וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חששות החוב באירופה גררו את וול סטריט לירידה ראשונה זה 6 ימים

נמרוד הלפרן, אורן פרוינד

28.12.2011 / 23:34

התשואה על האג"ח בארה"ב נפלה בשיעור החד ביותר זה 7 שבועות - צנחה ל-1.91%

בורסות וול סטריט נסגרו במגמה שלילית בראשונה זה שישה ימי מסחר, לאחר שזינוק בהיקף מאזני הבנק המרכזי של אירופה לשיא של 3.55 טריליון דולר האפיל בהשפעתו על מכרז מוצלח למכירת אג"ח שביצע היום משרד האוצר של איטליה.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.1%; מדד S&P 500 נסוג ב-1.2% לאחר שעלה ב-5% במהלך 5 ימי המסחר האחרונים. מדד נאסד"ק איבד 1.3%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות חדות, והתשואה על האג"ח צנחה ב-0.1% - הנפילה החדה ביותר מאז ראשית נובמבר - לרמה של 1.91%.

היקף הנכסים במאזניו של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) זינק לשיא בעקבות הלוואות שיא שהעניק בשבוע שעבר למוסדות פיננסים ביבשת בניסיון למנוע מחנק אשראי על רקע משבר החוב האירופי. בה בעת, בנקים ביבשת הפקידו בלילה האחרון סכום שיא של 590 מיליארד דולר אצל הבנק המרכזי.

מאזני הבנק המרכזי זינקו בשבוע שעבר ב-239 מיליארד דולר לשיא של 2.73 טריליון יורו (3.55 טריליון דולר) - זינוק של 553 מיליארד יורו (719 מיליארד דולר) בתוך שלושה חודשים. הבנק המרכזי העניק בשבוע שעבר הלוואות בסך 489 מיליארד יורו ל-523 בנקים באירופה, במסגרת הלוואות לשלוש שנים שנועדו להזרים נזילות לשווקים בזמן משבר החוב האירופי.

בה בעת, בנקים וחברות פיננסים הפקידו אתמול בלילה אצל הבנק המרכזי סכום של 452 מיליארד יורו (590 מיליארד דולר) - הסכום הגבוה ביותר מאז השקת גוש היורו בשנת 1999 - לעומת 412 מיליארד יורו במהלך חופשת חג המולד. שיא ההפקדות הקודם עד לזינוק הנוכחי שאירע באחרונה, נרשם ב-11 ביוני 2010 אז הופקדו בלילה אחד 384.4 מיליארד יורו.

הזינוק בפיקדונות בבנק המרכזי, אשר מעניק תשואה נמוכה של 0.25% על הפקדונות הנחשבים לבטוחים יחסית, משקף את העדפת הבנקים באירופה לנצל את הזרמות הנזילות של הבנק המרכזי להגדלת היקף ההון שברשותם על פני נטילת סיכונים חדשים בצורה של העמדת הלוואות לעסקים וצרכנים או השקעות באג"ח ממשלתיות של מדינות גוש היורו.

משרד האוצר האיטלקי מכר אג"ח לחצי שנה (179 יום) בהיקף של 9 מיליארד יורו ובתשואה של 3.251% בלבד. תשואה זו נמוכה בשיעור יוצא דופן של 50%, לעומת התשואה בהנפקה דומה שנערכה ב-25 בנובמבר, אז עמדה על 6.504%. הביקוש עלה על ההיצע פי 1.69 וסך הביקושים עמד על 15.2 מיליארד יורו. מחר יערוך משרד האוצר מכרז נוסף של מכירת אג"ח של פרקי זמן ארוכים יותר.

"המשקיעים מאוד רגישים למידת יכולתה של איטליה להמשיך לגייס מימון בשווקים, ולכן לא מפתיע שגם במהלך תקופת חג המולד דלת האירועים - האירוע המרכזי מבחינת השווקים הוא צדק מכרזי אג"ח של ממשלת איטליה", אמר ניקולס ספירו, מנהל חברת ספירו סובריין סטרטגי, בראיון לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "לאור היקף דרישות המימון שלה, עדיין ישנם חששות כבדים לגבי יכולתה של איטליה לעבור בשלום את שנת 2012. איטליה תעמוד במוקד העניין ברבעון הבא", הוסיף.

הכלכלנים צופים שכלכלת ארה"ב תצמח ב-2.4% בשנה הבאה, לאחר צמיחה של פחות מ-2% השנה. דין מקי, כלכלן לארה"ב בברקליס קפיטל, אמר כי כלכלת ארה"ב עדיין פגיעה לזעזועים חיצוניים. אחד החששות הוא שהמשבר באירופה יגרום למחנק אשראי עולמי, כמו זה שהכה בוול סטריט ב-2008. לדבריו, זעזועים מסוג זה לא היו מסוכנים לארה"ב אם כלכלתה היתה צומחת בקצב בריא יותר של 5%-4% בשנה.

מניות במרכז

ברקשייר האתווי רכשה תמורת 150 מיליון דולר את "אומהה וורלד הרלד", העיתון של עיר הולדת יו"ר החברה, וורן באפט, לפי BBC. העסקה דווחה לראשונה בנובמבר והיא מחייבת את ברקשיר לקחת אחריות על חוב של 50 מיליון דולר שמחזיק העיתון.

אורמת נבאדה, החברת הבת של אורמת טכנולוגיות שבשליטת דיתה ויהודה ברוניצקי, חתמה על חוזה בשווי 21.4 מיליון דולר לאספקת יחידת כח גיאותרמית עבור חברת סירק אנרג'י. מדובר בחוזה שני עליו חותמת אורמת עם החברה האמריקאית. אספקת התחנה והפעלתה אמורות להתבצע עד אמצע 2013.

החברה הדואלית בלופניקס, המפתחת כלי תוכנה ושירותים לביצוע הסבות תוכנה, השלימה היום את מכירת פעילות ה-AppBuilder שלה לחברה דואלית אחרת, מג'יק, שעוסקת בייצור כלי תוכנה המשמשים לפיתוח יישומי מחשב, בתמורה ל-17 מיליון דולר. בתגובה, סבלה מניית בלופניקס ממימוש של כ-7% במהלך המסחר בנאסד"ק אך לקראת הסגירה תיקנה את הירידות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully