וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הטעויות: האוצר ימליץ לאשר ההסכם עם כיל

אורה קורן וצבי זרחיה

31.12.2011 / 23:11

אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון לנתניהו ולממשלה: אם יאושרו ההבנות נפתח בהליכים משפטיים נגד הממשלה. ח"כ שאמה-הכהן: להעביר את ההסכם לדיון בכנסת

ההבנות בין הממשלה לכיל מתוכננות לעלות לדיון בממשלה ביום ראשון, אלא אם יוחלט אחרת היום (שבת). משרד האוצר מתכוון להמליץ לממשלה לאשר אותן, למרות שהתמורה למדינה תהיה נמוכה יחסית, כ-33% לפי חישוביו. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן צפוי להתנגד ולפיכך, ייתכן כי הממשלה תימנע מאימוץ ההבנות.

בסוף השבוע שיגרו עמותת אדם טבע ודין (אט"ד) והתנועה לאיכות השלטון מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שמזהיר את הממשלה מאישור ההבנות עם כיל ומאיים בפתיחת הליכים משפטיים נגדה, אם תאשרן. "אנו קוראים לממשלה לא לאשר את ההסכם במתכונתו הנוכחית ולקבוע כי הנושא ייבחן שוב. במידה שתאשר הממשלה את ההסכם, נאלץ לנקוט באמצעים המשפטיים המתחייבים כדי להבטיח את שמירת האינטרס הציבורי", ציינו השתיים במכתבן.

לגישתן, יש לבסס את הבחינה מחדש של ההבנות על בסיס העקרונות שמצויינים במכתב זה ובמכתבים קודמים שהועברו לממשלה בסוגיה. הפניה מבוססת על הודאת משרד האוצר בטעות, לפיה החלק שתקבל הממשלה מכיל לא יהיה כ-57%, כפי שציין תחילה, אלא נמוך לפחות ב-25%.

מפעלי ים המלח. דיויד סילברמן, GettyImages
שגיאתו של משרד האוצר היא ההוכחה לכך שאסור לנהל עסקאות המשפיעות על אינטרסים ציבוריים כבדי משקל הרחק מעינו הפקוחה של הציבור. מפעלי ים המלח/GettyImages, דיויד סילברמן

המכתב נפתח בהבהרה, לפיה חשיבותו של ים המלח כתופעה ייחודית ברמה בינלאומית וכאוצר טבע לאומי אינה מוטלת בספק. ים המלח ומשאביו שייכים לציבור וכל שימוש בו צריך לגלם באופן ראוי את ציבוריות המשאב. ציבוריות זו צריכה להתבטא בדרך של שיתוף הציבור, שקיפות על אופן השימוש בו והן על ידי חלוקה כלכלית הוגנת המגיעה לציבור. הפונות ציטטו מהודעת משרד האוצר ביום רביעי לגבי ההבנות שגובשו, לפיה ההבנות צריכות להבטיח את זכויות המדינה במגוון רבדים, להוציא את פרויקט הגנות בתי המלון לביצוע מידי ולהגדיל באופן משמעותי את חלקה של המדינה והציבור מהכנסות כריית המחצבים. "מדובר במהלך דומה לזה שבוצע בתחילת השנה באמצעות ועדת ששינסקי לגבי מאגרי הגז והנפט בים התיכון", ציין משרד האוצר.

בהמשך ציינו, כי משרד האוצר פרסם, כי תקבולי המדינה יעלו בעקבות ההבנות ל-57.2% ולכן ראוי לוותר על הקמת ועדת ששינסקי ב'. "הקביעה כי סך התקבולים יעלו עד ל-57.2% פורטה גם בדברי ההסבר בהצעה להחלטה שהובאה לידי הממשלה על מנת לאשר את ההסכם", הוסיפו.
לטענת אט"ד והתנועה לאיכות השלטון, עוד טרם הודאת משרד האוצר בשגיאתו, פרסום עיקרי ההסכם עורר בקרב הציבור התנגדויות וטיעונים רבים. "גם אנו התנגדנו להסכם וטענו כנגד חישוב משרד האוצר בנוגע לתקבולים והכללת קביעת מדיניות פיסקאלית והסכמות שונות ביחד עם קביעת חובת מפעלי ים המלח לבצע את הקציר. עוד טענו כנגד אי שיתוף הציבור במהלך קבלת ההחלטות ואי פרסום ההסכם במלואו בטרם אישורו באופן סופי", הוסיפו.

לדבריהן, הודאת האוצר בטעותו מעידה, כי האוצר נשען על תשתית עובדתית שגויה בעת מתן אישור ההסכם עם מפעלי ים המלח (מי"ה) וכי הציבור יקבל כמחצית מהתקבולים כפי שפורט על ידי משרד האוצר. ההנחות השגויות עליו התבסס משרד האוצר משליכות על תקינות ההסכם כולו ומשמעות שגיאתו של משרד האוצר היא כי אין לאשר את ההסכם במתכונתו הנוכחית, שכן המדובר בפגיעה מהותית בזכויות הציבור כפי שמשרד האוצר בעצמו ראה אותם. "זאת ועוד, שגיאתו של משרד האוצר היא ההוכחה לכך שאסור לנהל עסקאות המשפיעות על אינטרסים ציבוריים כבדי משקל הרחק מעינו הפקוחה של הציבור. הציבור חייב להיות חלק ממנגנון הבקרה של הסכם מסוג זה, שכן ללא שיתוף ציבור ושקיפות מלאה בעת קבלת החלטות חשובות מעין אלו, עלול אינטרס הציבור להינזק באופן מהותי ובלתי הפיך. מהאמור לעיל עולה כי החלטה המאשרת את ההסכם הינה החלטה בלתי סבירה, שכןההסכם הינו בלתי מידתי, המבוסס על הנחות שגויות, הפוגע בעקרונות הצדק החלוקתי, הפוגע באינטרס ציבורי רחב ואשר גובש ללא שקיפות ודיון ציבורי באופן המהווה הפרת חובת הממשלה כלפי עקרונות המנהל התקין", הוסיפו.

שאמה: לדון בעסקה בכנסת לפני אישורה

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) כתב הערב באתר הפייסבוק שבכוונתו לפנות אל ראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שהממשלה לא תאשר מחר בבוקר את ההסכם בין משרד האוצר לכיל. שאמה הכהן תובע שכל פרטי העסקה יובאו לדיון פתוח בכנסת, יעובדו ויעוגנו בחקיקה. "ההיסטוריה של עסקאות שנולדו בדרך של משא ומתן בין פקידים בכירים באוצר לבין הטייקונים מלמד שמכרנו את עצמנו בנזיד עדשים ונציגי הציבור שעסקו בכך עובדים היום אצל הטייקונים", כתב.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אומרת כי הנתונים השקריים והמגוחכים שמסר האוצר בדבר החלק לכאורה שתקבל המדינה מאוצרות הטבע של ים המלח, היא מעילה קשה בחובתה של המדינה כלפי הציבור. "האוצר אמור להיות שומר הסף של אוצרות המדינה ולא לאפשר ביזה שלהם ברשות החוק. כעת עולה כי ההסכם שנעשה במחשכים בלי ביקורת ציבורית, משמר את אוצרות המדינה בידי משפחת עופר וגוזל מהציבור את החלק המגיע לו. נוכח התנהלות זאת יש לשקול ברצינות החזרת ים המלח והזיכיונות סביבו לידי המדינה עד לייצוב המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully