וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמלי ישראל חוסמים תחרות בפריקת מלט באשדוד

אורה קורן

2.1.2012 / 11:03

הזיכיון הבלעדי שהיה לחברת לב ברון לפרוק מלט ברציף 30 בנמל אשדוד פג בשבוע שעבר, וחברת נמלי ישראל לא פירסמה מכרז חדש לשימוש ברציף ומסרבת לאפשר לחברות אחרות להשתמש בו

חברת נמלי ישראל (חנ"י) מסרבת לפתוח לתחרות את השימוש ברציף 30 בנמל אשדוד, המשמש לפריקת מלט. הזיכיון הבלעדי שהיה לחברת לב ברון לפרוק בו מלט פג בשבוע שעבר, וחנ"י לא פירסמה מכרז חדש, אלא מאפשרת ללב ברון להמשיך להשתמש ברציף ללא מכרז ומסרבת לאפשר לחברות נוספות להשתמש בו.

חברת נור צמנט החלה באחרונה לייבא מלט לישראל מאירופה, במטרה להתחרות בחברת נשר. במכתב ששיגר סמנכ"ל הכלכלה והכספים בחנ"י, רישאר בן חיים, למנכ"ל נור צמנט, חנוך טמפלהוף, נכתב כי "חנ"י תאפשר לתקופת ביניים את המשך הפעילות הנוכחית, שהיא חשובה ואף הכרחית למשק הלאומי - הכל על בסיס ההסכמים הקיימים".

משמעות הדברים היא שבעוד שלב ברון תוכל להמשיך לפרוק מלט ברציף 30, המנוהל על ידי חנ"י, יבואני מלט אחרים יצטרכו לפרוק את המלט בנמל אשדוד, שבו עלות הפריקה גבוהה פי שלושה.

לב ברון מייבאת 10% מצריכת המלט של ישראל. שאר הצריכה (90%) מסופקת על ידי נשר. לב ברון משנעת את המלט במשאיות של קבוצת תעבורה, שבה מחזיקה משפחת לבנת, המחזיקה גם בנשר.

את סירובה לאפשר ליבואנים נוספים לפרוק מלט ברציף 30 הסבירה חנ"י בכך ש"לא ניתן ליצור כאוס תפעולי ברציף 30 ולאפשר לכל מי שמבקש לפעול בו לעשות כן עם ציודו".

בן חיים הוסיף כי חנ"י תפעל לפרסום מכרז בהקדם האפשרי, במטרה לאפשר את הפעלת רציף 30 על ידי מפעיל שייבחר. עוד ציין כי בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג הוקם צוות ממשלתי לבחינת התחרות בענף המלט, שאמור להגיש מסקנות בתוך שלושה חודשים. בזמן זה, כאמור, יישאר מצב הפריקה ברציף כפי שהיה בתקופת הזיכיון.

טמפלהוף אמר בתגובה כי "חנ"י מנציחה את חוסר התחרות במונופול המלט נשר". במכתב ששיגר לראשי חנ"י ומשרד התחבורה דרש טמפלהוף לפתוח את הרציף לכל יבואן לתקופת הביניים בתפעולה של חברת נמל אשדוד. לדבריו, מעמד רציף 30 הוא אבן בוחן ראשונה לנכונות הרגולטור לפעול לקידום התחרות בענף המלט, והפעלת הרציף בדרך שאינה מנציחה מונופול תוביל להוזלת עלויות הבנייה. טמפלהוף ציין כי נור צמנט תעתור לבית המשפט בתוך שבוע אם לא תוכל להשתמש ברציף.

נור צמנט עשויה להגביר בעתיד את פעילותה ולהקים בישראל מפעל לייצור מלט. החברה שייכת לתאגיד אירופי-טורקי, וורלד צמנט הולדינג, ששותפיו הישראלים הם טמפלהוף ורפאל סאדי.

נור צמנט מתכננת להביא לישראל שלוש-חמש אוניות בשבוע, שעליהן ניתן להעמיס יחד כ-6,000 טונות מלט בתפזורת. החברה ייבאה מתקן פריקה נייד של מלט, שלדבריה ניתן להציבו בכל רציף ולקחת אותו בסיום השימוש. בעוד כחודשיים תושלם בניית המרכז הלוגיסטי של החברה באשדוד, והיא תהיה ערוכה לאספקת מלט סדירה. החברה מתכננת לשנע את המלט באמצעות מיכליות שניתן להעמיס על נגרר, ובכך לא תהיה תלויה במונופול שינוע המלט, תעבורה תפזורת.

מחנ"י נמסר בתגובה כי החברה "ממתינה להחלטות הוועדה שהוקמה להגברת התחרות בתחום המלט, ולכן תוקף ההסכם הקיים יוארך לתקופה של שלושה חודשים. החברה תומכת בהכנסת התחרות בתחום יבוא המלט ובכוונתה לפעול בהתאם להחלטות שיתקבלו בנושא. לא ניתן תפעולית לאפשר לפורקים נוספים לפרוק מלט ברציף 30".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully