו נשלם את המחיר ולא רק בעלי המניות".

הדיון הבוקר בוועדת הכספים של הכנסת נפתח עם דבריו של שלמה אליהו שקרא לחברי הוועדה לשקול את הצעת החוק פעם נוספת. ?הצעת החוק היא לא חוק נגד אליהו, אלא חוק שבא לשלול זכויות מבעלי מניות בבנקים. משמעות החוק היא שהמדינה סבורה שבעלי המניות שהשקיעו ממיטב כספם - אינם ראויים להציע דירקטורים. תוצאות הצעת החוק היא הלאמה של בנקים ששייכים לאנשים. לוקחים כאן זכויות של בעלי מניות ומעבירים אותן לוועדה. כל ילד יגיד לכם שזו הלאמה?.

השר לשעבר חיים רמון שנשכר על ידי שלמה אליהו לגבש עבורו גרעין שליטה בבנק לאומי אמר בוועדה כי ?הצעת החוק קובעת שאם בעלי המניות לא יבחרו במועמדים של המדינה פעמיים הוועדה תמנה אותם בכל זאת. אם בעלי המניות יודעים שבכל מקרה למדינה יש כוח למנות את המועמדים שלה למה שהם בכלל יטרחו להצביע?.

הנפגע העיקרי: שלמה אליהו

התיקון קובע כי ועדה ציבורית תכהן כוועדה "אקטיבית" ובלתי תלויה ותמליץ לאסיפה הכללית על מועמדים לכהונה כדירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה. בנוסף לוועדה, יוכל כל מי שמחזיק ביותר מ-2.5% ממניות הבנק להציע מועמד אחד ויחיד למשרת דירקטור בבנק. בעלי מניות קטנים יוכלו להתאגד כדי להגיע יחד להחזקה של 2.5% ולהציע מועמד מטעמם.

תיקון החוק יאפשר לבעלי שליטה בבנקים נוספים לממש את אחזקותיהם ולמכור את מניותיהם לציבור, אם לא יימצא בעל ההון שמעוניין לרכוש את השליטה מידיהם לאחר שקיבל היתר מבנק ישראל.

עם אישורו, ישפיע החוק בראש ובראשונה על בנק לאומי . הבנק נשלט כיום בידי המדינה, שצפויה לממש את שארית אחזקותיה בו (6%) לאחר השלמת הליכי החקיקה. ביום שאחרי המכירה, לאומי יהיה הבנק הראשון במערכת הבנקאות הישראלית שלא יהיה בו בעל שליטה ומניותיו יוחזקו בידי הציבור.

מי שמצפה לקבל את השליטה לידיו הוא שלמה אליהו המחזיק ב-9.6% מהבנק. אליהו תיכנן לחבור לחברת אוצר התיישבות היהודים המחזיקה ב-4.95% ממניות לאומי ולגבש יחדיו גרעין שליטה של 14.55% ממניות הבנק.

ואולם הצעת החוק תגביל אותם ותאפשר להם להציע רק מועמד אחד מטעמם לדירקטוריון, אם אכן יאחדו כוחות או מועמד אחד מטעם כל קבוצה אם יפעלו בנפרד. זאת, אלא אם יבקשו ויקבלו היתר שליטה מבנק ישראל.

על פי הערכות שלא זכו לאישור פורמלי, עשויה גם משפחת ברונפמן, השותפה בגרעין השליטה בדיסקונט , לממש אחזקותיה בבנק לאחר השלמת הליכי החקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully