וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה נגד תספורות: יחקור הסדרי החוב

צבי זרחיה

27.12.2011 / 8:21

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס אוסף חומר ומסמכים הנוגעים להסדרי החוב שגובשו בחברות בולטות במשק. צוותי המבקר אספו מידע ממשרדי אגף ההון באוצר, הפיקוח על הבנקים ורשות ניירות ערך

צוותים של משרד מבקר המדינה פקדו בסוף השבוע את משרדי שלושה מהגופים המפקחים על שוק ההון ומערכת הבנקאות. הצוותים אספו מסמכים במסגרת החקירה שמנהל מבקר המדינה בעניין הסדרי החובות (תספורות) שגובשו ומתגבשים בכמה חברות בולטות במשק.

עובדי החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה, בראשות המשנה למנכ"ל המשרד, צבי ורטיקובסקי, ביקרו במסגרת החקירה במשרדי אגף שוק ההון באוצר, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשות ניירות ערך. נציגי משרד המבקר הודיעו מראש לגופים המבוקרים על כוונתם לבצע ביקורת.

משרד המבקר חוקר את פעילות הרגולטורים בנוגע לכספים שגייסו חברות מהציבור באמצעות הנפקת אג"ח. החקירה נפתחה בנובמבר, לאחר שנודע על חברות שנקלעו לקשיים ומבקשות להגיע להסכםמות על החזר חלקי של חובותיהן לרוכשי האג"ח - ובהן גופים מוסדיים, שבהם מושקעים חסכונות הציבור לפנסיה. מדובר בין השאר בבקשות של יצחק תשובה, יוסי מימן ואילן בן דב.

ביקורות נוספות בהמשך

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מתכוון לפרסם דו"ח ביקורת מיוחד על "הסדרי חוב ופיקוח על מתן אשראי לגורמים ממונפים גדולים במשק". דו"ח הביקורת יתייחס לאופן התנהלותם של אגף הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, בראשות עודד שריג; אגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בראשות דודו זקן; ורשות ניירות ערך, בראשות שמואל האוזר.

המבקר מבקש לבדוק אם שלושת הגופים האלה קיבלו החלטות שמגנות על החוסכים בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה, שבעבורם נרכשו האג"ח של החברות. המבקר מבקש גם לבדוק אם האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך דרשו מחברות שהנפיקו אג"ח לספק ביטחונות למקרה שבו החובות לא יוחזרו - בדומה לביטחונות שדורשים הבנקים כשהם מלווים כספים לגופים עסקיים.

הטייקונים ומגייסי האג"ח אינם גופים שמבוקרים על ידי מבקר המדינה, ועל כן עובדי המדינה אינם מוסמכים לבקר אותם. חרף זאת, לינדנשטראוס שוקל לזמן לפגישה את הטייקונים, כדי לשמוע מהם על ההחלטות שהתקבלו על ידי הרגולטורים.

לינדנשטראוס מייחס חשיבות רבה לדו"ח הביקורת, מאחר שקופות הגמל וקרנות הפנסיה שהשקיעו באג"ח השתמשו בעצם בכספי החוסכים. לאחר שייבדקו המסמכים שאספו עובדי משרד מבקר המדינה, תגובש טיוטת דו"ח ביקורת, שתרכז את הממצאים העיקריים. הטיוטה תשוגר לגופים המבוקרים לקבלת הערותיהם, ולאחר בדיקת תשובותיהם יגובש הדו"ח הסופי בהתאם. ההערכה היא שגיבוש הדו"ח יארך כחצי שנה ויותר.

יצויין כי מדובר בפגישת ביקורת ראשונה בין נציגי מבקר המדינה לנציגי האוצר, בנק ישראל ורשות ני"ע וכי ביקורות נוספות ייערכו בקרוב. גורמים כלכליים ציינו כי בנק ישראל הוא שמופקד על יציבות הבנקים כדי למנוע ביצוע תספורות בכספי הפקדונות של הציבור.

חוק מבקר המדינה אוסר על הגופים המבוקרים על ידו למסור פרטים על עבודת הביקורת. ממשרד האוצר, בנק ישראל ורשות ני"ע לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully