וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני משרד האוצר: מחירי הדירות החדשות ירדו

רם עוזרי, אריק מירובסקי

3.1.2012 / 13:10

בשנה האחרונה ירדו מחירי הדירות ב-13%, כך על פי הנתונים שפורסמו. כמו כן עולה כי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד קיימת ירידה של 34% בהיקף העסקות וצניחה של 54% ברכישת דירות חדשות

הקבלנים מתעקשים כי אין ירידה במחירי הדירות החדשות, אך נתונים שמפרסם היום משרד האוצר מראים אחרת. המחיר החציוני של דירות חדשות שנמכרו בנובמבר האחרון עמד על 898 אלף שקל- ירידה של 12.7% ביחס למחיר החציוני שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

בהשוואה לאוקטובר, מדובר על ירידה של 1.8%. אזור ירושלים ששמר על יציבות מחירים בחודש אוקטובר, הוביל את הירידה במחירים בחודש נובמבר, עם ירידה של 2.7%.

היתרון בבחירה במחיר החציוני ולא במחיר הממוצע של הדירות שנמכרו, טמון בעובדה שהוא מושפע פחות מערכים קיצוניים. מכירה של דירות יקרות במיוחד או זולות במיוחד יכולה להשפיע משמעותית על המחיר הממוצע, אך אין לה שום השפעה על המחיר החציוני. לכן, המחיר החציוני מייצג טוב יותר את מה שקורה בשוק "הרגיל".

עוד עולה מנתוני האוצר, שמספר עסקות המכירה התאושש באופן מרשים לאחר הנפילה שנרשמה באוקטובר. בנובמבר נמכרו 6,848 דירות, עלייה של 59% ביחס לאוקטובר שהיה חודש של חגים. אולם, אם משווים את מספר העסקות לנובמבר 2010 מתברר כי למרות העלייה, הקבלנים עדיין מוכרים הרבה פחות מבשנה שעברה. מספר העסקות בפלח השוק של הדירות החדשות בנובמבר 2011 נמוך בלא פחות מ-54% ממספרן בנובמבר 2010.

כשמדובר על דירות יד שנייה, מספר העסקות בנובמבר ירד בשיעור חד פחות של 26% ביחס לנובמבר אשתקד. מספר דירות יד שניה רשם ירידה בשיעור של 26% בנובמבר בהשוואה לתקופה המקבילה ובסיכום שנתי נרשמה ירידה בשיעור של 14% במספר העסקות בפלח שוק זה.

עוד עולה מנתוני האוצר לחודש נובמבר, כי המשקיעים מצמצמים את מעורבותם בשוק. בנובמבר נרכשו 1,600 דירות לצורך השקעה (24% מהשוק) ובהשוואה לשנה שעברה מדובר על ירידה בשיעור חד של 47%. על פי הודעת האוצר, בולטות במיוחד ירידות בשיעור של 60% באזור תל אביב ובאזור באר שבע. בסיכום שנתי נרשמה ירידה בשיעור של כ-30% במספר הדירות שרכשו משקיעים בשנת 2011, בהשוואה לשנת 2010.

מספר הדירות שנמכרו על ידי משקיעים בחודש נובמבר רשם אף הוא ירידה. מספר הדירות שמכרו משקיעים בנובמבר 2011 היה נמוך ב-18% בהשוואה לנובמבר אשתקד. עם זאת, מדובר בשיעור ירידה מתון מזה שנרשם בסך העסקות בדירות יד שניה. דהיינו, משקל המשקיעים מבין סך מוכרי דירות יד שניה עלה, בשיעור קל של 2%. זאת, בין השאר, על רקע הטבות המס שניתנו למשקיעים על ידי האוצר בניסיון לתמרץ שיחרור דירות לשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully