וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב הביטחון הוגדל ב-1.65 מיליארד שקל במשאל טלפוני בין השרים

צבי זרחיה

27.12.2011 / 22:05

זאת לאחר שח"כ שאול מופז, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, עיכב היום את העברת כספים לתקציב הביטחון: "תוספת של 1.65 מיליארד שקל אינה סכום שמעבירים במחשכים"

הממשלה החליטה הערב (שלישי) במשאל טלפוני בין השרים, להגדיל את תקציב הביטחון ב-1.65 מיליארד שקל בשנת 2011. ההחלטה התקבלה לנוכח סירובו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ שאול מופז, להעביר כספים אלה לתקציב הביטחון. החלטת הממשלה טעונה את אישורה של ועדת הכספים שצפויה לדון בכך מחר בבוקר.

"ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אינה מכבסה או חותמת גומי של הממשלה להעברת כספים לתקציב הביטחון", כך אמר יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ שאול מופז (קדימה).מופז מעכב את העברתם של 1.65 מיליארד שקל כתוספת לתקציב משרד הביטחון שמיועדים להעברה מסעיפים לא מנוצלים בתקציביהם של משרדי הממשלה.

מופז שיגר אמש מכתב אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אהוד ברק ושר האוצר, יובל שטייניץ שבו התריע כי "האופן הזה, שבו מועברים מאות מיליוני שקלים כתוספת לתקציב הביטחון, מנוגד לעקרונות היסוד הדמוקרטיים של שקיפות ואחריות".

לדבריו, "סכום של 1.65 מיליארד שקל אינו סכום שמעבירים במחשכים". הוא קרא להעביר את ההחלטה באופן הראוי - בהחלטת ממשלה סדורה, שקופה וגלויה לציבור. "החלטה בסדר גודל כזה מחייבת אחריות קולקטיבית של כלל חברי הממשלה".

מופז הוסיף כי לא יאפשר לגלגל את האחריות המיניסטריאלית ולהימנע מהצבעה בממשלה על תוספות תקציב במאות מיליוני שקלים למערכת הביטחון. "עשו זאת בשקיפות מלאה, הביאו הנושא להכרעת ממשלת ישראל - מול עיניהם הפקוחות של אזרחי ישראל". הוא הודיע כי "מיד לאחר אישור הממשלה אכנס את הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון לצורך דיון והצבעה בפניות המונחות על שולחן הוועדה".

מופז הביע תמיהה באשר לרמת הביצועים הנמוכה בתקציבים החברתיים בשנת התקציב 2011, ומעלה את השאלה מדוע לא יישארו תקציבים אלה בידי המשרדים החברתיים לשימוש בשנת התקציב 2012.

גורמים במערכת הביטחון: "מופז פוגע בביטחון"

לעומת זאת, הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בראשות מופז אישרה היום העברת כספי סיוע אמריקאי משנת 2010 לשימוש מערכת הביטחון בשנת 2011. אושרה העברה בסה"כ של 2.86 מיליארד שקל מתוכן 2.57 מיליארד שקל מכספי הסיוע האמריקאי ו-291 מליון שקל עודפים שיקליים.

לדברי ח"כ מאיר שיטרית (קדימה), "חבל שהבקשה הגיע לאישור הוועדה רק בדקה ה-90, רגע לפני סיום השנה. לא מדובר בסוד או בהפתעה והתנהלות זו של משרדי האוצר והביטחון מצמצמות את יכולת ההשפעה של הוועדה".

מופז אמר כי "משרדי האוצר והביטחון מקבלים מאיתנו היום הערה על אופן התנהלותם בהחלטה להגיש את הבקשה ברגע האחרון בעיקר כשמדובר בסכומים כאלה של כסף".

מופז מעכב את אישור הוועדה לתקציב הביטחון לשתי פניות להגדלת תקציב הביטחון בהיקף כולל של 1.4 מיליארד שקל. מזה אישרה ועדת הכספים בשבוע שעבר העברת 780 מיליון שקל לביטחון ובקשה של 620 מיליון שקל מונחת כבר כמה חודשים על שלחנה של ועדה. מופז מתח ביקורת על כך שהבקשה להעברת 620 מיליון שקל נומקה בהעברת כספים לתעשיות הביטחוניות אבל מבירור שערך התברר שהכסף מיועד לצרכים אחרים.

גורמים במערכת הביטחון אמרו בתגובה כי "מופז פוגע בביטחון בכך שלא מביא את הנושא להצבעה ובכך פוגע בפרויקטים חשובים ביותר לביטחון המדינה. הוא תוקע מקלות בגלגליה של מערכת הביטחון. לא מומלץ להפוך את הביטחון לכלי במאבק הפריימריס של קדימה. מצד אחד מופז אומר שהוא לא חותמת גומי ומצד שני מונע מהכנסת לבצע את תפקידה ולהצביע על העברת הכספים. תפקידה של הועדה לדון, לפקח ולהצביע. לא ניתן להציג את סעיפי התקציב המבוקש בפני הציבור אבל לשם כך פועלת ועד הועדה המשותפת לתקציב הביטחון. מערכת הביטחון שקופה בפני הועדה הזו אבל למופז יש שיקולים אחרים".

הגורמים הוסיפו כי "אנו דוחים בתוקף את הטענה שמדובר בתוספת של 1.6 מיליארד שקלים לתקציב. זוהי השלמה של תקציב 2011 שחייבים למערכת הבטחון וצה"ל ומערכת הבטחון כבר ביצוע התחייבויות בפרוייקטים החשובים לביטחון המדינה. הכסף אושר על ידי רה"מ על ידי סיכום עם שרי האוצר והביטחון ומשרד האוצר לצידנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully