וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2012 תהיה זולה יותר: מעל ל-700 מוצרים חדשים פטורים ממכס

אורה קורן

26.12.2011 / 23:08

רשימת הפריטים נמצאת בבדיקות אחרונות ברשות המסים ואמורה לכלול: מכונות כביסה, מדיחי כלים, עגלות לתינוקות ותרופות. היקף החיסכון לצרכנים - 440 מיליון שקל בשנה

המכס על כ-700 מוצרים שאין להם תחרות מייצור מקומי יוסר לחלוטין בשבוע הבא, אם לא יחול עיכוב של הרגע האחרון. היקף ההכנסות של המדינה מהמכס על מוצרים אלה נאמד ב-440 מיליון שקל בשנה. הסרת המכסים תגרע סכום זה מקופת המדינה, אך אמורה לחסוך סכום זהה לציבור הצרכנים.

רשימת הפריטים שהמכס עליהם יוסר נמצאת בשלב אחרון של בדיקה ברשות המסים, לאחר שהועברו התייחסויות מהציבור לגבייה. שר האוצר, יובל שטייניץ, צפוי לאשר בימים הקרובים את רשימת המוצרים הסופית, למעט חריגים בודדים. הרשימה כוללת מדיחי כלים, מכונות כביסה, סכיני גילוח, מכונות תפירה, עגלות תינוקות, צעצועים, עטים כדוריים, מכונות לניזול אוויר וגז, פריטים להכנת משקאות חמים, לבישול ולחימום וכלי זכוכית וקרמיקה לבית.

עוד נמצאים ברשימה: תכשיטים מזהב, כסף, מתכות יקרות ופנינים וחיקויי תכשיטים, כיריים ותנורים, צמר, לבד, חליפות, מעילים, תנורי ברזל ופלדה, כלים לחריטה ולקדיחה, מספריים וסכינים לנייר, ערכות מניקור ופדיקור, מעקרים רפואיים, תרופות, דטרגנטים, מוצרי פלסטיק, תחליפי עור, סרבלים ומכנסיים קצרים, מוצרי עץ גולמי ושעם, שקים ושקיות מנייר.

הסרת המכסים היא יישום של השלב הראשון של המלצות ועדת טרכטנברג לעניין המכס. השלבים הבאים צפויים לכלול הורדת מכס גם על מוצרים שמתחרים בתוצרת מקומית. לפי המתווה שאישרה הממשלה, בינואר 2013 יופחתו מכסים ב-10% (לעומת המצב באוקטובר 2011), ושנה לאחר מכן יופחתו מכסים ב-15% נוספים. ב-2015, אם ייחתם הסכם סחר עם שותפת סחר משמעותית אחת לפחות, יופחתו מכסים כל שנה ב-15% עד ביטולם. ללא הסכם סחר, יחליט שטייניץ על שיעור ההורדה, שתיעשה בשני שלבים.

ועדת טרכטנברג המליצה בזמנו על ביטול המכסים בתוך כשנתיים, אך בלחץ התעשיינים וכדי למנוע פגיעה בחברות תעשייה, החליטה הממשלה לפרוש את ההורדה על פני מספר גדול יותר של שנים.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בתגובה כי מדובר במהלך פיסקלי בעיקרו, שכן הוא מוזיל מוצרים, אך אינו חושף את התעשייה המקומית לתחרות. לדבריו, כל הפחתה בשיעור המכס היא החלטה נכונה מנקודת מבטו של הצרכן הישראלי. עם זאת, אין ספק שהפחתה של שיעורי המכס גם באשר למוצרים תעשייתיים ומוצרי צריכה המיוצרים בישראל תוזיל עוד יותר את מחירי אותם המוצרים, שכן תאלץ את הייצור המקומי להתייעל, להתחרות ולהוריד מחירים לרמה הנמוכה מזו של מחירי היבוא, וגם תאפשר להרחיב את מגוון המוצרים ואפשרויות הבחירה של הצרכן הישראלי.

לין הוסיף כי "מן הראוי שהפחתת המכסים תחול גם על מוצרי מזון, שכן הם משמשים את הציבור לצריכה שוטפת יומיומית, וההשפעה של הפחתת המכסים במוצרי מזון היא אפקטיבית יותר מבחינת הצרכן".

הפחתת המכס על מוצרי מזון נבחנת בוועדת המזון בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי. מתווה ההורדה צפוי להיות דומה: תחילה יבוטל המכס על מוצרי מזון שאינם מתחרים בתוצרת מקומית, ולאחר מכן יוסרו מכסים בהדרגה על מוצרים שמתחרים בייצור מקומי, כדי לאפשר לתעשיה להיערך לשינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully