וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה ינאי: "עדיין לא חושב על העתיד"

יורם גביזון ושלי אפלברג

2.1.2012 / 12:09

במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל אביב לרגל פרישתו של מנכ"ל טבע שלמה ינאי מתפקידו אמר ינאי כי כרגע הוא מתמקד בהעברת התפקיד למחליפו ג'רמי לוין. לוין: "חזרתי הביתה"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

חמש שנים לאחר שמונה לתפקיד מנכ"ל טבע , הודיע שלמה ינאי על פרישתו. מחליפו יהיה ג'רמי לוין, המנכ"ל הלא ישראלי הראשון בתולדות החברה.

"אני רוצה להודות לד"ר פיליפ פרוסט על התמיכה האישית. להיות מנכ"ל טבע זוהי זכות אדירה אשר תלווה אותי בכל מה שאעשה ובכל אשר אלך", אמר ינאי במסיבת עיתונאים שכינסה החברה לפני הצהריים. ינאי סירב להתייחס לעתידו וכשנשאל האם בכוונתו לעבור לחיים הפוליטיים, השיב: "המפלגה שאני הולך אליה מפה - היא המשרד שלי. בראש מעיניי כעת להעביר את התפקיד בצורה החלקה ביותר למחליפי ג'רמי ואינני חושב על תפקידיי העתידיים מחוץ לחברה".

"אני מציע לא לחפש מתחת לשטיח סיבות לעזיבתי ופשוט לקבל את הדברים כפשוטם. אני חמש שנים וחצי בטבע. מדובר בתקופה מאוד ארוכה של פעילות מאוד אינטנסיבית לחברה בגודל הזה. אני חושב שלטבע עתיד נפלא לפניה. תרמתי את תרומתי ועתה תפקידו של הבא אחריי לתת את תרומתו. תסתכלו על זה כמו מירוץ שליחים שכל אחד מהמנכ"לים בטבע מבצע את תפקידו כאשר הוא מחזיק במקל במקצה".

יו"ר טבע, ד"ר פיליפ פרוסט, אמר במסיבת העיתונאים: "כפי שאתם יכולים לחשוב, אנחנו מצטערים על החלטתו של שלמה ינאי לעזוב. הוא תרם רבות לטבע במהלך חמש השנים האחרונות והפגין מנהיגות חזקה אשר הורגשה בטבע בכל רחבי העולם. שלמה הצליח לגוון את המוצרים של טבע ,שהציגה צמיחה יפה".

ד"ר ג'רמי לוין אמר: "חזרתי הביתה. יהיה מאוד קשה למכור אותי בעברית. חבריי יודעים כמה משמעותי עבורי המעבר לישראל. כבוד הוא לי להצטרף לטבע. לטבע יש היסטריה ארוכה של הצלחה לאורך שנים רבות , הובילו אותה מנהיגים יוצאי דופן: אלי הורביץ , מקוב ושלמה ינאי, אשר בנו את אחת החברות הגדולות בעולם. זכיתי להימנות על ממשיכי דרכם, יש בליבי צער אחד על כך שהורביץ זכרונו לברכה אישיות אותה היכרתי והערכתי עמוקות איננו עמנו היום. אני מחזק את ידי ההנהלה והדירקטוריון על בחירתם לעבוד עמי. אני רוצה להודות במיוחד לשלמה ינאי המנכ"ל היוצא ואני אעבוד עמו יחדיו בתקופת החפיפה".

לא הצליח להקטין את תלותה של טבע בקופקסון

חמש שנותיו בחברה התאפיינו במאמץ שיטתי לשמור על קצב צמיחתה המהיר של החברה הגנרית הגדולה בעולם ולהקטין את התלות שלה בתרופה אחת ­קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה , התרופה המקורית הראשונה שפותחה על ידי טבע והתרופה המשמעותית היחידה שלה עד עתה.

במבחן התוצאה קשה להכתיר את כהונתו של ינאי כהצלחה למרות סדרה של מהלכים משמעותיים שבוצעו על ידי החברה תחת ניהולו שחלקם עשוי לתת פירות בעתיד. מניית טבע רשמה תשואת חסר של 7% מול מדד ת"א 25 מאז כניסתו לתפקיד, כשחלק ניכר מתשואת החסר ניתן לזקוף לחובת התיסוף בשער השקל כלפי הדולר בתקופה זו. התשואה מול מדדי חברות בנות השוואה כמו DRG ו-XLV מעלים תשואות עודפות של 25% ו‑7.6% אם כי במחצית השנייה של תקופתו של ינאי חלה הרעה ניכרת בביצועיה של המניה.

ינאי סבל מאבדן של אמון בשוק ההון בשל תחזיות שחלקן ניראה אופטימי מדי בראייה לאחור ואין זה מקרה שהתחזית שניתנה על ידי טבע ל‑2012 היתה שמרנית להערכת אנליסטים למרות שינאי מצוטט הבוקר כאומר ש‑2012 תהיה שנה מצויינת.

טבע צמחה משמעותית בתקופתו של ינאי אבל תלותה בקופקסון לא פחתה אלא להיפך. זהו הכשלון המרכזי של המנכ"ל הפורש, שבשל פרק הזמן הממושך לפיתוח תרופה מקורית כזו שמסוגלת לייצר מכירות שנתיות של 4 מיליארד דולר לשנה, משותף לא רק לו אלא גם לקודמו, ישראל מקוב.

קופקסון אחראית על פי הערכות ל‑40% מהרווח הנקי של טבע, והיא חשופה להפסד במשפט הפטנטים מול שתי גרסות חיקוי (גנריות) שיוכרע במחצית הראשונה של 2012 ולתחרות מצד הדור החדש של התרופות למחלה, תרופות שניתנות באמצעות גלולה, בניגוד לקופקסון הניתנת בזריקה. טבע ניסתה לפתח תרופה אורלית משלה, לקווינימוד, וכשלה.

בכך נגזר גורלה של קופקסון להישחק ולהשאיר את טבע ללא חלופה מקבילה בגודלה. תופעה זו שקרויה צוק הפטנטים, הנפילה במכירות של תרופה מקורית לאחר פקיעת הפטנט, היה החשש העיקרי של משקיעי טבע בשנתיים האחרונות וטבע תחת ינאי לא הצליחה להפיג אותו. ינאי ניסה לפתור את התלות באמצעות רכישה של תיק תרופות מקוריות בפיתוח של חברת ספלון תמורת 6.8 מיליארד דולר באוקטובר 2011 ופירותיה של החלטה זו יתבררו רק בטווח הבינוני.

תקופת ינאי הצטיינה במסע רכישות שבמהלכן קנתה טבע חברות תמורת מעל 20 מיליארד דולר. אחת מרכישות אלו, באר האמריקאית תמורת 7.4 מיליארד דולר שהושלמה בדצמבר 2008, נראית יקרה בשלב זה, ואחרת שביססה את טבע כחברה הגנרית הגדולה באירופה והפאן אירופית היחידה נעשתה בעיתוי בעייתי, זמן קצר לפני החרפת המשבר הכלכלי.

טבע נחלה כשלון גם בשוק הגנרי המשמעותי ביותר שלה, ארה"ב, במחצית השניה של כהונת ינאי. מכירותיה ירדו בשוק זה ב‑40% ברבעון השלישי כתוצאה משחיקה חדה בנתח השוק שלה בעקבות שתי תקלות בקרת איכות בהר חוצבים בירושלים ובמפעלה של החברה בירושלים והיעדר השקות של תרופות חדשות. כשלון זה סדק גם הוא את תפישת שוק המניות בכל הקשור להיותה של טבע חברה שצומחת במהירות ומניתה הציגה ביצועי חסר מול חברות גנריות מתחרות.

עם זאת, השיג ינאי כמה הישגים כמו הקטנת התלות הגיאוגרפית של טבע בשוק האמריקאי וזאת על ידי סדרת רכישות בשוק הגרמני, השוק הגנרי השני בגודלו לאחר ארה"ב, ובשוק היפני שהוא שוק התרופות השני בגודלו בעולם. ינאי הכין גם תשתית למעורבות משמעותית יותר בשוק של תרופות ללא מרשם רופא באמצעות שיתוף פעולה עם ענקית התרופות ומוצרי הצריכה Gamble& Procter.

מחליפו של ינאי יידרש לתת מענה לשתיים מהחולשות הגדולות של טבע כחברה בעלת מודל מעורב גנרי ­מקורי , והיא יכולתה לזהות ולפתח מועמדות טובות לתרופות מקוריות רבות מכר, וכן חידוש הצמיחה בשוק הגנרי שנחלשה משמעותית בשנתיים האחרונות לתקופת ינאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

המנכ"ל החדש

לד"ר ג'רמי לוין ניסיון של למעלה מ-25 שנים בתעשיית התרופות הגלובלית. הוא הצטרף ל-Bristol-Myers Squibb בשנת 2007 והיה אחראי לניהול שיתופי הפעולה והעסקות האסטרטגיות של החברה. בין השנים 2003-2007, לפני שהצטרף ל-Bristol-Myers Squibb, כיהן כמנהל פיתוח עסקי בינלאומי ושיתופי פעולה בחברת נוברטיס. לפני כן היה המנכ"ל של Cadus Pharmaceuticals, חברה אותה הוביל להנפקה לציבור.

"ד"ר לוין הוא מנהל עסקי מוכשר ביותר ובעל הבנה מעמיקה של ההזדמנויות והאתגרים העיסקיים הניצבים בפני תעשיית התרופות", אמר ד"ר פרוסט, יו"ר מועצת המנהלים של טבע. "הוא מביא לטבע ניסיון עשיר וכישורים ליצירת צמיחה בעסקי התרופות הגלובליים. כמנהל עסקי וכרופא, הוא מחויב ומסור לחזון של אספקת תרופות אפקטיביות בהישג יד לחולים ברחבי העולם. השילוב של חזון, יצירתיות, סגנון ניהולי ובנייה אפקטיבית של צוות מנהלים, הופכים את ד"ר לוין לבחירה האידיאלית להנהגת טבע להמשך צמיחה ורווחיות".

על שלמה ינאי אמר פרוסט: "במהלך כהונתו, תיכנן ויישם בהצלחה רבה תוכנית אסטרטגית שהניבה צמיחה דו-ספרתית במשך 18 רבעונים רצופים, עם הכנסות שצמחו בממוצע שנתי בקצב של כ-17% ורווח למניה שיותר מהוכפל בתקופה זו. הוא הוביל את החברה להתרחבות גיאוגרפית משמעותית באירופה ובאסיה, ויצר שיתופי פעולה חדשים בשוק התרופות הביולוגיות הדומות ((Bio Similar ובתחום ה-OTC, לרבות המיזם המשותף עליו הוכרז לאחרונה עם חברת פרוקטר וגמבל. שלמה ינאי בנה תשתית חזקה לעתיד של החברה. אנו מאחלים לו הצלחה רבה בכל אשר יבחר לעשות בעתיד ואנו מלאי הערכה על כך שהוא ימשיך להיות יועץ בעל ערך לחברה גם לאחר חילופי המנכ"ל. שלמה ואני הפכנו לחברים אישיים ואני מקווה שתהיה לנו ההזדמנות לעבוד יחד שוב בעתיד".

לוין מסר כי "אני מכיר את טבע ומעריץ אותה כבר שנים רבות, לא רק כמובילה העולמית בתרופות גנריות אלא גם בשל החידושים הרבים שלה בפיתוח תרופות ובגישות חדשות לשירות מטופלים ברחבי בעולם. מגמות דמוגרפיות ולחצים כלכליים בשווקים מפותחים ומתעוררים מחדדים את האתגר שבאספקת תרופות במחירים שווים לכל כיס. לטבע יש פלטפורמות מגוונות הכוללות תרופות גנריות, ממותגות, ותרופות ללא מרשם, המספקות לה עמדה טובה במיוחד לעמוד באתגר זה. עבורי זו תהיה זכות גדולה לעבוד עם האנשים המסורים והמוכשרים של טבע ולשתף עימם פעולה על מנת שנוכל לעמוד יחדיו במשימה זו".

"היתה לי התנסות מצוינת ב-Bristol-Myers Squibb ואני גאה על כך שהשתתפתי בהתפתחותה כחבר הנהלה בכיר. עבדתי שם עם עמיתים חכמים, חרוצים ומחויבים ואנצור חוויה זו עימי לתמיד. עם זאת, ההזדמנות לחיות ולעבוד בישראל ולהוביל את החברה המובילה במדינה, חברה גלובלית ומאוד ישראלית, קסמה לי מאוד. אני מצפה לעבוד עם שלמה ינאי, ההנהלה ומועצת המנהלים בחודשים הקרובים על העברה חלקה של תפקיד המנכ"ל ולהמשיך ולבנות פלטפורמה לצמיחה ארוכת טווח לטבע".

"בחמש השנים האחרונות, הודות לצוות המנהלים ועובדי החברה המסורים, טבע צמחה מחברה מצליחה של תרופות גנריות, לחברת תרופות גלובלית גדולה ומגוונת", אמר ינאי. "צמחנו בשיעור דו-ספרתי במכירות וברווח וכוננו שיתופי פעולה אסטרטגיים שיבססו את המשך הצמיחה של טבע בשנים הבאות. אני מאמין ששנת 2012 תהיה שנה נוספת של צמיחה. בחודשים הקרובים אעבוד עם ד"ר ג'רמי לוין על החלפה מסודרת, אשלים את כהונתי בטבע כמתוכנן ולאחר מכן אפנה לאתגר הבא. אני בטוח שג'רמי יוביל את טבע בהצלחה בהמשך דרכה".

ד"ר ג'רמי לוין, בן 58, נולד בדרום אפריקה וחי בארה"ב מאז 1986. בנוסף הוא התגורר בזימבבואה, בריטניה, שווייץ וכן בישראל. הוא בעל תואר ראשון בזואולוגיה באוניברסיטת אוקספורד, תואר שני ושלישי בביולוגיה מולקולרית מאוניברסיטת אוקספורד ותואר דוקטור לרפואה מאוניברסיטת קיימברידג'. בין תעודות הכבוד הרבות בהן זכה ד"ר לוין, נכלל גם פרס אלברט איינשטיין למנהיגות במדעי החיים, אותו העניק לו שמעון פרס בשנת 2005. ד"ר לוין עבד כרופא בבתי חולים אוניברסיטאיים בדרום אפריקה, בבריטניה וברחבי אירופה. הוא ואשתו מרג'רי פלדברג נשואים 25 שנים ולהם שתי בנות בוגרות.

שלמה ינאי, בן 59, מכהן כנשיא ומנכ"ל טבע מאז 2007. לפני שהצטרף לטבע, היה נשיא ומנכ"ל מכתשים אגן משנת 2003 ועד שנת 2006. ינאי השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף לאחר שכיהן כראש אגף התכנון בצה"ל (1998-2001), מפקד פיקוד דרום (1996-1998) וראש חטיבת תכנון והתעצמות בזרוע היבשה (1994-1996). בשנת 1973, הוענק לו עיטור המופת של צה"ל על לחימתו במלחמת יום הכיפורים. ינאי הוא בוגר התוכנית למנהלים של בית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד, בעל תואר שני במנהל משאבים לאומיים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בארה"ב, בעל תואר ראשון בהצטיינות בכלכלה ומדעי המדינה מאוניברסיטת תל-אביב ובוגר המכללה לביטחון לאומי של ארה"ב (NDU) בוושינגטון. שלמה נשוי לאהובה, אב לשני בנים ובת וסבא לשלוש נכדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully