וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לבקש העלאה מהבוס ולצאת עם פלוס בתלוש

ליאת בן-צבי שבח

27.12.2011 / 17:03

עומדים לבקש העלאה? רוצים קידום? ליאת שבח מספקת טיפים כיצד לעשות זאת בצורה יעילה ולהעלות את הסיכויים שאכן תצאו מתוגמלים

רגע לפני סוף השנה, מתכנסים מרבית הארגונים והעובדים לעריכת סיכומים. זה הזמן לעבור על התוכניות השנתיות, אל מול הביצועים, לבחון מדדים ותפוקות, להנפיק דו"חות ולבחון אספקטים מרכזיים בתרבות הארגונית. לצד הסיכומים הארגוניים הגלובאליים, מקפידים המנהלים, במרבית החברות במשק, על שיחות הערכה עם כלל העובדים בחברה. במסגרת זו, מתקיימת פגישה בארבע עיניים בין העובד לבין הממונה הישיר עליו, לצורך קבלת והעברת משוב הדדי, מתוך תפיסה שרואה בעובד, את המשאב המשמעותי ביותר, הניצב בליבת החברה והמהווה מנוע לצמיחתה.

ואולם, לא רק החברות מפיקות ערך משמעותי משיחות ההערכה. עבור העובדים מדובר בהזדמנות פז, לעצור את המרוץ לפסגה, לנשום עמוק ולבחון את מיצובם בחברה, מתוך פרספקטיבה רחבה. זה הזמן לברר האם אנו מתוגמלים כראוי ומשכורתנו אכן משקפת את פוטנציאל ההשתכרות שלנו, האם אנו זוכים בהטבות ההולמות את כישורינו והוותק שצברנו, האם מעמדנו בארגון איתן או חסר ודאות, מה טיב יחסינו עם הממונה הישיר ומה הסיכוי לקידומנו בשנה הקרובה.

עובדים שישכילו להגיע מוכנים לשיחת ההערכה ויאמדו נאמנה את כישוריהם וביצועיהם לאורך השנה, כמו גם את אופי החברה ומצבה הפיננסי, יהיו בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר להרוויח מפלטפורמה זו.

במהלך השנה

נהלו מו"מ קצר בכניסה לתפקיד

במהלך תהליך הקבלה לעבודה חדשה, חשוב לנהל משא ומתן קצר וענייני, במסגרתו תמצבו את דרישותיכם וציפיותיכם. היו מוכנים לפשרות וקחו בחשבון כי למעסיק טרם ניתנה הזדמנות לעמוד על טיבכם מקרוב יחד עם זאת אל תשכחו כי זה השלב שבו נקבעת נקודת הפתיחה שלכם וחשוב למקסם אותה. במידת הצורך, ניתן לסכם עם המעסיק כבר בתהליך הקבלה על מדרגות שכר ולהמתין עם המשא ומתן המשמעותי לשיחות ההערכה, כאשר יש בידיכם כבר קלפי מיקוח, המבוססים על כך שהוכחתם את עצמכם, ועל כך שהרווחתם קבלות.

דעו את עצמכם

עובדים רבים בטוחים שהם חלומו של כל מעסיק. הם מסתובבים במסדרונות נפוחי חזה בתחושה שאין מקצועיים ואיכותיים מהם בחברה. עם זאת, לא אחת המציאות עשויה לטפוח על פניהם. חשוב מאוד לאמוד את עצמנו במדדים אובייקטיביים עד כמה שניתן ולנסות להבין כיצד אנו משתקפים בעיני אחרים.

לימדו את הארגון, על מחלקותיו השונות, התעניינו בשיטות העבודה של קולגות שאתם מעריכים במטרה לייעל ולשפר את תפוקותיכם, בקשו מהמעסיק משובים נקודתיים לאורך השנה על פרויקטים ספציפיים והקפידו לבסס מערכות יחסים חזקות עם גורמים בארגון ומחוצה לו, שאתם באים עמם במגע יומיומי.

הקפידו על התזמון

בכדי ששיחות השכר יהיו אפקטיביות, יש להקפיד לקיימן אחת לשנה בלבד ולהימנע מבקשות חוזרות ונשנות לאורך השנה. מומלץ להמתין עם השיחות לחודש דצמבר, במהלכו מחשבת החברה את מאזנה ואת האופציות הכלכליות הצפויות לעמוד בפניה בשנה הבאה, ומקבלת החלטה על היקף ואופן הקצאת המשאבים. יחד עם זאת, חובה לעמוד עם היד על הדופק של הארגון. בשנים בהן קיימת חוסר ודאות כלכלית כלל משקית, מומלץ לגבש סל דרישות מתונות, העומדות ביחס ישיר לרוח התקופה, ולהימנע מליצור אנטגוניזם, מתוך התעלמות מצוק העתים.

הכנה לשיחה

בדקו את שווי השוק שלכם

לקראת השיחה, ערכו סקר שכר ובדקו את שווי השוק שלכם. חשוב לברר כמה מרוויחים עובדים בתפקידים דומים בעלי ותק זהה, בארגונים בעלי די-אן-איי קרוב עד כמה שניתן לארגון בו אתם מועסקים. בדקו את טווחי המשכורות המשולמות בחברתכם, והימנעו מלהתבסס על שמועות או הערכות כלליות. היוועצו עם עובדים ותיקים יותר על מצב החברה ואם קיימת מדיניות מוצהרת, בנושא העלאות שכר. חשוב להגיע לשיחת השכר כשאתם מכירים היטב את מצב השוק, ובהתאם מציגים ציפיות ריאליות.

גבשו רשימת הישגים

אל שיחות השכר חשוב להגיע מוכנים ומגובים בנתונים. שיחת שכר אופטימאלית, מבוססת על יכולתכם להציג את תרומתכם לחברה, לאורך כל תקופת עבודתם ומתוך הצהרת כוונות לעתיד. דעו היטב מהם כישוריכם הייחודיים והכירו בהצלחותיכם. בשום מקרה, אל תניחו כי השקעתכם תדבר בעד עצמה ותתורגם אוטומטית לכסף. מומלץ להכין מצגת קצרה או מסמך הישגים באמצעותם תמנפו את השיחה לטובתכם, באופן מיטבי. טיעונים חזקים ומבוססים שיקשרו בין הישגיכם להיקף העלאה המבוקשת, צפויים להעלות את סיכוייכם לקבלת העלאה.

קבעו פגישות משוב לאורך השנה

מומלץ ביותר, להקדים לשיחת השכר, פגישות מקדימות, שיתואמו ביוזמתכם, בהנחה שהממונה הישיר אינו מקפיד על קיום פגישות כאלה. במסגרת הפגישות, הדגישו בפני הממונה, כי דעתו חשובה לכם וכי חשוב לכם לעמוד בסטנדרט המקצועי המצופה מכם. בואו פתוחים לקבל למשוב ישיר על עבודתכם, ובקשו לקבל הערות ודגשים לשיפור שיטות העבודה. חשוב להיות בטוחים כי אתם נמצאים בתהליך שיפור מתמיד, העומד ביחס ישיר לציפיות מכם. כך, במהלך שיחת השכר, יהיה קל לכם יותר לבקש, כי המשכורת תותאם לאיכות הביצועים.

במהלך השיחה

היו פתוחים לביקורת

שיחת הערכה טובה מתבססת על תקשורת בין אישית ברמה גבוהה. חשוב להגיע פתוחים, להאזין בקשב ולהימנע מהתגוננות. חשוב לא למהר ולענות, לבקש מהממונה דוגמאות להמחשת הדברים שאמר ולבדוק עם עצמך, האם אתה מסכים עם הביקורת שהוצגה. לאחר שתעכל את הפידבק שניתן, הגב בשלווה ובאופן ענייני, והימנע מלהתיש את המעסיק בוויכוחים, שעשויים להעיב על מערכת היחסים ביניכם, בעתיד. חשוב לצאת מהשיחה מתוך הבנת הנקודות שדורשות שיפור וכן לקבל המלצות אופרטיביות לתכנית העבודה השנתית שלך, מגובה ביעדים ברורים.

שקפו את תרומתכם

זאת ההזדמנות שלכם, להציג את הישגיכם, כפי שגובשו על ידיכם במהלך השנה. הציגו מצגת קצרה או הגיעו מגובים במסמך מסודר ומנו באופן מפורט את הנקודות שגיבשתם. זכרו, כי מנהלים בכירים מודדים הצלחות בשפת המספרים. כדי להעביר את תרומתכם לחברה, דברו אל המנהלים במונחים של ייעול, ביצועים, חסכון והכנסות. גם מנהל קשוח, יתקשה להתעלם מטענות מבוססות המגובות במספרים ואחוזים ברורים.

אל תתפתלו – בקשו!

אף אחד לא אוהב לדבר על כסף. גם העובד הבכיר ביותר, שעשה כברת דרך בחברה והצטיין בתפקידו, נבוך לא אחת מבקשה ישירה של העלאה. זכרו, כי מעסיקים רבים, בעיקר בחברות בהן לא מתקיימות שיחות שכר קבועות, אינם יוזמים העלאת שכר. הכלל פשוט – מי שלא יבקש – לא יקבל!

דברו במספרים

ככלל, מומלץ שלא לנקוב בסכום מוגדר מראש. יש לדבר בשפה מרוככת וישירה פחות. בקשו העלאה שתשקף את תרומתכם לחברה ואת עמידתכם ביעדים השנתיים. בכל מקרה, בו בחרתם להגדיר מראש סכום לו אתם מצפים – הימנעו מלהגדיר טווחים, וציינו את הסכום המדויק. זכרו, במקרה של הגדרת טווח, מרבית המעסיקים יבחרו אוטומטית ברף התחתון שציינתם.

הציעו מודלים חלופיים

היו מוכנים לכך שהמעסיק יתלבט לגבי היקף ההעלאה שביקשתם. אם תרגישו שהמאזן אינו לטובתכם, מומלץ להציע אופציות אלטרנטיביות לחישוב ההעלאה. אתם יכולים לבקש בונוס רבעוני, חצי שנתי, או שנתי שיקושר לעמידתכם ביעדי החברה, לחילופין תוכלו להציע מודל מדורג, במסגרתו תבוצע ההעלאה לאורך השנה במספר פעימות. אם המעסיק מוסיף ומתלבט, תוכלו לשלוף מהשרוול אופציה לקבלת העלאה רטרואקטיבית, לאחר תקופת זמן שתגדירו מראש (למשל, חצי שנה), בה תוכיחו שיפור בביצועים.

זכרו שהטבות שוות כסף

במידה וכל האופציות לא התקבלו, היו נכונים להתייחס לאפשרות לקבלת הטבות, שוות כסף, שישפיעו באופן משמעותי על רמת השכר שלכם. במקרים של תקציבים מוגבלים ומסיבות של מדיניות ארגונית (למשל, הקושי של עובדים להשוות בין ההטבות שהם מקבלים), קל יותר לממונים להעניק הטבות במקום העלאת שכר. חשוב להבין, כי סוג ההטבות שתוכלו לבקש, תלוי במשתנים רבים בתרבות הארגונית, בין היתר הותק שלכם, סוג התפקיד שאתם ממלאים והענף בו אתם עוסקים.

במסגרת סל ההטבות, תוכלו לבקש קרן השתלמות, ביטוח בריאות, הגדלת מספר ימי ההבראה או החופשה, הוצאות סלולר, אחזקת רכב, ארוחות, מימון הכשרות מקצועיות, אופציות לעובדים ועוד.


הכותבת הינה סמנכ"לית בחברת קודקס, חברת ההשמה המובילה בישראל בענף המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully