וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר לוחץ: להפחית בהקדם מכסים על מזון

אורה קורן

5.1.2012 / 8:22

על מנת לפתוח את התחרותיות בשוק המזון מבקש משרד האוצר להפריד בין ההחלטה על הורדת המכס לגבי מוצריו מהורדת המכס לגבי מוצרים אחרים. משרד התמ"ת אינו מעוניין בהפרדה

משרד האוצר לוחץ להפריד את ההחלטה על הורדת מכסים על מוצרי מזון משאר ההמלצות של ועדת המזון, ולהודיע עד סוף החודש על המהלך - כך מסרו מקורבים למשרד האוצר. לדבריהם, רשות המסים נמצאת בשלב האחרון של הדיונים לגיבוש רשימת המוצרים שהמכס עליהם יירד, או יבוטל.

מגעים אחרונים מתנהלים בעיקר מול משרד התמ"ת. אתמול נמסר מהתמ"ת כי ייעשה מאמץ לסכם על הורדת המכסים מהר ככל הניתן. באחרונה ציינו בכירים בתמ"ת בפגישה עם ראשי איגוד לשכות המסחר, כי המלצות ועדת המזון צפויות להתפרסם בעוד כשלושה חודשים.

באוצר מתכננים להוריד מכסים על מוצרי מזון שלא מיוצרים בישראל, בנוסף על מוצרים שייתחרו במוצרים מקומיים, בניגוד לעמדת התמ"ת. ברשות המסים בוחנים את הורדת המכסים על בסיס שיקולי אפקטיביות ולוח זמנים. מכיוון שיש מוצרים שנהנים מהגנה שעולה על 100%, לא מתבצע כלל יבוא שלהם. הכוונה להוריד חלק מהמכס עליהם, כדי שיהיה כדאי ליבא אותם, ובכך תיפתח תחרות למוצר המקומי. לוח הזמנים של הורדת המכס יתפרש ככל הנראה על טווח של עד שלוש שנים - על פי תוכנית האוצר.

מקורבים לדיונים בנושא מסרו כי ברשות המסים מתבוננים על המשק בראייה כוללת ולא מתכננים הורדת מכסים על מוצרי מזון, אם ההורדה תפגע משמעותית בחקלאים. כך, לא מתוכננת הורדת מכס על קטשופ, כדי לא לפגוע במגדלי העגבניות. בין המוצרים המועמדים להורדת מחירים נמצאים בשר בקר טרי ומעובד, פטם, כבש, שימורי דגים ומיצים.

בין המוצרים שאין להם ייצור מקומי ולכן המכס עליהם צפוי לרדת או להתבטל, נכללים תירס ננסי טרי, זנגוויל, ערמונים, צנוברים, צימוקים, פלפל שחור, פלפל לבן, פלפל אדום, שיבולת שועל, עמילן חיטה, עמילן תירס, בורגול קלוי, פרג ופפאיה מיובשת.

כמו כן, נבחנת הורדת מכסים על מוצרים המשמשים חומר גלם לתעשייה, אף שיש להם יצרן מקומי, ובהם גלוקוז נוזלי המשמש ליצור חלבה וממתקים; עמילן תירס המשמש לייצור סלטים, רטבים ומרקים; ולציטין לתעשיית השוקולד.

בראש ועדת המזון עומד מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, שתומך בהורדת מכסים במתווה דומה לזה שהוחל על שאר התעשייה. מתווה זה כולל הורדת מכסים על מוצרים שאין להם ייצור ישראלי מקביל, ופריסת הורדת המכסים על שאר המוצרים על פני כמה שנים.

התעשיינים לוחצים על התמ"ת

התעשיינים לוחצים על התמ"ת להימנע מהורדת מכסים על מוצרים שיש להם ייצור מקומי מקביל לפחות עד לאחר סיום המשבר הכלכלי העולמי, כדי לאפשר לתעשייה להיערך ולמנוע פיטורים. באוצר השיבו כי יש להוריד מכסים כדי לחולל תחרות שתוריד מחירים. את בעיות האבטלה יש לפתור נקודתית, גם אם במימון ממשלתי מיוחד.

ביום שלישי מתוכננת ישיבה של ועדת המזון, שאליה הוזמנו נציגי מחאת הקוטג' ונציגי העצמאים (להב), שרובם עסקים קטנים, לצד נציגי סטארקיסט וזייתא.

איציק אלרוב, מראשי מחאת הקוטג', מצדד בהגברת התחרותיות ושבירת הקרטלים והמונופולים בשוק המזון - דבר שיוביל להורדות מחירים לצרכן לעתים אף ביותר מ-30% לטענתו. אנשי מחאת הקוטג' טוענים כי התאגידים הגדולים חונקים את השוק במטרה לצמצם את התחרות וכך הם יכולים להרשות לעצמם להעלות מחירים אף מעבר לנדרש. לכן הדגש בפתרונות אמור להיות על פירוקם.

בלהב מצדדים בהורדת מכסים בשיעור שלא יחסל את התעשייה המקומית, אך יוביל להורדת מחירים. לגישתם, יש למצוא מנגנון שיבטיח שלא יווצר מצב שבו המחירים לא יורדים, אבל התעשייה מתחסלת כתוצאה מהורדת המכסים.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "בימים אלה מקיים הצוות דיונים באשר למוצרים שבכוונתו להמליץ לשר האוצר על הפחתת מכסים בהם. בדיונים אלה מועלים כל השיקולים הרלוונטיים, לרבות ההשפעה של הורדת מכסים אפשרית על המועסקים במפעלים אלו למול בעיית יוקר מחירי המזון בישראל וכן שיקולים נוספים. עם מיצוי הדיונים בנושא יגיש הצוות את המלצותיו בציפייה לעשות זאת מהר ככל שניתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully