וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה מתווה ההסכם עם כיל

אורה קורן

1.1.2012 / 14:34

בתום דיון שנמשך ארבע שעות אישרה הממשלה את מתווה ההסכם שהושג בין משרד האוצר לכימקלים לישראל בנוגע לתמלוגים שתשלם החברה. השרים גלעד ארדן וסטס מיסז'ניקוב התנגדו

הממשלה אישרה היום את המיתווה שהציג משרד האוצר בעניין כיל (כימיקלים לישראל). ההכרעה התקבלה בעקבות דברים שאמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט. הדיון נמשך ארבע שעות. המתנגדים היחידים היו שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

כמו כן אישרה הממשלה הקמת צוות להקמת קרן יעודית לשימור ופיתוח ים המלח. היקף הקרן, מקורותיה וחלוקת הכספים במסגרתה יובאו לאישור הממשלה 45 ימים.

מקורות שהשתתפו בדיון ציינו, כי במשך ארבע שעות התנהל דיון סוער, עד שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, סקר את היתרונות באישור ההסכם והסיכונים באי אישורו. לדברי המקורות, הנחת העבודה שהכריעה את הכף היתה שהתנגדות ודיון משפטי ממושך ידחו את ההכרעה, כך שלא ניתן יהיה יותר להציל את בתי המלון.

ביום חמישי הודה משרד האוצר כי הנתונים שהציג במסיבת העיתונאים לגבי הנתח של הממשלה ברווחי כיל היו שגויים, וכי הנתונים האמיתיים נמוכים הרבה יותר. בשקף שהציגו באוצר נטען כאילו נתח הממשלה מרווחי כיל כיום הוא 36.5%, והוא צפוי לגדול ל-49.2%-57.2% בעקבות הסכם הפשרה עם החברה וכתוצאה משינויי מסים שנעשו בשנים האחרונות (הוצאתה של כיל מחוק עידוד השקעות הון, העלאת המס על דיווידנד). בפועל, נתח הממשלה מרווחי כיל כיום הוא 18.5%, והוא צפוי לגדול לאחר יישום ההסכם ל-25%-33.5% בלבד - שיעור נמוך בהרבה מהנתונים שהציג האוצר שלשום.

הסיבה העיקרית להבדל בנתונים היא שהאוצר כלל בהם גם הכנסות מדיווידנד. כמו כן, עדיין לא ידוע מה יהיה שיעור מס החברות הסופי שתשלם כיל, לאחר שהיא הוצאה מחוק עידוד השקעות הון.

האוצר טעה גם בהערכת הכנסות המדינה מתמלוגים בעקבות ההסכם. כיום כיל משלמת תמלוגים של 5% על כל תפוקת האשלג שלה. בהסכם נקבע כי כיל תמשיך לשלם 5% על תפוקה של עד 1.5 מיליון טונה אשלג, ותמלוגים של 10% על שאר התפוקה (4.2 מיליון טונה). ממוצע התמלוגים החדש של כיל, לפיכך, צפוי להסתכם ב-8.2% מהמכירות.

בנתונים שהציג האוצר נכללה אמנם הערכת תמלוגים חדשה של 8.2%, אבל במצב הקיים הוצג כי שיעור התמלוגים המשולם על ידי כיל הוא רק 3.5% מהמכירות. בפועל היקף התמלוגים המשולם על ידי כיל נמוך ב-30% מהשיעור הרשמי, וזאת בשל העמסת הוצאות שונות על גבי התמלוגים (וזאת עוד לפני טענות המדינה, כי כיל מתחמקת מתשלום של תמלוגים על מלוא הכנסותיה האמיתיות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully