וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת לבנת תיאלץ למכור אחזקותיה בענף המלט?

אורה קורן

26.12.2011 / 10:41

עסקת אי.די.בי-לבנת מעוררת חשש כי משפחת לבנת תחזק השפעתה בשוק המלט, זאת מכיוון שכלל תעשיות אותה תרכוש מחזיקה במונופול בשוק המלט ולבנת מחזיקה בתעבורה תפזורת המשנעת מלט

רשות ההגבלים יכולה להפוך את עסקת אי.די.בי-לבנת למנוף שישמש להפרדה מלאה בין משפחת לבנת לתעבורה תפזורת, העוסקת בהובלת מלט. כך סבורים מומחים להגבלים עסקיים.

לדבריהם, הגברת השליטה של משפחת לבנת בכלל תעשיות המחזיקה במונופול המלט נשר, לצד אחזקותיה בתעבורה תפזורת המהווה מונופול בשינוע מלט, מעוררים חשש לפגיעה בתחרות.

בעסקה הנוכחית אמורה משפחת לבנת לרכוש את השליטה בכלל תעשיות מאי.די.בי , ובמקביל להמשיך להחזיק את מניותיה באי.די.בי. אי.די.בי וכלל תעשיות שולטות בין השאר בנשר, מונופול המלט.

ב-2003, עם רכישת השליטה באי.די.בי נדרשה משפחת לבנת להקטין אחזקותיה בתעבורה תפזורת, מונופול בשינוע מלט, בה שלטה. כיום מחזיקה משפחת לבנת כ-40% בתעבורה תפזורת, אולם בענף המלט טוענים, כי היא ממשיכה לשלוט בניהול החברה.

בהסכם המדובר תשלוט משפחת לבנת ישירות בנשר, חברה נכדה של כלל תעשיות. שליטה זו לצד שליטה לכאורה בניהול תעבורה תפזורת מעוררים חשש לכאורה לפגיעה בתחרות בענף המלט. באחרונה אישרה הממשלה את המלצת ועדת טרכטנברג להקים ועדה שתבחן דרכים לקידום התחרות בענף המלט, לקראת הגדלת ההשקעות בבנייה.

להערכת המקורות, עורכי הדין שייצגו את אי.די.בי ולבנת עשויים לטעון, כי גם כיום שולטת לבנת בנשר מכח חלקה בגרעין השליטה באי.די.בי, לכן העסקה לא תהווה שינוי מהותי של המצב התחרותי. בנוסף יוכלו לטעון, כי הורדת אחזקתה של אי.די.בי בכלל תעשיות ואולי המשך הקטנת האחזקות בה בעתיד, משרתים היטב את התחרות במשק.

המקורות העריכו, כי הסיכויים שרשות ההגבלים תדרוש את מכירת תעבורה תפזורת גבוהים, לאור עמדת הרשות, המעדיפה לאשר מיזוגים עם תנאים מבניים ולא עם תנאים התנהגותיים.

לאחרונה פרסמה רשות ההגבלים העסקיים גילוי דעת בנושא "תרופות למיזוגים" בו ציינה, כי במיזוגים המעלים חשש לפגיעה בתחרות ישנה חלופה של פסילה, או אישור בתנאים. התנאים יכולים להיות התנהגותיים, כמו מניעת אפליה לטובה של מקורבים הפוגעת בתחרות, או מבניים, כמו מכירת חברה אחרת. הרשות הדגישה, כי היא מעדיפה הפרדה מבנית, משיקולים של נוחות פיקוח ואכיפה על התנהגות פירמות.

על פי המקורות, מדיניות הרשות שהיתה תקפה ב-2003 השתנתה תחת ניהולו של דיויד גילה, הממונה על רשות ההגבלים. לפיכך, הוא יכול להשתמש בעסקה כמנוף לביצוע הפרדה מבנית בענף המלט, בין הייצור לשינוע. להערכתם, ספק רב אם משפחת לבנת תסכים להיפרד מאחזקותיה בתעבורה תפזורת, ולכן יתכן, כי תנאי מסוג זה יטרפד את העסקה.

משפחת לבנת ורשות ההגבלים סרבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully