וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות של עד 15% במכירות מזון ומשקאות בדצמבר

עדי דברת-מזריץ

26.12.2011 / 8:36

סימני מיתון: מכירות המזון, המשקאות ומוצרי טיפוח הבית ירדו במהלך החודש האחרון של השנה. שוק המשקאות הוא הנפגע הגדול עם ירידות של 15%. "הספקים בלחץ ורשתות השיווק בלחץ"

דצמבר קשה במיוחד נרשם במכירות המזון, המשקאות ותחומי טיפוח הפרט והבית. "'מעפן' זאת מחמאה כדי לתאר את מה שקורה בשוק בדצמבר", אומר גורם בכיר בתחום המוצרים לבית, שמספר על ירידה של 5% במכירות לעומת דצמבר אשתקד. "החודש נגמר בעוד שלושה ימים, ובקצב הזה אין סיכוי שמישהו מסיים את השנה כמו שנה שעברה".

לדברי הבכיר, "גם נובמבר לא היה מציאה גדולה, אבל עכשיו אפילו יותר רע. שופרסל, ואחריה מגה, יצאו עם מבצעים מטורפים, ומוכרות יותר פריטים במחירי הפסד כדי למשוך לקוחות. לרשתות הפרטיות, כמו רמי לוי וכמעט חינם, הולך בסדר, אבל השאר במצב לא טוב".

מנתוני נילסן שהגיעו לידי TheMarker עולה כי בשלושת השבועות המסתיימים ב-18 לדצמבר לא חלה עלייה כמותית (פריטים שנמכרו) בשוק מוצרי הצריכה, ובסך המכירות הכספיות חלה עלייה של 2.2% לעומת דצמבר אשתקד. כשמביאים בחשבון את הגידול באוכלוסייה (1.8% בשנה) ואת עליות המחירים, מתקבלת ירידה ריאלית בהיקף המכירות. לפי הספקים והרשתות, עליות המחירים היו 5% בממוצע לעומת 2010. לפי מדד המחירים לצרכן של הלמ"ס, בין נובמבר 2010 לנובמבר 2011 עלו מחירי המזון ב-2.7% (לא כולל פירות וירקות). מחירי הפירות והירקות ירדו בתקופה זו ב-9.7%.

מכירות מזון. TheMarker
מכירות מזון/TheMarker

הנפגעות הגדולות הן חברות המשקאות. מהנתונים עולה כי בתחום זה נרשמה בדצמבר ירידה של 8.6% במכר הכמותי וירידה של 0.3% במכר הכספי. לדברי בכיר בתחום, "אנשים קונים פחות משקאות בסופרמרקטים. אנחנו מרגישים ירידה של 15% במכירות לעומת 2010. בנוסף למיתון, אנחנו צריכים גם להתמודד עם מזג האוויר קר שפוגע בצריכת המשקאות".

מנתוני נילסן עולה כי גם בתחום המזון נרשמה האטה (בניכוי הגידול באוכלוסייה ועליות המחירים), אולם התחום סבל פחות, והראה גידול של 1% במכר הכמותי וגידול של 2.9% במכר הכספי בדצמבר. בחברות המזון מדברים על ירידה של כ-5%-6% בממוצע לעומת אשתקד, ומסבירים כי עבורם מדובר בירידה מהותית. לפי נתוני נילסן, תחום טיפוח הפרט הראה ירידה כמותית של 0.3% וירידה כספית של 0.5%, ותחום טיפוח הבית הראה עליה כמותית של 4% ועליה כספית של 1.8% במכירות - נתון המצביע על ירידת מחירים.

לדברי ספק מזון בינוני, "הספקים בלחץ ורשתות השיווק בלחץ. דצמבר הוא מסורתית חלש, אבל השנה יש ירידה משמעותית. הסיבה היא המיתון הרציני שבו אנו נמצאים, וגם המחאה החברתית השפיעה. ספקי מזון מדברים על ירידה של 5%-6% במכירות, וזה המון. אנשים פשוט מצמצמים בקניות - קונים מוצרים פחות יקרים ובמקום שני מוצרים הם יקנו אחד".

לדברי אחד מספקי המזון הגדולים, הפחד העיקרי הוא מ-2012: "בנובמבר היתה ירידה במכירות, אבל קלה יותר. אנחנו מפחדים שדצמבר מעיד על מה שאנחנו הולכים לקראתו. אנחנו לפחות מתנחמים בזה שהמכירות שלנו ברשתות הפרטיות - כמו רמי לוי שיווק השקמה וכמעט חינם - צומחות מתחילת השנה, אבל המכירות אצל הרשתות הגדולות, שופרסל ומגה, בהחלט בירידה, וניכר שהן סובלות".

"אנשים עדיין לא הרוויחו מהמחאה החברתית ולא חל שינוי אמיתי, ובנוסף ייחתכו להם הפנסיות וקופות הגמל, אז הם יצמצמו עוד את הצריכה בשנה הבאה", מצטרף לתחזיות השחורות הבכיר בתחום המוצרים לבית.

גם ברשתות השיווק מספרים על דצמבר קשה. לדברי בכיר ברשת שיווק קטנה, "בשנה שעברה היה דצמבר מעולה, והשנה אין גידול במכירות בחנויות זהות. יש מתח באוויר. אנשים רואים בתקשורת שמנבאים שחורות להמשך, ומתחילים להילחץ. הם לא יקנו, למשל, את כל סוגי הפירות והמעדנים, וקונים רק את המזון ההכרחי".

"רואים ירידה במכירות של חנויות בפורמט הדיסקאונט, אבל בפורמט השכונתי אין ירידה. הרשתות בתחום הדיסקאונט הורגות אחת את השניה עם מבצעים, ואם נצרף לזה את ההאטה, המחאה ואנשים שקונים פחות - יש בעיה. הרשתות השכונתיות, שמבוססות על סל קטן יותר, פחות מושפעות", אומר בכיר ברשת אחרת.

בקרב רשתות השיווק יש מחלוקת לגבי איזה חודש היה פחות טוב. "נובמבר היה יותר גרוע, אבל גם דצמבר לא להיט. יולי היה חודש שחור, ומאז ממשיכה ירידה בכל חודש. מדברים על מיתון עולמי, ואנשים מחכים לראות מה יקרה בשנה הבאה", אומר בכיר באחת הרשתות. מנגד, בכיר באחת הרשתות הגדולות סבור כי דצמבר קשה יותר: "אם היתה תקווה קטנה בנובמבר שיש התעוררות בשוק, אז דצמבר בא והראה שזה לא המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully