וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-2012 נשלם יותר - אילו מחירים צפויים לעלות?

מוטי בסוק

1.1.2012 / 10:39

מסים, מחירי המים והחשמל, מחירי הרכב, הדלק והתחבורה הציבורית, מחירי הטיסות ועוד, כל אלה צפויים לעלות השנה. על מה נשלם יותר השנה וכמה

גזירות המס שנגזרו מהמלצות טרכטנברג

פרק המסים בדו"ח טרכטנברג כולל לצד הטבות המס גם מספר לא מבוטל של גזירות מס. ההטבות והגזירות אמורות לאזן אלה את אלה, אך ביטול שתי גזירות לעשירים - מס יסף והגדלת ההעברות למוסד לביטוח לאומי - הפרו את האיזון.

ואלה הגזירות שייכנסו לתוקף החל מהיום:

1. הוקפא המתווה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ, להפחית את שיעורי מס ההכנסה המקסימלי ליחידים מ-45% ב-2011 ל-39% ב-2016, ובהתאם גם לרווח את מדרגות המס למעמד הביניים.

2. בוטל המתווה להפחתת מס החברות מ-24% ב-2011 ל-18% ב-2016.

3. מס החברות הועלה מ-24% ב-2011 ל-25% ב-2012.

4. מדרגת מס ההכנסה העליונה ליחידים הועלתה מ-45% ב-2011 ל-48% ב-2012, על ההכנסה החייבת של יחיד החל מ-40,231 בחודש.

5. המס על רווחי הון (ריבית, בורסה, מכירת מניות, פקדונות, דיווידנד וכדומה) הועלה מ-20% ל-25%. לבעל מניות מהותי העלאה היא מ-25% ל-30%.

6. בוטלה ההחלטה להטיל מס יסף, מס עשירים, בשיעור של 2% לכל מי שהכנסתו מכל מקור שהוא עולה על מיליון שקל לשנה. מה שהרגיז את פרופסור מנואל טרכטנברג.

7. בוטלה המלצת ועדת טרכטנברג להעלאת הפרשות המעבידים לביטוח הלאומי על חלק השכר של העובדים הגבוה מ-60% מהשכר הממוצע במשק ב-1.6%, מ-5.9% ל-7.5%, במהלך מדורג שיתפרש על פני שלוש שנים.

מחירי המכוניות ושווי השימוש בהן - יטפסו מעלה

גם הנוסעים במכוניות פרטיות ישלמו יותר. יבואני המכוניות מיפן העלו את מחירי המשפחתיות ב-2,000 עד 4,000 שקל כדי לפצות, במקצת, על שער הין הגבוה (מאזדה 3, למשל, עולה 123 אלף שקל במקום 120 אלף). יבואנים המייבאים מכוניות מדרום קוריאה, ומשלמים בדולרים, או מאירופה, ומשלמים ביורו, העלו את המחירים בשיעור מתון יותר.

גם המיסוי צפוי להתייקר השנה. נוסחת המיסוי תתעדכן בפברואר או במארס, ותהפוך את הקריטריונים לקבלת הנחת מיסוי לנוקשים יותר. המשמעות היא שמכוניות הנהנות כיום מהנחת מיסוי, ובעיקר מכוניות קטנות ו"ירוקות" יחסית, צפויות להתייקר - מכיוון שהנחת המיסוי תצטמצם.

משתמשי הליסינג ישלמו יותר בכל חודש. שווי השימוש יעלה, כי הוא צמוד למדד המחירים לצרכן. בנוסף, גם מחירי החכירה צפויים לעלות. התחרות העזה בין חברות הליסינג הורידה את המחירים ופגעה להן במאזנים, ולכן, כמו במשבר של שלהי 2008, מחירי הליסינג של מכונית משפחתית צפויים לזנק מ-2,000 שקל לחודש ל-2,300 ואף 2,400 שקל בחודש.

בצורת הגז תביא לעליית מחירי החשמל והמים

לאור הפסקת הזרימה בצינור הגז המצרי, הידלדלות מאגר ים תטיס והעיכובים בהגעת הגז מקידוח תמר, ישראל עומדת בתחילת 2012 בפני בצורת גז.

הנפגעת העיקרית, שבעקבותיה ניפגע כולנו, היא חברת החשמל. החברה, שהגיעה לשיעורים של עד 40% שימוש בגז מתוך סל הדלקים, נאלצה לקצץ באכזריות בשימוש בגז, ולהזרים לתחנות סולר ומזוט יקרים ומזהמים. את העלייה בעלות ייצור החשמל נאלץ לשלם כולנו, דרך חשבון החשמל.

למרות המאמצים לחדש את אספקת הגז, 2012 תהיה שנת בצורת גז, ולפיכך גם בצורת חשמל. חברת החשמל תשתמש בדלקים חלופיים, מזהמים ויקרים הרבה יותר. מאז הפיצוץ הראשון בצינור הגז המצרי הפסידה החברה, לטענתה, יותר מ-2 מיליארד שקל על השימוש בסולר ובמזוט במקום גז.

תקציב החברה ל-2012 מסתכם בכ-20 מיליארד שקל - עד פי שניים מהתקציב בשנים שעברו. את המחיר נשלם כולנו: הוא אמור להיות מתורגם לעלייה של כ-30% בתעריפי החשמל. עם זאת, מוערך כי המדינה תיחלץ לסייע בהחלקת ההתייקרות במשך כמה שנים, כך שב-2012 יעלו תעריפי החשמל "רק" בכ-10%. עלות הפקת המים, המושפעת ממחירי החשמל, צפויה לעלות בכ-2%.

התחבורה הציבורית תתייקר

ועדת טרכטנברג המליצה להפחית את מחירי התחבורה הציבורית, אבל החל מהיום צפויים המחירים לעלות שוב, הפעם בשיעור של כ-2%.

כך, למשל, באוטובוסים כרטיס נסיעה רגיל יעלה 6.60 שקלים במקום 6.40 שקלים, וכרטיס פרברי יעלה 10.40 שקלים במקום 10 שקלים. מחירי כרטיסי "חופשי חודשי" יעלו בהתאם: "חופשי חודשי" בקוד 1 (כלומר, בתחומה של עיר אחת או ערים סמוכות) יעלה 256 שקל במקום 248 שקל.

מדובר בעדכון שגרתי, שמתרחש פעם בחצי שנה, ובו מוצמדים המחירים למדד המחירים לצרכן ולתשומות התחבורה. במשרד התחבורה מציינים כי לפני כחצי שנה לא בוצעה אותה עלייה תקופתית, אבל ביולי בוצעה הרפורמה בתחבורה הציבורית באזור המרכז, שבמסגרתה עלו המחירים לנסיעות קצרות. כך, נסיעה פנים עירונית במרכז הארץ התייקרה מאז יולי ב-10%, מ-6 שקלים ל-6.60 שקלים, בעוד שמדד המחירים לצרכן ירד מיולי ב-0.3%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

השימוש בדלקים מזהמים יגבר - וזיהום האוויר יחמיר

בשנה הקרובה ננשום אוויר מזוהם יותר. אמנם הממשלה תאשר בחודש הקרוב, באיחור, תוכנית לאומית להפחתת זיהום האוויר, ותמשיך ליישם את התוכנית להתייעלות אנרגטית, שאמורה לחסוך בזיהום הכרוך בהפקת החשמל, אבל כל התוכניות היפות האלה מתגמדות מול המחסור בגז.

הגז המצרי לא זורם, מאגר ים תטיס מידלדל, והחלופות לא יגיעו בשנה הקרובה. חברת החשמל מורידה את השימוש בגז בחצי, כך שכיום הוא כ-20% מסל הדלקים. בשנה הקרובה ננשום את השאריות משריפת דלקים חלופיים ומזהמים - סולר ומזוט.

הממשלה, שמעכבת את פיתוח האנרגיות המתחדשות, תלחץ גם להגמיש את התקנות הסביבתיות כדי לאפשר לחברת החשמל לייצר עוד חשמל מזהם. בנוסף על העלייה הצפויה בתעריף, נשלם בשנה הקרובה את מחיר ייצור החשמל גם בבריאות שלנו.

התחבורה היא תחום נוסף המשפיע על זיהום האוויר. ההתפתחות בתחום זה היא מטבעה אטית. המשך פיתוח התחבורה הציבורית, מיסוי מופחת למכוניות נקיות יותר ובחינת הטבות המיסוי לרכבי ליסינג לא ישפיעו בצורה ניכרת על איכות האוויר שלנו בשנה הקרובה.

מחירי כרטיסי הטיסות ימריאו אל על

2012 נושאת בחובה התייקרות של מחיר כרטיסי הטיסה לחו"ל. ראשונה להעלות מחירים תהיה חברת אל על, שתייקר את מחיר כרטיסי הטיסה ליעדים ארוכי הטווח - צפון אמריקה, המזרח הרחוק ואפריקה - החל בחמישה בינואר.

המחירים יעלו ב-20 דולר לטיסה הלוך ושוב במחלקת תיירים ו-40 דולר במחלקת העסקים, באמצעות העלאת היטל הדלק, המהווה מרכיב בכרטיס הטיסה. מחירי כרטיסי הטיסה ליעדים באירופה ישארו בלא שינוי.

כך למשל, כרטיס טיסה לניו יורק במחלקת תיירים, שעולה כיום 1,065 דולר, יעלה 1,085 דולר; כרטיס טיסה לניו יורק במחלקת עסקים, שעולה כיום 3,375 דולר, יעלה 3,415 דולר; כרטיס טיסה לבנגקוק במחלקת תיירים, שעולה כיום 1,149 דולר, יעלה 1,169 דולר; ואילו במחלקת עסקים, שבה המחיר כיום 3,499 דולר, יעלה הכרטיס לבנגקוק 3,539 דולר.

חברות התעופה הזרות שפועלות בישראל צפויות ללכת בעקבות חברת התעופה הלאומית, ולהעלות אף הן את מחירי כרטיסי הטיסה ב-2012. חלקן אף החלו לעשות זאת כבר בסוף 2011. כך למשל, אליטליה העלתה ב-12 דולר את מחיר כרטיסי הטיסה בקו שבין ישראל לאיטליה, החל מ-21 בדצמבר 2011; לופטהנזה, סוויס ואוסטריין איירליינס העלו בשישה דולרים את המחיר לכרטיסי הלוך ושוב ליעדים באירופה, כמו פרנקפורט, מינכן, ציריך, ז'נווה ווינה, וב-20 דולר את המחיר לכרטיסי הלוך ושוב ליעדים הטרנס-אטלנטיים, החל מ-15 בדצמבר 2011.

הארנונה תמשיך להתייקר

אחת המכות המשמעותיות שתורגש בקרוב בכיס של כל אחד מאתנו היא התייקרות הארנונה, שצפויה לעלות בשיעור של כ-3% בכל רחבי המדינה החל מינואר 2012.

העלייה הצפויה בשיעור הארנונה ב-2012 גבוהה פי שניים ממה שהיה נהוג בשנתיים האחרונות. בשנה האחרונה התייקרה הארנונה ב-1.4% בהשוואה ל-2010, וב-2010 היא עלתה ב-1.63% לעומת 2009 (ראו גרף).

עליית המס בשנה הקרובה מתבצעת לאחר שכבר בשנה החולפת אושרו העלאות חריגות של הארנונה מסיבות שונות, לבקשתן של יותר מ-30 רשויות מקומיות. כמעט בכל הרשויות, העלאת הארנונה נעשתה ליותר מסוג אחד של נכסים, בהם דירות, משרדים, תעשייה, מסחר ומחסנים. לצד יישובים הנחשבים חלשים כלכלית, קיבלו אישור להעלאת הארנונה יישובים ברמה סוציו-אקונומית גבוהה יחסית, כמו הוד השרון, רעננה, המועצה האזורית לב השרון, ראש העין וכפר ורדים.

עו"ד עדי מוקסקוביץ' ממשרד פלג, דויטש, מוסקוביץ', המתמחה במיסוי מוניציפלי, מסביר כי חישוב הארנונה מורכב מהנוסחה של הצמדה למדד המחירים לצרכן והשכר הממוצע במשק. אחד הגורמים שמקפיצים את שיעור העלייה נובע בעיקר מהסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם במהלך השנה האחרונה, שלפיו ניתנה תוספת משמעותית בשכר במגזר הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully