וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2012 - השנה האחרונה של גוש היורו?

ד"ר בנצי נחמן

29.12.2011 / 16:52

מדינות אירופה עוד לא יצאו ממשבר החובות המאיים על היבשת. ד"ר בנצי נחמן סבור כי המנהיגים נכשלו וכשאין אסטרטגית עסקים או ניהול, החורף האירופאי יהיה קודר ושחור

האתגרים הכלכליים והפיננסיים הניצבים בפני האיחוד האירופי עצומים ומעוררי דאגה במדינות העולם המערבי. האם דרכי הפעולה הננקטות בימים אלו יביאו לשינוי המגמה ולתחילתה של התאוששות? הצמיחה לא נראית בעתיד הקרוב. גרוע מכך – יתכן שחלק גדול מהמדינות לא הגיעו לנקודה הנמוכה של סכנת התדרדרות עד כדי פירוק גוש היורו. צמצום התקציבים וקיצוצים אינו, כידוע, מתכון לצמיחה אלה רק לשמירה על מדיניות מוניטרית הדוקה.

למתבונן מהצד במה שנעשה בעבר ומתבצע כיום על ידי המנהיגות האירופית, קשה שלא להשוות בין תהליכי קבלת ההחלטות על ידי הפוליטיקאים לבין המוכר לנו בקרב מועצות מנהלים רבות של חברות עסקיות.

האם חזון וראייה ארוכת טווח, המהווים את היסוד לניהול נכון של עסקים ומדינות, היו בראש מעייניהם של המנהיגים האירופים בשנים האחרונות? כנראה שלא. כל עוד הכלכלה באיחוד האירופי לא הראתה סימני התמוטטות, המשיכו ראשי הממשלות והנשיאים בדרכם חסרת המעוף והניחו לעגלה המקרטעת להמשיך בדרכה. ראייה ארוכת טווח חייבה לנקוט צעדים ללא כל דחייה ותוך שינויים דרמטיים.

השאלה המתבקשת היא מדוע לא הדריכה חשיבה אסטרטגית את ראשי האיחוד האירופי? התשובות לכך מונחות בהסברים פוליטיים וכלכליים. אך חשוב גם לנסות ולבחון את ההיבטים הניהוליים ולהציב סימני שאלה. ראשי האיחוד האירופי וראשי הממשלות שמדינותיהן נמצאות אל מול עברי פחת חייבים לחשוב על הבעיות שלפניהם.

יכולותיהם ואישיותם של חברי ממשלה האחראים על התחומים הכלכליים בכל מדינה ובמועצת האיחוד האירופי מהווים גורם בעל חשיבות להצלחה כלכלית. אחד התפקידים המרכזיים של חברי מועצת מנהלים בחברה עסקית הוא לבחון ולהצביע על כיוון אסטרטגי נכון ולהוביל את הפירמה בכיוון הנדרש. האם ראשי הממשלות החברות באיחוד האירופי אכן נקטו בדרך זו? היו"ר או בעלי המניות חייבים להכין רשימת קריטריונים לבחירת חברי מועצת המנהלים. האם גם ראשי מדינות מנהלים את הממשלה באמות מידה דומות? בחירת חברי מועצת מנהלים החסרים יכולת מנהיגות היא תופעה מוכרת. המניעים לבחירת דירקטורים מסוג זה יכולים להיות מגוונים: חוסר מודעות או תשומת לב לנושא, ולעתים המקור לכך הוא יו"ר 'חלש' החושש לנהל קבוצת 'אריות'. ומה לגבי ראשי ממשלות שמירב מאמציהם מופנים להישרדות בטווח הקצר? כולל סרקוזי ומרקל.

תוצאות הרסניות

התופעה של בחירת חברים למועצת המנהלים לפי קירבה אישית או חברות ליו"ר מוכרת בפרקטיקה הניהולית בסקטור העסקי. בניהול הפירמה החלטה מסוג זה עלולה להיות שגיאה מהותית בניהול החברה. בניהול מדינה השגיאה תהיה בעלת משמעות קיומית. בחירת דירקטורים שמומחיותם היא בשוק ובסביבה העסקית חיונית. האם ראשי המדינות אכן בחרו את חברי ממשלתם כמעצבי חברה וכלכלה?

שגיאה נוספת החוזרת על עצמה בניהול חברות עסקיות נובעת מתפיסת עולם של יו"ר מועצת המנהלים המעדיף שלכל חברי ההנהלה יהיה קו חשיבה דומה או זהה במטרה להעביר את ההחלטות באופן "חלק". חוסר השונות עלול לגרום להיעדר ביקורת בונה בקרב מקבלי ההחלטות. מגמה שלילית זו תשפיע על הכיוון בו תבחר מועצת המנהלים ולהיווצרות תופעת ה'עדר' והיעדר קולות עצמאיים ושונים. שגיאה זו, של בחירה מוטית ומוטעית של חברי ממשלה ומקבלי החלטות בכירים במדינות שכלכלתן מקרטעת, תרמה לתוצאות הרסניות. אנו רואים בבירור העדר מנהיגות כלכלית באירופה.

2012 ללא חזון

מנהלים מתמקדים בעיקר בלעשות את הדברים נכון, ואילו מנהיגים בלעשות את הדברים הנכונים. במקרה של ההנהגה הכלכלית במרבית מדינות האיחוד האירופי חסרים מנהלים ומנהיגים כאחד. האם השינויים בהנהגות יוון , איטליה וספרד מבשרים את בוא "האביב האירופי"? ספק גדול. נראה שמשבר עמוק והאביב האירופי עלול להפוך בקרוב לחורף כלכלי שחור ועצוב. התחזקות הדולר מול היורו מרמה של 1.42 ל-1.30 $ מבטאת אף היא סימן לחולשת הגוש האירופי. גרמניה וצרפת לא יצליחו, לבדן, לשמור על אחדות אירופה. 2012 עלולה להיות השנה האחרונה של גוש היורו.

ד"ר בנצי נחמן, מרצה לכלכלה בינלאומית במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה. נשיא לשכת הידידות ישראל – אירלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully