וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל לאומי הבא: מקורבת לעופר או מקורב לתשובה?

שרון שפורר

2.1.2012 / 8:21

אחרי פרישתה של מנכ"ל בנק לאומי גליה מאור מסתמנים שני מועמדים בולטים להחליפה - סגניתה רקפת רוסק-עמינח והמפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו. מי הם המועמדים ולמי הם מקושרים?

קשה להאמין, אבל כבר כמעט שלושה עשורים חלפו מאז הולאמו מניות הבנקים בעקבות פרשת ויסות המניות על ידי מנהלי הבנקים. מתוך חמשת הבנקים הגדולים נותר אחד ויחיד בידי המדינה כבר 29 שנה - בנק לאומי. לאומי לא נמכר לאף טייקון, אף לא לנוחי דנקנר, שהשתתף בעבר במכרז כושל למכירת השליטה בבנק על ידי המדינה.

אירוני מעט שדווקא גליה מאור - מנכ"לית הבנק, שהודיעה היום על פרישה אחרי 17 שנים בתפקיד - היתה המפקחת על הבנקים בזמן אותה פרשת ויסות עגומה שהובילה למשבר כלכלי קשה בישראל. אירוני - שכן לא בטוח שמאור היתה יכולה להחזיק זמן רב כל כך כמנהלת של בנק גדול אילו נשלט על ידי טייקון ולא על ידי המדינה.

זמן קצר אחרי ההודעה על פרישת מאור אתמול התחילו לשגשג ההימורים בדבר זהות המחליף שלה. יוקרתו של תפקיד מנכ"ל לאומי נובעת הן מהעוצמה שבשליטה על ברז אשראי ענקי והן מהשכר הנדיב. כפי שמסתמן כעת, בראשית הדרך, שני מועמדים מובילים במרוץ לניהול הבנק היחיד שאינו נשלט על ידי טייקון - ושניהם מקורבים לטייקונים. האחת היא רקפת רוסק-עמינח, משנה למנכ"לית לאומי; והאחר הוא רוני חזקיהו, לשעבר המפקח על הבנקים.

באוגוסט 2009 עלו רוסק-עמינח ובעלה, ראם עמינח, על מטוס מיוחד שחכר עידן עופר לבאי חתונתו, שנערכה באי מיקונוס. רוסק-עמינח, מנהלת החטיבה העסקית בלאומי, שנהפכה מאוחר יותר גם למשנה למנכ"לית, לא חשבה שיש פסול בכך שהיא נוסעת למיקונוס על חשבון משפחת עופר - שהיא גם אחת הלוות הגדולות במערכת הבנקאות וגם זו שבנק לאומי מחזיק ב 18% ממניות החברה לישראל שבשליטתה. בעקבות הביקורת שנמתחה על נסיעתה טען אז הבנק כי רוסק-עמינח ועופר הם "חברים ותיקים, ולכן ביום שנכנסה לבנק לאומי היא הודיעה למזכירות הבנק ולמנכ"לית שאינה מטפלת בעידן עופר".

הקשרים בין רוסק-עמינח למשפחת עופר אינם מתמצים בחברות האישית בין המנהלת הבכירה בבנק לבין הטייקון. בעלה של רוסק-עמינח, שמונה באחרונה ליועץ כספי לרמטכ"ל ולראש אגף התקציבים במשרד הביטחון, עבד הוא בשנים האחרונות אצל משפחת עופר - הוא שימש דירקטור בחברת עופר השקעות וגם דירקטור ויו"ר ועדת הביקורת בצים.

החברה לישראל לא תהיה החברה היחידה שבה רוסק-עמינח "לא תוכל לטפל" אם תמונה לתפקיד מנכ"לית לאומי. באוגוסט האחרון חשף TheMarker כי אחותה, איילת בן עזר, היא דירקטורית בחברת כור שבשליטת נוחי דנקנר - גם היא אחת הלוות הגדולות במשק. הפעם לא פירסם לאומי תגובה רשמית - אבל גורם שמקורב לבנק טען כי רוסק-עמינח נמנעת מקבלת החלטות אשראי שקשורות בחברת כור.

בעוד רוסק-עמינח מקושרת למשפחת עופר, חזקיהו קשור לטייקון אחר שנקלע השנה למצוקה - יצחק תשובה. מחזקיהו, רגולטור בכיר לשעבר, אפשר היה לצפות להקפיד על כללי המינהל התקין, אך באמצע 2011 התברר כי חזקיהו לא המתין עד סופה של תקופת הצינון שנגזרה עליו כשעזב את תפקיד המפקח על הבנקים ומיהר להצטרף לקבוצתו של אחד הלווים הגדולים במערכת הבנקאות כבכיר בתחום האנרגיה וההשקעות הפיננסיות בקבוצת דלק. מינויו נדחה - אבל רק בכמה חודשים. בינתיים ממשיך תשובה להעניק תנאים נדיבים כמו שכר ואופציות של מיליוני שקלים לרגולטורים לשעבר שמוכנים להצטרף אליו.

המשק הישראלי קטן ורווי ניגודי עניינים. רוסק-עמינח וגם חזקיהו הם בנקאים ותיקים ומוכשרים - אבל כשמדי יום ונחשפת מידת עצמתם של ושליטתם של הטייקונים במשק הישראלי והשפעתם על הריכוזיות ויוקר המחיה בישראל, ראוי שוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל לאומי תיתן דגש גם למידת ניגודי העניינים הפוטנציאליים של המועמדים לניהול אחד משני הבנקים הגדולים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully