וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם עם מפעלי ים המלח: התמלוגים למדינה יועלו

אורה קורן

28.12.2011 / 8:15

יו"ר החברה לישראל , אמיר אלשטיין הודיע כי החברה מקבלת את הצעת האוצר לגבי מימון קציר המלח. פרויקט הקציר יהיה באחריות המפעלים שישלמו גם על חריגה מעלותו. התמלוגים יעלו ל-10%

בתום משא ומתן ארוך בין משרד האוצר לבין חברת האם של מפעלי ים המלח, הודיע הלילה יו"ר החברה לישראל , אמיר אלשטיין, לשר האוצר, יובל שטייניץ, כי הוא מקבל את הצעתו לגבי מימון הקציר והעלאת התמלוגים שישולמו למדינה.

ההסכם שהושג מבטיח את זכויות המדינה במגוון רבדים, מוציא את פרויקט הגנות בתי המלון לביצוע מידי ומעלה באופן משמעותי את חלקה של המדינה והציבור מהכנסות כריית המחצבים. מדובר במהלך דומה לזה שהתבצע בתחילת השנה באמצעות ועדת ששינסקי לגבי מאגרי הגז והנפט בים התיכון. ההסכם יובא לאישור הממשלה, לאחר אישורו בדירקטוריון חברת כי"ל .

מפעלי ים המלח ישלמו במזומן 3.04 מיליארד שקל מעלות קציר המלח. בנוסף, המדינה תשלם כ-760 מיליון שקל, מתוכם 337 מיליון הינו הערך של דיווידנד בסך 30 מיליון דולר שמשכה המדינה בשנת 1992 למימון ביצוע ההגנות.

ביצוע הפרויקט ייעשה על ידי מפעלי ים המלח ועל אחריותה, הן בהיבט הפיסי והן בהיבט הכלכלי. חריגה מעלות הפרויקט, העומד על 3.8 מיליארד שקל (מהוון), שאינה נובעת משינויים של מוסדות התכנון, תמומן במלואה על ידי מפעלי ים המלח.

התמלוגים שמשלמת החברה יוכפלו משיעור של 5% כיום לשיעור של 10% מעל כמות אשלג של 3 מיליון טונות לשנה, החל משנת 2010 בהתאם לתביעת המדינה במסגרת הליך הבוררות וכן מעל כמות של 1.5 מיליון טונות לשנה החל משנת 2012, המהווה הסכמה וולונטרית של החברה לפתיחת הסכמת השרים משנת 1995. משמעות הסכמה זו היא תוספת משמעותית מוערכת של כ-175 מיליון שקל לשנה וכ-1.772 מיליון שקל עד תום תקופת הזיכיון (מהוון)- בשנת 2030.

תביעת המדינה לקבלת 291 מיליון דולר (למעלה ממיליארד שקל), בגין אופן חישוב תמלוגים משנת 2000 שהוגשה במסגרת הבוררות, תמשיך להתנהל.

כמו כן, חלופת הקציר המלא שנבחרה על פי המלצת שרי התיירות והגנת הסביבה, משמעותה תוספת עלות של מיליארדי שקלים אל מול חלופת העתקת המלונות, זאת על מנת להבטיח פתרון ארוך טווח שיאפשר פעילות רציפה וסדירה של המלונות באזור. כל זאת לשמירת פעילות ענף התיירות.

במסגרת ההסכם, הגיעו הצדדים להסכמה כי הממשלה אינה תתערב בהליכי התכנון של הפרויקט, ולא ניתן אישור להקמת בריכה 6. הממשלה אינה תתערב בהליכי התכנון של הפרויקט בכל הנוגע לאינטרסים ציבוריים הנוגעים להיבטים סביבתיים.

שר האוצר, יובל שטייניץ, בירך על ההסכמות שהושגו, ואמר כי "דין ים המלח כדין הים התיכון. השלמנו היום בהסכמה מהלך של העלאת חלקה של המדינה במשאבי האשלג לרמה המקובלת בעולם המערבי, כפי שעשינו באמצעות ועדת ששינסקי לגבי משאבי הגז והנפט. בזאת תיקנו עיוות של שנים והוספנו מיליארדי שקלים לטובת הציבור".

החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, הוסיפה כי "משרד האוצר עשה עבודת מטה מעמיקה ומקיפה, כאשר המשא ומתן התנהל באופן אינטנסיבי ובמאמצים רבים הושגו ההסכמות אשר שומרות על האינטרסים של המדינה. ההישג המשמעותי הינו תחילת ביצוע פרויקט ההגנות באופן מידי ומניעת הצפת המלונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully