וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס לא היה לנו: מדד הבנקים צנח ב-2.7%

ערן אזרן

21.12.2011 / 16:55

למרות שהמסחר נפתח במגמה חיובית, נחתם היום בבורסה התל אביבית בירידות שערים. מדד ת"א 25 ירד ב-1.4% ואילו מדד ת"א 100 נחלש ב-1.3%

ימים אחדים לפני יציאת המשקיעים בעולם לחופשת חג המולד והשנה החדשה, ולמרות כניסתו של חג החנוכה אמש, המשקיעים בתל אביב לא זכו אתמול לנס. המסחר בבורסה המקומית אמנם נפתח במגמה חיובית על רקע העליות החדות שלשום בוול סטריט, אך אזהרה בנוגע להורדת דירוג האשראי המושלם לבריטניה שפרסמה בשעות הצהרים סוכנות הדירוג מודי'ס, העבירה את המדדים לירידות חדות של עד 2.7% בהובלת מניות הפיננסים. הירידות העמיקו ככל שנק]פו הדקות לקראת הסגירה.

בסכיום יומי, מדד ת"א 25 רשם ירידות של 1.4%. מדד ת"א 100 החסיר 1.3%, מדד מניות הבנקים , שנחסר במהלך היום בעליות של כ-1%, ננעל לבסוף בירידות של כ-2.7%. מדד מניות הנדל"ן איבד 0.9%. בלטו במסחר מניות גבעות ורציו שאיבדו על אחת יותר מ-5%, וכן מניית שיכון ובינוי שהוסיפה 1.5% במחזור ער. מחזור המסחר הכולל הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

בשוק הסולידי, מדדי תל בונד 20,40 ו-60 נסחרו בירידות קלות של עד 0.1%. בלטו במסחר הכשרה אחזקות ביטוח (אג"ח ד') שירדה ב-6.6% והתשואה עליה עלתה ל-22.8%, וכם איגרות החוב של ישראלום (סדרה ה') שנחלשו ב-3.3% לתשואה של 28.7%. מנגד, בלטו אג"ח סדרה ד' של אי.די.בי אחזקות שעלתה בכ-2% , והתשואה עליה ירדה ל-18.7%.

בגזרת האג"ח הממשלתיות, איגרות החוב השקליות נסחרו ביציבות. שחר (שקלית בריבית קבועה) לפדיון ב-2026, עם מח"מ של 10 שנים, נסחרת כעת בתשואה של 4.97%. איגרת מסוג גליל (צמודה בריבית קבועה) עם מח"מ דומה, נסחרה בעלייה חדה של 0.32% לתשואה של 2.42%.

אמש העריך פרופ' דניאל צידון, המשנה למנכ"ל בנק לאומי, כי ישראל תושפע מהמיתון באירופה. "יהיה מיתון ב-100%. השאלה היא אם יהיה אסון", אמר צידון בכנס השנתי השישי של התוכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר. "כשהיורו יירד לרמה של 1.1-1.2 דולר, האירופים יתחרו איתנו ביצוא סחורות, וזה יקשה עלינו מאוד", הוסיף.

צידון ציין עוד כי המשק הישראלי לא התכונן למיתון כזה. לדבריו, "החברות בארה"ב הצטיידו בשנתיים האחרונות בהרבה מזומנים. מי שמסתכל על מצבת הנכסים וההתחייבויות שלהן רואה שהן אף פעם לא היו במצב טוב יותר. במקביל, החברות הישראליות רק הגדילו את המינוף שלהן. בהשוואה בין המשקים המפותחים, המשק הישראלי הוא לאחר ההגדלה החדה ביותר במינוף. זה אומר שאנחנו נכנסים למשבר של 2011 במקום קצת פחות טוב ממה שהיינו ב-2008".

גם פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים , מסכים שהמשק הישראלי נמצא במצב שונה מ-2008. לדבריו, יש שורה של גורמי סיכון מבית, שהופכים את ההתמודדות למורכבת יותר. "יש בעיות בשוק הקונצרני והרבה חברות שהשוק דורש מהן תשואות דו-ספרתיות לגיוס חוב ולגלגול חוב", אמר ליידרמן. "אנו מדברים על מיליארדי שקלים, כשעיקר המסה תהיה במחצית השנייה של 2012. בנוסף, הירידות בנדל"ן יכולות להיות משבריות. נושא שלישי הוא כמובן היצוא. היה ייסוף ריאלי בשנים האחרונות, וליצואנים קשה".

חדשות רעות באירופה

גם היום המשיכו המשקיעים לעקוב בדריכות אחר האירועים באירופה: חברת דירוג האשראי מודי'ס הזהירה כי האטה כלכלית בבריטניה, החרפה במשבר החובות באירופה או כשל בתכנית הצנע של ממשלת בריטניה עלולות לעלות לבריטניה בדירוג האשראי המושלם שלה - AAA. מודי'ס אמרה כי בינתיים נותר דירוג האשראי של בריטניה ללא שינוי, אך הגירעון הגדול של בריטניה, הצמיחה האיטית שלה והחשיפה שלה לגוש היורו פגעו "ביכולתה לספוג זעזועים נוספים, ללא השלכות על דירוג האשראי שלה".

גם תחזית הדירוג עצמה, המעידה על ציפיות להורדת דירוג בחודשים הקרובים, נותרה ללא שינוי במודי'ס. "התחזית היציבה לדירוג האשראי של בריטניה מבוססת, בין היתר, על ההנחה כי הממשלה תמשיך בתכנית הקיצוצים התקציביים שלה", נאמר בהצהרת מודי'ס.

קודם לכן מסר הבנק המרכזי של אירופה כי היקף ההלוואות שהעניק לבנקים ביבשת עומד על 489 מיליארד יורו - גבוה מהצפי להלוואות בהיקף של 293 מיליארד יורו בלבד. על פי ההודעה, 523 בנקים לוו כסף מהבנק המרכזי, שהחליט על הצעד בניסיון להזרים נזילות לשווקים ולעודד את המשקיעים על רקע משבר החוב באירופה.

הבנק המרכזי מקווה כי ההלוואות הזולות יעודדו את הבנקים לרכוש אג"ח ממשלת איטליה וספרד, שתי מדינות הנמצאות בסכנה מיידית בעקבות חובותיהן. התשואה על אג"ח ממשלת איטליה לעשר שנים עולה ב-0.1% ל-6.715%. תשואת אג"ח ממשלת ספרד לעשר שנים עולה ב-0.03% ל-5.101%.

עבור חלק מהבנקים, מדובר בהלוואות זולות ביותר מ-3% לעומת ההלוואות שהם יכולים להשיג בשוק. כחלק מהעסקה הבנקים יוכלו להחזיר את הכסף גם לאחר שנה אחת אם יירצו. הבנקים הצרפתיים כמעט ריבעו את סכום הכסף שלוו מהבנק המרכזי מאז יוני ל-150 מיליארד יורו, בזמן שבנקים באיטליה וספרד לוו כל אחד יותר מ-100 מיליארד יורו.

מניות בולטות במסחר

דירקטוריון חברת טבע אישר תוכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף של עד 3 מיליארד דולר. על פי מחירה הנוכחי של מניית טבע, משקף מימוש מלא של התוכנית רכישה של 8% מהון מניותיה של החברה. ההכרזה על הרכישה החוזרת של מניות נעשית שעה לפני פרסום התחזית של טבע למכירות ולרווח ב-2012.

כלכלני IBI העריכו אתמול כי ב-2012 תרשום טבע הכנסה של 22 מיליארד דולר עם רווח של 5.63 דולר למניה. היום אמורה טבע לערוך שיחת ועידה עם המשקיעים ולדווח את הצפי שלה לשנה הקרובה. ב-IBI מציינים כי מוצרי מקור עם מכירות שנתיות של כ-35 מיליארד דולר צפויים לאבד הגנת פטנט ב-2012, מה שמהווה מבחן חשוב עבור טבע - האם החברה תצליח למקסם את יכולותיה כחברה הגנרית הגדולה בעולם.

אורמת טכנולוגיות שבשליטת יהודה ודיתה ברוניצקי חתמה על חוזה ראשון למכירת חשמל מאנרגיה סולארית עם חברת Imperial Irrigation District. על פי החוזה תקים אורמת טכנולוגיות תחנת כוח סולארית בטכנולוגיה פוטו-וולטאית שהספקה 10 מגה-וואט ותמכור ל-Imperial Irrigation District את החשמל שתייצר התחנה על פי חוזה ל-20 שנה.

משרד האנרגיה והמים (התשתיות לשעבר) הציב תאריך יעד לשותפות במאגר הגז הטבעי אור שמול חופי אשדוד, לפיו אם לא יתחילו להפיק ממנו עד ל-12 בפברואר, הוא יחזור לידי המדינה. זאת לאחר שהשותפות בו החליטו שלא לפתח את המאגר, חרף הנחיית הממשלה, שהגיעה על רקע המחסור בגז טבעי והחשש לעתיד הגז הורם לישראל ממצרים.

"עם דיסקאונט של כ-30% על שוויה הכלכלי, אנו סבורים כי שיכון ובינוי מהווה בית טוב לבנות עליו", אמר היום האנליסט אדר עצייוני מבית ההשקעות מגדל. "תשואת דיבידנד צפויה של כ-8% ל-2012 והצפי לתוספת של למעלה מ-1.1 מיליארד שקל לקופה בתקופה הקרובה מהשלמת העסקות ב'דרך ארץ' וב'קניון עיר ימים', ונקבל חברה יציבה וצומחת אשר עתידה לצלוח בהצלחה את האתגרים שבדרכה", אמר. המניה עולה במסחר בתגובה במחזורים גבוהים.

בעלי הזיכיון העיקריים במאגר אור הן שותפויות הנפט של קובי מימון וחיים צוף ישראמקו , חנ"ל ונפטא המחזיקות בכ-76.6% מן הזכויות במאגר, לצד רציו חיפושי נפט (12.3%), ושותפי מיעוט אחרים דוגמת פטרוכימיים (5.5%), אלון גז ודור כימיקלים (2.8% כל אחת).

אודיוקודס העוסקת עוסקת בפיתוח התקני תקשורת, קיבלה המלצת "קנייה" מחברת ההשקעות סידוטי (Sidoti & Company) שהחלה לסקרה. בתגובה המנייה מזנקת ב-3% במהלך המסחר. אודיוקודס, בניהולו של שבתאי אדלרסברג, פועלת בשתי חטיבות עסקיות: טכנולוגיה (20%) ורשתות (80%), ומתמקדת בתחומי התקשורת האחוד והשירות הלקוחות.

יום לאחר ביטול העסקה למכירת פעילות יבוא מוצרי סמסונג לישיר לידי טדי שגיא, ואילן בן דב, בעל השליטה בסקיילקס , מנצל את השפל אליו הגיעה המניה להרחבת אחזקותיו: בן דב הציע הבוקר לרכוש 750 אלף מניות (1.75% מהון המניות המונפק) ממחזיקי המניות בקרב הציבור בעבור כ-12.75 מיליון שקל.

ההצעה נעשית לפי שווי של כ-17 שקל למניה - פרמיה של 10% מעל מחירה הבוקר בתל אביב, וזאת לאחר שהמניה איבדה במהלך השנה האחרונה 80% משווייה. ההצעה תקפה ל-30 יום. בן דב מחזיק כעת ב-79% ממניות סקיילקס באמצעות סאני שבשליטתו, וכן ב-3.5% מהמניות בצורה ישירה.

דירקטוריון אפריקה נכסים , החברה הבת של אפריקה ישראל , אישר אתמול תכנית לרכישה עצמית של סדרות אג"ח א', ג', ד' ו-ה' של החברה ב-100 מיליון שקל. בהודעת הדירקטוריון נכתב כי: "אף שביצוע התכנית יקטין את יתרות המזומנים שבידי החברה, לא יהיה בכך כדי לפגוע ביכולתה לפעול או לעמוד בהתחייבויותיה".

מודיעין אנרגיה , שבשליטת צחי סולטן (10%), יצאה אתמול להנפקת זכויות לבעלי יחידות ההשתתפות של החברה, במסגרתה היא עשויה לגייס עד כ-288 מיליון שקל. החברה הנפיקה שתי סדרות של כתבי אופציות. במסגרת הגיוס תקבל כלל חיתום (שגם היא בשליטת סולטן) "עמלת ייעוץ" של 0.5% מכלל המימושים העתידיים של הזכויות, מה שצפוי להזרים לקופתה הכנסות פוטנציאליות של כ-1.2 מיליון שקל (לא כולל התמורה של מימוש האופציות של בעל השליטה). תמורה זו מצטרפת להכנסות של כ-2.5 מיליון שקל שכבר קיבלה כלל ברבעון השלישי כתוצאה ממימוש סדרת אופציות נוספת. מי שנושא בעלויות ההנפקה הם כלל בעלי המניות במודיעין, שמוחזקות ברובן (82%) על ידי הציבור.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully