וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם נסגר בעליות: טבע זינקה ב-3.3%

רם עוזרי

2.1.2012 / 16:47

על רקע פרישתו של מנכ"ל טבע שלמה ינאי מתפקידו וההכרזה על ג'רמי לוין כמחליפו עלו המדדים המובילים בבורסה התל אביבית. ת"א 25 עלה ב-0.8%, ת"א 100 עלה ב-1%

המשקיעים באחד העם סידרו היום קבלת פנים חמה לד"ר ג'רמי לוין, מי שיחליף במאי את שלמה ינאי בתפקיד מנכ"ל טבע . מניית החברה סגרה את יום המסחר בעלייה של 3.3% במחזור מסחר גבוה של 90 מיליון שקל. מניית לאומי , המשיכה לעלות גם היום והוסיפה לערכה 1.4% על רקע הידיעות על עזיבת המנכ"ל ב-17 השנים האחרונות גליה מאור. מניית רציו , שזינקה אתמול ב-6%, המשיכה גם היום לרכז עניין וטיפסה ב-5% לקראת תחילת הקידוח בלוויתן, ומניית כיל הוסיפה 1.8% לערכה על רקע אישור תוואי המסים בממשלה אתמול.

ארבע המניות הכבדות הללו, המובילות את רשימת המניות בעלות מחזורי המסחר הגבוהים היום בתל אביב, משכו את המדדים המובילים לעליות. מהבוקר טיפסו המדדים באופן הדרגתי עד לרמתם הנוכחית. מדד ת"א 25 עלה ב-0.8% ומדד ת"א 100 עלה ב-1%; מדד הבנקים התחזק ב-1.1% ומדד נדל"ן 15 הוסיף 1.8% לערכו בהובלת מניית אפריקה שזנקה ב-9%.

בעולם נמשכת ההיערכות לתקופת צנע. בנאומי סוף השנה הזהירו מנהיגי אירופה כי השנה הקרובה תהיה קשה יותר מ-2011. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הזהירה כי השנה הקרובה תהיה "ללא ספק" קשה יותר מ-2011. ראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, דיבר על המשך צעדי הצנע במדינה, ונשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו הזהיר כי יש לבצע הקרבות נוספות כדי להמנע מ"התמוטטות פיננסית". מנהיג נוסף שדיבר לקראת תחילת 2012 היה נשיא צרפת ניקולא סרקוזי שציין כי המשבר עדיין לא נגמר. המסר של מנהיגי אירופה לשנה החדשה מגיע במקביל לסקר כלכלנים של ה-BBC, שצפה חזרה למיתון באירופה במחצית הראשונה של 2012.

שנת 2012, הנחשבת בעיני רבים כשנת המבחן של גוש היורו, אכן נפתחת היום בבשורות לא חיוביות במיוחד עבורו. מדד מנהלי הרכש במדינות גוש היורו עמד בחודש דצמבר על 46.9 נקודות - חודש חמישי ברציפות מתחת ל-50 נקודות, המשקף משק במגמת התכווצות. זה היה החודש השני ברציפות בו כל המדינות החברות בגוש היורו ירדו מ-50 נקודות במדד, כולל גרמניה, שהתעשייה שלה הוכיחה חסינות יחסית לאורך המשבר.

גם אצלנו מתכוננים להאטה בקצב הצמיחה. בבית ההשקעות IBI מעריכים כי הצמיחה ב-2012 תנוע סביב 2.7%, כאשר מאזן הסיכונים מוטה כלפי מטה בפרט במחצית הראשונה של השנה. אומדן הצמיחה השנתי של הלמ"ס ל-2011, 4.8%, היה סביב ההערכות המוקדמות - אך תמהיל הצמיחה מחזק את ההערכה להיחלשות הביקושים במהלך הרביע האחרון של השנה. עם זאת, אומרים בבית ההשקעות, סביבת הפעילות במחצית השנייה של השנה צפויה להיות חיובית יותר על רקע צעדי המדיניות המרחיבים בארץ ובעולם.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי של IBI, ציין בסקירת המאקרו השבועית שלו כי הצפי להיחלשות הפעילות במהלך השנה צפוי להוביל לעלייה בשיעור האבטלה ל-6.5%. "למרות הירידה לכאורה בשיעור האבטלה באוקטובר, סביר כי התמונה האמיתית פחות אופטימית. לא מן הנמנע כי הרביע השלישי היה טוב יותר מאשר הפרסום בסקר הרבעוני אך קשה להניח שנרשם שיפור ולו קל בשוק העבודה ברביע האחרון של השנה".

מניות במרכז

מניית טבע ריכזה את מירב העניין בתל אביב על רקע הודעת הפרישה של המנכ"ל שלמה ינאי שיעזוב את תפקידו במאי 2012, ככל הנראה, לטובת החיים הפוליטיים. בחמש שנותיו בחברה התאפיינו במאמץ שיטתי לשמור על קצב צמיחתה המהיר של החברה הגנרית הגדולה בעולם ולהקטין את התלות שלה בתרופה אחת ­קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה , התרופה המקורית הראשונה שפותחה על ידי טבע והתרופה המשמעותית היחידה שלה עד עתה. מחליפו יהיה ד"ר ג'רמי לוין, שבתפקידו האחרון שימש כמנהל בכיר ב-Bristol-Myers Squibb.

"מינוי מנהל ותיק מעולם הפארמה, למרות שאינו ישראלי, הוא מהלך ראוי ונכון", אומר יונתן קרייזמן מכלל פיננסים. "טבע ניצבת בפני אתגרים לא מבוטלים בשנים הקרובות כאשר לאחר רכישת ספלון - הצלחה בחזית האינובטיבית תהווה גורם מכריע בעתידה של טבע. במובן הזה, הניסיון הרב בפיתוח תרופות שמביא איתו ד"ר ג'רמי לווין מנוברטיס ובריסטול בהחלט עשוי לסייע לחברה".

מניית אפריקה מזנקת ב-8% על רקע מצגת ששיגרה חברת הבת אפריקה נכסים למשקיעים. במסגרת המצגת מצהירה החברה כי בכוונתה לחזור ולהוות שחקן משמעותי בשוק הנדל"ן המניב בישראל וכן כי בכוונתה להרחיב את פעילותה בתחום פרויקטי ה-BOT.

מניית בנק לאומי נסחרה על רקע פרישתה של מנכ"ל הבנק ב-17 השנים האחרונות גליה מאור. המנכ"לית הנצחית של הבנק, הודיעה אתמול (א') בישיבת הדירקטוריון כי היא פורשת מתפקידה. מאור הודיעה כי בכוונתה לפרוש ברבעון השני של 2012. פרישתה של מאור ריחפה באוויר בשנים האחרונות במערכת הבנקאות, כאשר מאור כל פעם דחתה את מועד הפרישה. בין המועמדים להחליפה: רקפת רוסק-עמינח ורוני חזקיהו.

"חילופי הנהלה יכולים לגרום לטלטלה בבנק, אך מאור השכילה לבנות שדרה ניהולית חזקה ורחבה כך שפרישתה לא צפויה להשפיע לרעה על פעילות הבנק", העריך האנליסט עדי סקופ מ-IBI. להערכתו, לרקפת רוסק מירב הסיכויים להיות המנכ"ל הבא, לאחר שבשנים האחרונות ניהלה בהצלחה את החטיבה העסקית של הבנק, אך הוא סבור כי גם רוני חזקיהו נחשב מועמד ראוי עם סיכויים טובים.

מניית כיל ממשיכה לרכז עניין על רקע ההתפתחויות בהסדרי התמלוגים שהיא משלמת למדינה. הממשלה אישרה אתמול את המתווה שהציג משרד האוצר בעניין. ההכרעה התקבלה בעקבות דברים שאמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט. הדיון נמשך ארבע שעות. המתנגדים היחידים היו שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. כמו כן אישרה הממשלה הקמת צוות להקמת קרן יעודית לשימור ופיתוח ים המלח. היקף הקרן, מקורותיה וחלוקת הכספים במסגרתה יובאו לאישור הממשלה 45 ימים. פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה לבחינת חלקה של המדינה ("נתח הממשלה") ברווחי חברות הגז, קורא לבחינה מעמיקה של הכנסות המדינה מכל משאבי הטבע - לרבות אשלג, פוספטים ומים.

חברת כור, בשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר ומשפחות מנור ולבנת, דיווחה בסוף השבוע כי קיבלה הודעה מרשות המסים לגבי שומות המס שהיא וחברה בת בבעלותה המלאה חייבת למס הכנסה בגין 2006-2009. לפי עמדת הרשות, חבות המס הנומינלית של כור והחברה הבת שלה בגין השנים נאמדת ב-633 מיליון שקל (כולל הפרשי הצמדה וריבית). בפועל שילמה החברה 123 מיליון שקל.

חברת שטראוס סופגת היום גלי הדף מהמחאה החברתית נגד יוקר המחיה שהתפרצה בקיץ. כ-20 בני אדם הפגינו מול ביתה של בעלת השליטה בחברה, עפרה שטראוס, בשכונת צהלה. המפגינים קוראים קריאות כגון: "העם לא מטומטם, העם לא ישלם"; "שטראוס, יקר לנו" ו-"צאי למרפסת, המדינה קורסת".

מניית אורכית ממשיכה לצנוח על רקע פנייתה אתמול לבית המשפט בתל אביב בבקשה למתן צו הקפאת הליכים למשך 90 יום. הצו עשוי להגן על החברה מפני הנושים, ולאפשר לה לבצע הסדר בפיקוח בית המשפט באמצעות עו"ד דורון טישמן, שיופקד כנאמן. לדברי החברה, הקפאת ההליכים היא המוצא האחרון העומד בפניה נוכח איומים ולחצים כבדים המופעלים עליה, על הדירקטורים ועל נושאי המשרה בחברה מצד מחזיקי האג"ח.

הערכות להתאוששות של מניות התקשורת. שני אנליסטים פירסמו אתמול (א') סקירות על מניות חברות התשתיות המקומית, HOT ו בזק לאור הרפורמות הצפויות בענף: ביטול החיוב על 'קו ערום', הורדת הקישוריות הקווית, מיסוד שוק סיטוני וכניסת חברת החשמל לענף.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully