וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "700 מיליון יקוצצו ממערכת הביטחון"

רם עוזרי

4.1.2012 / 12:08

במסיבת עיתונאים אמר שר האוצר יובל שטייניץ כי הוא וראש הממשלה בנימין נתניהו נחושים ליישם את חוק חינוך חינם מגיל 3 וכי המימון לכך יגיע גם מהביטחון

"כ-15 מיליארד שקל מכספי אזרחי מדינת ישראל שוכבים כאבן שאין לה הופכין בקרנות הפנסיה, קופות הגמל וחברות הביטוח, ונותק הקשר ביניהם ובין החוסכים", כך אמר היום שר האוצר יובל שטייניץ, במסיבת עיתונאים שבה הוא מציג את המודל הצ'יליאני לחיסכון בפנסיה. שטייניץ הוסיף כי סכום דומה שוכב גם בבנקים: "הסכומים האלה חייבים לחזור אל הבעלים שלהם".

הכספים שייכים לרוב לכאלו שהחליפו מקום עבודה ושכחו מקיומה של קופת הגמל שנפתחה להם על ידי המעסיק הקודם; מי שנסע לחו"ל לתקופה זו או אחרת והתנתק מהחסכונות הפנסיוניים שלו ומי שלא מודע לקופות גמל וחסכונות של ההורים שנפטרו.

"החלטנו לשים לתופעה הזאת סוף פעם אחת ולתמיד", אמר שר האוצר. "בשלב הראשון הגופים יצרכו לעשות פעולות אקטיביות כדי לאתר את החוסכים או היורשים. בשלב השני, לאחר שניתן מספיק זמן לאיתור, נטיל קנסות מאוד חמורים ותמריץ שלילי להמשך החזקת הכספים הללו בלי קשר לחוסכים שלהם - נוריד את דמי הניהול של החסכונות האבודים ל-0.2%. התיק הזה יהפוך מנכס לנטל כדי שלא ישתלם להחזיק בהם".

שר האוצר התייחס בדבריו גם להתקדמות ביישום המלצות ועדת טרכטנברג בנושא חינוך חינם ותקציב הביטחון. "ראש הממשלה ואני נחושים ליישם את ההחלטה לגבי חינוך חינם. זה חוק משנת 1983 ואנחנו הולכים לבצע אותו. נעשה כל מאמץ ליישם חינוך חינם מגיל שלוש ויום לימודים ארוך החל משנת הלימודים הקרובה. כדי לממן את זה בלי לקחת סיכונים יווניים, צריך להביא את המקורות לכך מתוך התקציב".

לדבריו, בהחלטת הממשלה ביום ראשון הקרוב יקרו שני דברים: מערכת הביטחון תקבל על עצמה שקיפות ובקרה מלאים החל משנת 2012, והיא תתרום מתקציבה כ-700 מיליון שקל ליישום חינוך חינם מגיל 3 ויום לימודים ארוך. "המימון הנוסף הנדרש כדי שנוכל להתחיל במהלך כבר בשנת הלימודים הקרובה יגיע מיתר תקציבי הממשלה בקיצוץ רוחבי", אמר שטייניץ.

"משרד הביטחון הבטיח בזמן ועדת טרכטנברג לתרום את תרומתו לשיפור השירותים לאזרח הישראלי בתחום החינוך והרווחה. התרומה הזו הפכה אמנם צנועה, אבל מדובר על תרומה. שאר התרומה, הכואבת, תגיע משאר משרדי הממשלה", ציין שר האוצר.

ועדת טרכטנברג המליצה על שני מהלכים חשובים במערכת הביטחון: שקיפות ובקרה, שיחסוך להערכת האוצר 1-1.5 מיליארד בשנה בטווח המיידי. בנוסף, נקבע בועדת טרכטנברג, צריך לממן את המהלכים של חינוך חינם על ידי קיצוץ מתון בסדר גודל של 1.5 מיליארד שקל ממערכת הביטחון.

שטייניץ הכריז גם על מהלך של יישום גרסה ישראלית של המודל הצ'יליאני לחיסכון הפנסיוני, שבו רמת הביטחון של החוסך תלך ותעלה עם הגיל. "במודל הציליאני ישנם פגמים ושיפרנו אותו. ראשית, במודל הישראלי יהיו כמה מדרגות ולא רק שתי מדרגות של סיכון בחיסכון. החלטנו לבצע מודל חכם שיש בו כמה שלבים של ירידה בספקולטיביות ועלייה ברמת הביטחון", הוסיף שטייניץ.

לדברי שר האוצר, "אנחנו לוקחים באופן מאוד רציני את הטענות על עודף רגולציה". שטייניץ הוסיף כי "לכן, השארנו חופש פעולה רחב לחברות. כל חברה תוכל לקבוע את המודל שלה על פי הקווים הכלליים של התכנית, והאזרחים יוכלו להחליט האם הם עוזבים את התכנית הזו. כלומר - התכנית תהיה ברירת המחדל אבל מי שלא יהיה מעוניין בה לא יהיה מחויב להישאר בה".

צעד נוסף עליו הכריז הוא הפחתה של דמי הניהול המקסימליים בחיסכון הפנסיוני. תקנות שיפחיתו בצורה משמעותית את דמי הניהול המקסימליים. בשלב ראשון מ-2% ל-1.5%, ובשלב שני ל-1.2%. המטרה היא להגן במיוחד על החוסכים החלשים שהם אלה שמשלמים את דמי הניהול המקסימליים או קרובים למקסימליים.

במסיבת העיתונאים השתתפו שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, סגן שר האוצר הרב יצחק כהן, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג.

לקח ממשבר 2008

ההחלטה לעבור למודל הצ'יליאני, המתאים את הרכב תיק ההשקעות לגיל החוסך, התקבלה במשרד האוצר כבר לפני כמעט 4 שנים. אחד הלקחים החשובים של המשבר הפיננסי של 2008 היה שחוסכים המתקרבים לגיל הפנסיה צריכים להפחית סיכון בתיק ההשקעות שלהם. במקרה של מפולת, כפי שקרתה בעקבות קריסת ליהמן ברודרס, לחוסכים אלה אין מספיק זמן לתת לתיק להתאושש והם עלולים להפסיד חלק גדול מהחיסכון שלהם.

כיום, כמעט כל החוסכים לפנסיה חוסכים יחד במסלולי חיסכון "כלליים". מסלולים אלה משלבים מניות, אג"ח חברות, אג"ח מדינה והשקעות לא סחירות ללא התייחסות לצורך האישי של כל חוסך. על פי המודל הצ'יליאני, שיעור ההשקעה במניות, הנחשב למסוכן יותר, ילך ויפחת ככל שהחוסך מתקרב לגיל הפנסיה.

המועצה לצרכנות הציגה לועדת הכספים לפני כחודשיים, בדיון בהשתתפות שריג, נתונים על היקפה המדאיג של התופעה בה מנהלי החיסכון הפנסיוני מחזיקים אלפי חשבונות רדומים שבעליהם כלל אינם מודעים לקיומם. כמו כן הוצגו בוועדה קשיים שונים שמערימות החברות על החוסכים, המנסים לברר מידע או למשוך את כספיהם מחשבונות אלו.

עדכון ראשון: 10:53

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully