וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין פועל להגבלת נוכחות הלוביסטים בכנסת

צבי זרחיה

1.1.2012 / 8:58

על פי הנחיה שעומד לפרסם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין יוכל כל גוף המעסיק לוביסטים לשלוח נציג אחד בלבד להשתתף בדיוני הוועדות. כיום, יושבים לעיתים בוועדות יותר לוביסטים מחברי כנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), פועל להגביל את נוכחותם של לוביסטים בישיבותיהן של ועדות הכנסת, ובכוונתו לפרסם הנחיה שלפיה יוגבל מספרם. בכנסת רשומים 110 לוביסטים בעלי היתר קבוע לכניסה למשכן ועוד 100 לוביסטים (רובם עורכי דין) בעלי היתר זמני.

עורכי דין, רואי חשבון, יועצים כלכליים וכדומה המבקשים להופיע בפני ועדות הכנסת, מחויבים להציג עצמם כלוביסטים כדי שהח"כים יידעו את מי הם מייצגים. ריבלין מתכוון לקבוע כי כל גוף יוכל לשגר נציג אחד בלבד לישיבותיהן של ועדות הכנסת, לפי בחירתו: לוביסט, עורך דין, או בעל תפקיד אחר.

המהלך של ריבלין נועד למנוע את המצב הקיים שבו חברות כלכליות גדולות שולחות שלושה-ארבעה לוביסטים ואף יותר לדיוני הוועדות, בנוסף לנציגי החברה כמו יועצים משפטיים ורואי חשבון. הלוביסטים פונים אל הח"כים במהלך הדיונים וחלקם קובע את עמדתם, כיצד להצביע ואף משגר אליהם פתקים שבהם מוצע להם אילו נושאים להעלות לדיון ואילו הסתייגויות להגיש להצעות החוק, ובמיוחד כאלה שיטיבו עם שולחיהם. בלא מעט ישיבות של ועדות הכנסת גבוה מספר הלוביסטים הנוכחים ממספר הח"כים.

חוק הלוביסטים, שנחקק ב-2008 ביוזמת הח"כים שלי יחימוביץ' (עבודה) וגדעון סער (ליכוד), מאפשר ללוביסטים להיות נוכחים בישיבות הכנסת. החוק קובע כי עליהם להירשם בכנסת כדי לקבל תג, שאותו הם מחויבים לענוד. ואולם הכנסת לא מצליחה לאכוף את החוק, וכך במקרים רבים הלוביסטים לא עונדים את התג ולעתים ח"כים ומשתתפים בישיבות לא יודעים שמדובר בלוביסטים. הלוביסטים מתרוצצים ברחבי המשכן, במזנוני הכנסת ובחדרי הח"כים, בניסיון להשפיע על הח"כים לתמוך ביוזמות של הלקוחות שלהם, או להדוף יוזמות שיפגעו בלקוחות.

בכנסת נבחנו רעיונות במטרה להגביל את מספר אישורי הכניסה שניתנים לכל אחד ממשרדי הלובינג, לנוכח העובדה שמשרדי הלובינג הגדולים משגרים מספר רב של לוביסטים במקביל. נבחנה גם הצעה להגביל את מספר הלקוחות של כל משרד, כדי למנוע ריכוזיות בענף הלובינג. ואולם ההצעות הללו נדחו לפי שעה, מחשש לפגיעה בחוק יסוד חופש העיסוק.

ריבלין אמר אמש כי "הכנסת צריכה לרענן את כללי ההתייחסות לפעולת הלוביסטים במשכן. בישיבות הוועדות יוכל להיות נוכח רק נציג אחד של חברה, או גוף, המוזמנים להופיע. התופעות שבהן חברות רבות שולחות מספר רב של נציגים - לוביסטים, יועצים משפטיים, כלכליים, פוליטיים ועוד הוא שילוב קטלני. אלה בעצם דברים אסורים".

עוד אמר ריבלין: "קשה לנו להגביל בדרכים אחרות, או לפקח על פעולות הלובינג שקיימות בפרלמנטים אחרים בעולם. לפיכך, יש להטיל אחריות על חברי הכנסת כך שיידעו מה מותר להם ומה אסור להם בעבודה מול הלוביסטים. על הח"כים להיזהר מרמזים ומהשפעות של גורמים חיצוניים".

ריבלין קבל על כך שהכנסת מסרבת זה חמש שנים לאשר דו"ח של ועדה ציבורית לקביעת קוד אתי לכנסת, בראשות השופט בדימוס יצחק זמיר. לפני תשעה חודשים עמדה ועדת משנה לעניין מטעם ועדת הכנסת לאשר סוף-סוף דו"ח מסורס לעומת המלצות זמיר, אבל בגלל התנגדויות ח"כים, הדו"ח עדיין לא זכה לאישור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully