וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנגדות להסכם עם כיל: "תמלוגים על בסיס ששינסקי"

אורה קורן

25.12.2011 / 15:31

עלות קציר המלח מים המלח נאמדת על ידי כיל ב-3.8 מיליארד שקלים. כיל הסכימה להעלות את התמלוגים המשולמים למדינה מ-5% ל-10% אך שר התיירות והשר להגנת הסביבה מתנגדים להסכם

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן ושר התיירות, סטס מיסז'ניקוב מתנגדים להסכם המתגבש בין המדינה לכיל. השרים תובעים לחייב את כיל בתמלוגים מוגדלים, על בסיס התקדים של ועדת ששינסקי לעניין תגליות הגז.

מיסז'ניקוב וארדן תומכים במיתווה לפיו תממן כיל 90% מעלויות קציר המלח בים המלח, אולם טוענים כי עליה לשלם תמלוגים גבוהים מ-100%, לפי ההסכם המתגבש. לדבריהם, כיל צריכה לשלם מס בשיעור של עשרות אחוזים על מכירות המבוססות על ניצול משאבי הטבע של המדינה.

כיל הסכימה עקרונית למיתווה שהציע משרד האוצר, לפיו תשלם 90% מעלות קציר המלח בים המלח. כך מסרו מקורבים למגעים בין כיל למדינה. לדבריהם, עלות הקציר בהסכם תהיה 3.8 מיליארד שקל, על פי תחשיבי כיל.

הצדדים טרם הסכימו על מימון החריגה מהסכום, אם תהיה כזו. על פי חישובי המדינה, עלות הקציר היא כ-5 מיליארד שקל, ובמשרד האוצר דורשים מכיל לשאת במלוא החריגה, אם תהיה כזו. בכיל מעוניינים לפלח את סוגי החריגות ולא להשית על החברה את כל החריגה, אם תנבע מהתנהלות שאין לחברה שליטה עליה.

בנוסף מסכימה כיל להגדיל את שיעור התמלוגים למדינה מ-5% כיום ל-10% על מכירות מעל 2 מיליון טון אשלג בשנה. על פי הסכמים קודמים, המדינה יכולה לדרוש 10% על מכירות של מעל 3 מיליון טון בשנה.

בתמורה מצפה כיל מהמדינה לא להקים את ועדת ששינסקי ב' להגדלת שיעור התמלוגים מעל 10%. נושאים נוספים במחלוקת בין הצדדים מונעים חתימה על הסכם. עם זאת, צפוי כי הצדדים לא יחרגו מהמועד שקבע בג"ץ להסכם - ה-7 בינואר 2012.

ממשרד האוצר נמסר, כי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מנהל בחודשים האחרונים באמצעות החשכ"ל משא ומתן ארוך ואינטנסיבי בנושא מימון קציר המלך ושיעור התמלוגים. בשבוע שעבר העביר שר האוצר הצעה אחרונה לפיה תישא כיל ברוב המכריע של מימון הקציר, וכן תסכים ברצון להכפלת שיעור התמלוגים לטובת הציבור והמדינה. החברה טרם השיבה להצעת השר, ותשובתה אמורה להתקבל עד יום ג' הקרוב בחצות.

שר האוצר הבהיר כי במידה ולא תתקבל תשובה חיובית, תוקם תוך ימים ספורים "ועדת ששינסקי ב'", שתבחן את חלקה של המדינה במשאבי ים המלח. מכיל נמסר כי החברה מנהלת משא ומתן בגישה חיובית במטרה להגיע להסכמות עם משרד האוצר.

עדכון ראשון: 11:58

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully