וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה רעה באחד העם: ת"א 25 ירד ב-18.2% מתחילת השנה

ואדים סבידרסקי

29.12.2011 / 16:56

יום המסחר האחרון בבורסה התל אביבית נסגר במגמה שלילית. מדד ת"א 25 שירד היום ב-2.5% ירד ב18.2% מתחילת השנה. מדד ת"א 100 ירד היום ב-2.1% וב-20.1% מתחילת השנה

החשש מחזרתו של המשבר האירופי לכותרות הפיל את שוקי העולם ומעיב על אווירת חג המולד בזירות המסחר. יום המסחר האחרון של השנה האזרחית 2011 נחתם היום בבורסת אחד העם במגמה שלילית ובאווירה לא משמחת עבור המשקיעים: משבר החוב בגוש היורו, אשר גרם לירידת התשואות במהלך השנה באפיקי השקעה, הן בבורסות העולם והן בתל אביב, מסרב להתמתן גם בימי המסחר האחרונים של 2011.

חזאים שונים בשוק ההון העולמי והמקומי אינם מגיעים כעת לקונסנזוס לגבי כיוון השווקים בשנה הבאה, ומתחלקים לשני מחנות עיקריים - פסימיים ופסימיים פחות. בשווקים ממתינים לשיפור ואף היפוך מגמה, אך רבים מבינים כי הדרך לצאת מהמצב הקיים אינה קלה.

היום, על רקע פקיעת האופציות: מדד ת"א 25 ירד ב-2.5% לרמה של 1,085 נקודות ומדד ת"א 100 איבד 2.1% ומתקשה להשלים את השנה מעל לרמת 1,000 נקודות. מדד מניות הבנקים החסיר כ-2.8%. מדד מניות הנדל"ן נחלש ב-0.6%. כמו כן, המדד הקובע לפקיעת אופציות מעו"ף לחודש דצמבר הוא 1,089.93 נקודות ומדד לאופציות בנקים - 928.64 נקודות. מחזורי המסחר הסתכמו ב-2.7 מיליארד שקל, על רקע הפקיעה.

בסיכום שנתי, מתחילת השנה השלים מדד ת"א 25 ירידה של כ-18.2%, מדד ת"א 100 ירד ב-20.1% ומדד הבנקים איבד כ-34.6% מערכו. בעולם התמונה השנתית המסכמת די דומה, אם כי האזורים הגאוגרפיים השונים נבדלו בעוצמת היחלשות המניות. המדד הבריטי, FTSE 100, איבד 6.7% מערכו במהלך השנה, DAX הגרמני איבד 16.5% ו-CAC 40 הצרפתי כ-19.3% מערכו. מדד ניקיי היפני נחלש ב-17.9%, הנג סנג ההונג קונגי ב-20.1% ו-BOVESPA הברזילאי בכ-23.8%. מנגד, מדדי וול סטריט הפגינו חוזק ביחס למדדי העולם, ומדד S&P 500 ירד ב-0.6% בלבד מתחילת השנה והנאסד"ק ירד ב-2.4%.

סמוך לשעת סגירה בתל אביב, הצביעו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בארה"ב על עליות שערים קלות עד 0.3% בפתיחת המסחר בארה"ב.

בזירת המקרו האמריקאית, יתפרסם היום נתון המסכם את מספר דרישות האבטלה החדשות בארה"ב בשבוע שעבר. קונסנזוס הכלכלנים צופה כי 372 אלף אמריקאים הצטרפו למעגל המובטלים בהשוואה ל-364 אלף דורשי אבטלה חדשים בשבוע שלפני כן.

אגף החשב הכללי במשרד האוצר מנצל את המצב הרעוע בשוק האג"ח הקונצרני וצפוי להנפיק אג"ח שקליות חדשות ל-30 שנה כבר ב-9 בינואר. האיגרת החדשה תישא ריבית קופון של 5.5% ותהיה האיגרת הראשונה הלא צמודה שמונפקת לתקופה של מעל ל-20 שנה.

בזירת המקרו המקומית, ניפגשה היום הוועדה המוניטרית בבנק ישראל עם חזאים ומסרה את תחזיתה לשנת 2012: בין היתר, צופים בבנק את האטה בצמיחת התוצר המקומי והיבוא בשנת 2012 בהשוואה ל-2011, בשל האטה בצמיחה של כל רכיבי הביקושים. צמיחת תוצר מקומי גולמי (תמ"ג) צפויה להסתכם בשנת 2012 ב-2.8% בלבד וזאת בהשוואה לצמיחה חזויה של 4.8% בשנה החולפת. כמו כן, צמיחת הצריכה הפרטית במשק תואט בשנה הבאה לקצב שנתי של 1.4% לעומת 4.7% בשנת 2011. בבנק ישראל צופים גם להאטה בצמיחת היצוא עקב ההאטה בעולם שפוגעת בביקושים ליצוא.

נציגות בעלי איגרות החוב של חברת טאו מסלימה את המאבק בבעל השליטה אילן בן דב ובבנק לאומי שמימן את טאו. נציגות בעלי האג"ח מסדרות ב' וג', באמצעות עורכי הדין אלון בנימיני רענן קליר, פנתה במכתב חריף לבנק לאומי ואילן בן דב, שבו היא טוענת כי יש בידה יסוד סביר להניח כי על בנק לאומי ובעל השליטה לשאת בכל הנזקים שנגרמו וייגרמו למחזיקי האג"ח. בנימיני וקליר מכוונים לתספורת שעומדים בעלי האג"ח לספוג.

בהתייחס להסכם שנחתם בין משרד האוצר לבין כיל וקובע ששיעור התמלוגים להפקת מעל 1.5 טונות אשלג יהיה 10%, אמר אתמול השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "אני מתבייש בהתנהלות של הממשלה שבה אני מכהן". בראיון בערוץ 10 אמר ארדן כי "הנזקים לסביבה ולבעלי החיים הולכים ומתרחבים. במקום שהציבור יקבל חלק גדול יותר ויוקצה תקציב ייעודי לשיקום הסביבה, משרד האוצר הגביל את התמלוגים ל-10%."

דירקטוריון כיל אישר את ההבנות עם משרד האוצר בדבר הסדרת פעילות החברה בים המלח - כך הודיעה היום החברה. ההבנות מתיחסות לתמלוגים שתשלם כיל בעתיד ולהצלת בתי המלון בים המלח.

אלביט מערכות חתמה על הסכמי פשרה ליישוב כל המחלוקות והתביעות המשפטיות נגד ממשלת גיאורגיה. על פי ההסכמים, גאורגיה תשלם לחברה כ-35 מיליון דולר, ותחזיר לחברה ציוד ותתי-מערכות מסוימים שסופקו בעבר על ידי החברה למדינה זו, כנגד שחרורה המלא מכל התביעות המקוריות. בשנים שחלפו מאז ההספקות, ביצעה כבר אלביט את הפרשה לחובות מסופקים בגין החוב במלואו.

חברת אורביט העוסקת בתקשורת לוויינים, מערכות עקיבה, מערכות לניהול תקשורת ושמע במטוסים וטלמטריה, קיבלה הזמנת המשך מהרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפאל) למערכות עקיבה וטלמטריה בהיקף של 4.5 מיליון שקל. במסגרת הסכם זה תספק החברה שירות ותמיכה טכנית למשך שנתיים.

חברת נובל אנרג'י , השותפה האמריקאית והמפעילה של כל תגליות הגז הטבעי בישראל, פירסמה אתמול את גודלו המוערך הסופי של מאגר הגז הנמצא ברישיון בלוק 12 בקפריסין. על פי נובל, במקום ממוצע כלכלי (gross mean) של 7 TCF (טריליון רגל מעוקבת) גז טבעי, כאשר טווח ההערכות נע בין 5 TCF, בהסתברות של 75%, ל-8 TCF בהסתברות של 25%.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully