וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר עסקאות הנדל"ן באוקטובר - כמעט בשפל היסטורי

רם עוזרי

1.1.2012 / 12:20

בחודש אוקטובר נרשמו בשוק הנדל"ן 4,600 עסקות בלבד. רק באוקטובר 2008 נרשמה רמה נמוכה יותר של פעילות בשוק זה. עיקר הירידה - בשוק הדירות להשקעה

היקף גביית המסים של הממשלה עלה בחודש נובמבר ב-2.8% לעומת אוקטובר. סך הגבייה לפי האוצר עדיין נמוך ביחס לתכנון התקציבי, אך מה שמעניין הוא השינוי בהרכב הגבייה: גביית המסים העקיפים, הכוללים בעיקר את המע"מ, זינקה בשיעור של 8%. לעומת זאת, גביית המסים הישירים ירדה ב-3.1%. מתחילת השנה עומד הגרעון בגביית המיסים ביחס לתכנון על 3.3 מיליארד שקל - כך עולה מדו"ח אורות אדומים שפירסם משרד האוצר היום.

אחד הגורמים העיקריים להפסד הכנסות של המדינה ממסים הוא הקיפאון שנרשם בשוק הנדל"ן מאז המחאה החברתית של אוגוסט. מלבד ירידה של 1.3% במחירי הדירות החדשות באוקטובר לעומת חודש ספטמבר, מספר העסקות באוקטובר היה נמוך במיוחד. באוקטובר נרשמו 4,600 עסקות בלבד, מעט מעל רמת השפל ההיסטורית שנרשמה באוקטובר 2008, עם פרוץ המשבר העולמי. זו ירידה בשיעור של 15% בהשוואה לחודש הקודם ושל 50% בהשוואה לאוקטובר 2010. אחד ההסברים לירידה החדה הוא שחגי תשרי חלו אשתקד בחודש ספטמבר.

ברכישת דירות להשקעה נרשם בחודש אוקטובר שיעור ירידה חד מזה שנרשם בסך העסקות: בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה בשיעור של כ-21% אחוזים ואילו בהשוואה לאוקטובר אשתקד מגיע שיעור הירידה לכ-57%. משקל המשקיעים בשוק ירד אל מתחת ל-25%, לעומת קרוב ל-27% בחודש ספטמבר.

באזור באר שבע, מציינים באוצר, אשר היה הדומיננטי ביותר בפעילות המשקיעים עד לאחרונה, נרשמה ירידה של 30% במספר הדירות שנרכשו להשקעה בהשוואה לספטמבר, וירידה של 70% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. לעומת זאת, משקל המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שנייה נותר על רמתו מהחודש הקודם, כך שסך הדירות בהן מחזיקים משקיעים קטן. בממוצע מהווים המשקיעים כחמישית מבין מוכרי דירות יד שנייה, ובאזור באר שבע מגיע משקלם לכ-30%.

הרעה משמעותית במצב הרוח

עוד מציינים באוצר, כי במהלך חודש נובמבר נרשמה שוב הרעה משמעותית בהלכי הרוח של הציבור, זאת לאחר שבחודש הקודם נרשם שיפור ניכר במדדים. בתוך כך, מצביעים באוצר על הירידה שנרשמה במדד מנהלי הרכש ועל הירידה גם במדד אמון הצרכנים.

סחר החוץ של ישראל רשם התאוששות קלה. בנובמבר נרשמה עלייה מתונה ביצוא הסחורות במונחים דולריים, זאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות. השיפור הקל מבטא עלייה חדה של יצוא ענפי הטכנולוגיה העילית שקוזז על ידי ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית ומעורבת מסורתית. בנוסף, נמשכה מגמת הירידה מהחודשים האחרונים של יצוא הסחורות לארה"ב.

ביבוא הסחורות נרשמה עלייה בנובמבר אשר התבטאה בגידול ביבוא מוצרי צריכה והשקעה. עם זאת, נמשכה הירידה ביבוא חומרי גלם (ללא דלק) המהווה כ-40% מסך היבוא. גידול החד יותר של היבוא בהשוואה ליצוא הביא להמשך התרחבות הגירעון המסחרי. במקביל להתפתחויות אלה, חל בנובמבר פיחות קל בשער השקל במונחים ריאליים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully