וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2011: המפסידים והמרווחים מהמשבר הכלכלי

אפרים דוידי

1.1.2012 / 13:03

ב-2011 המשיך המשבר הפוקד את הקפיטליזם זה ארבע שנים לתת את אותותיו ביתר שאת. אפרים דוידי סוקר - מי הרוויח מהמשבר ומי נמצא בצד המפסיד

"הקנצלרית: הדרך להתגברות על משבר היורו ארוכה". זו הכותרת ברבים מעיתוני גרמניה בסוף השבוע, בגיליון האחרון שפורסם ערב חגיגות סוף השנה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל איחלה "שנה טובה" לאזרחיה בדרך מקורית ביותר: הפחדה להמונים. היא הבהירה כי על מדינות אירופה להדק את שיתוף הפעולה ביניהן אם ברצונן להביא להצלחת היורו וכי יש להן "עוד דרך ארוכה עד שיתגברו על המשבר הכלכלי". מרקל הוסיפה כי תעשה כל שביכולתה לחזק את היורו, אך זה יקרה רק "אם אירופה תלמד משגיאותיה".

משבר היורו, משבר החוב, משבר פיננסי, אלה הגדרות מנסות לכסות על אמת קשה הרבה יותר: מדובר על משבר קפיטליסטי עולמי שהחל בליבה של הגלובליזציה ומעמיק בה. ניתן כבר לערוך את סיכום השנה של המשבר, הנכנס לשנתו החמישית (!) מבלי שאף אחת המדינות שנקלעה עליו – יצאה ממנו. על המצב בארה"ב, אין צורך להכביד במילים. היא באותו מקום – בדיוק כמו לפני שנה, שנתיים, שלוש ואף ארבע שנים. הכלכלה לא מתאוששת. מדי פעם מתפרסמים "נתונים מעודדים" כגון מדד מנהלי הרכש, תופסת מזערית של משרות או האטה (זמנית) בקצב הפיטורים. אבל, על כל "נתון מעודד", מתפרסים נתונים מדאיגים עוד יותר. למשל: הנתון המעודד של השבוע הוא שמכירות המכוניות השנה צפויות להיות הגבוהות ביותר מאז שנת 2008. על פי הסיכומים, השנה נמכרו בארה"ב 12.8 מיליון מכוניות וכלי רכב מסחריים לעומת 11.6 מיליון בשנת 2010. יהיה זה מספר כלי הרכב הגבוה ביותר מאז שנת 2008, אז נמכרו בארה"ב 13.2 מיליון כלי רכב. אך שנת 2008 היא השנה הראשונה של המשבר. כך שמכירות הרכב השנה הן נמוכות – לעומת תחילת המשבר. ותעשיית הרכב האמריקאית היא ה"קטר" בתעשייה בכלל, ובתעשיית הפלדה בפרט. יצוין, חלק לא מבוטל מכלי הרכב וחלקי הרכב שנמכרו בארה"ב אינם מתוצרת אמריקאית.

למרקל סיבות טובות לדאגה

כך, שלמרקל סיבות טובות לדאגה. על פי דיווח הכתבת בברלין של העיתון הצרפתי "לה מונד", ססיל בוטלה, מאז הנהגת היורו ב-1999, הייצוא הגרמני ליתר ארצות גוש המטבע האירופי גדל ב-9% מדי שנה. זאת, לעומת גידול של כ-3% שנתי בין 1990 ל-1998, בעידן טרום היורו. כעת הייצוא לגוש היורו מהווה כ-40% מכלל הייצוא. נפילת היורו עשויה, אם כן, להוות מכה קשה לתעשייה הגרמנית וגם לענף הבנקאות. הבנקים הגרמניים, יחד עם הצרפתיים, הם המקור להלוואות רבות שניתנו לממשלות ולעסקים ברחבי היבשת. לכאורה, הגרמני מן השורה, האיש מהרחוב, אמור להיות שמח מקיום היורו. אבל, על פי אותו דיווח, ובהתאם למכוני המחקר השונים, בין שליש לשני-שליש של הנשאלים מעדיפים לבטל את היורו ולהשיב במקומו את המארק ההיסטורי. אגב, רק מפלגה גרמנית אחת, "די לינקה" (השמאל), דורשות מפורשות את פירוק גוש היורו.

איך מסבירים היעדר התמיכה הגובר ביורו בקרב אזרחי גרמניה? יחד עם הנהגת היורו, בשני העשורים האחרונים הממשלות השונות (השמרניות, הסוציאל-דמוקרטיות והמשותפות), דאגו לפגוע קשות בשכר בעובדים וברווחה. "הוזלת עלות העבודה" ו"הגמשת שוק העבודה" היו הסיסמאות. זאת, לשמחת בעלי הבנקים והמפעלים, כמובן. שעל פי הדיווח בעיתון הצרפתי, שככל הייצוא גדל - השכר ירד.

אבל קיים היבט נוסף, תולדה של המשבר הקפיטליסטי הנמשך זה כ-4 שנים. שינוי במשקלן של המדינות השונות במשק העולמי. על פי נתונים שפורסמו השבוע, ברזיל הדיחה את בריטניה ממקומה ככלכלה ה-6 בגודלה בעולם. כך, לפי המרכז למחקר כלכלי ועסקי (CEBR) בבריטניה. ברזיל עתירת משאבי הטבע נהנתה מגידול חד ביצוא לסין, בעוד בריטניה מתקשה להתאושש מהמשבר הקפיטליסטי. "ברזיל מנצחת את מדינות אירופה בכדורגל כבר הרבה שנים, אבל הניצחון שלה בכלכלה הוא תופעה חדשה. הליגה הכלכלית העולמית מראה עד כמה המפה הכלכלית משתנה, כאשר מדינות אסיה ומדינות עתירות משאבי טבע מטפסות במעלה הליגה, בעוד אנו האירופאים מתדרדרים", מסר מנכ"ל מרכז המחקר הנודע, דגלאס מקוויליאמס, לעיתונות הבריטית. המרכז צופה כי עד 2020, תדרדר בריטניה ותהיה לכלכלה השמינית בגודלה בעולם, כאשר צרפת, שכיום היא הכלכלה ה-5 בגודלה בעולם, תסבול מביצועים כלכליים גרועים אף יותר, ותדרדר למקום ה-9. גרמניה, שכיום ניצבת במקום הרביעי, תדרדר למקום ה-7, ואילו רוסיה והודו יטפסו למקומות הרביעי והחמישי, בהתאמה.

* ד"ר אפרים דוידי, המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully