וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתון בענף המזון: שופרסל תפטר עשרות עובדי מטה

עדי דברת-מזריץ

6.1.2012 / 15:19

רשת השיווק הגדולה בישראל תפטר עובדי הנהלה, מטה ומשאבי אנוש. כמו כן, היא תצמצם קליטת עובדים חדשים ל-2012. השנה רשמה החברה ירידה של 59% ברווח הנקי, ו-44% ברווח התפעולי

חברות מוצרי הצריכה ורשתות השיווק החלו במהלכי התייעלות שיכללו פיטורים נרחבים של עובדים. ברוב המקרים מדובר בפיטורים בדרג הביניים בחברות ופחות של עובדים זוטרים.

ל-TheMarker נודע כי רשת השיווק הגדולה בישראל, שופרסל, מתכננת לפטר עובדים בהנהלה, במטה ובמשאבי האנוש. בנוסף תצמצם הרשת את קליטת העובדים החדשים ב-2012. לפי ההערכות, מדובר בעשרות עובדים שיפוטרו במהלך השבועות הקרובים.

שופרסל ידועה במטה הגדול שהיא מחזיקה, שבו כ-500 עובדים. לפי דו"חות החברה, בסוף 2010 עבדו במחלקת משאבי אנוש, מנהל ומערכות מידע 225 עובדים, במחלקת הכספים 76 עובדים, באגף הסחר והשיווק 140 עובדים, במו"פ ונכסים 26 עובדים ובמחלקה משפטית ומזכירות שמונה עובדים. לשם השוואה, המטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה - שלה חמישית מהמחזור של שופרסל - מונה כ-35 עובדים.

שופרסל הציגה דו"חות גרועים ברבעון השלישי של השנה, שהראו ירידה של 59% ברווח הנקי ושל 44% ברווח התפעולי. בנוסף ביצעה החברה שינויים בהנהלה: סמנכ"ל התפעול ושרשרת האספקה, איציק אברכהן, מונה למנכ"ל והחליף את אפי רוזנהויז וריצ'י הנטר.

שופרסל דיל. שי מכלוף
המשבר הגיע גם אליהם/שי מכלוף

הפיטורים בשופרסל מגיעים אחרי שמגה דיווחה בדו"חותיה האחרונים שתפטר 40-50 עובדי מטה ותקצץ בהוצאות הנהלה ושיווק. באותם דו"חות הציגה רבוע כחול ירידה של 42% ברווח התפעולי.

גם חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, שטראוס, מפטרת עשרות עובדים. בימים האחרונים פיטרה שטראוס עשרה עובדים בדרגות ביניים ממחלקת השיווק ובהמשך תפטר עשרות עובדים נוספים. מדובר בעיקר בעובדים שגויסו במיוחד מחברות אחרות ובעובדים שנמצאים בחברה זמן קצר.

מבדיקת TheMarker עולה כי בדצמבר 2011 הוציאה שטראוס על פרסום 1.1 מיליון דולר - לעומת 2.2 מיליון דולר בדצמבר 2010 (לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, מחירים ריאליים, לא כולל תמי 4). הקיצוץ מגיע אחרי שבחודשים ספטמבר-אוקטובר קיצצה החברה משמעותית את תקציב הפרסום שלה - 920 אלף דולר לעומת 2.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בנובמבר נראה כי החברה חוזרת לשגרה עם תקציב דומה לזה של השנה שעברה, אך מאז, כאמור, קיצצה במחצית את תקציב הפרסום.

הפיטורים מגיעים אחרי שלפני חודש בלבד הודיעה שטראוס על פעולות לשיפור תנאי העובדים בחברה, שכוללות קליטת מאות עובדי חברות כוח אדם, תוספת שכר של 3%-5% לעובדים ברמות שכר נמוכות ומתן 100 מלגות לילדי עובדים עבור לימודים אקדמיים. מקור בשטראוס אמר אז כי העלות השנתית של מהלכים אלה היא כ-40 מיליון שקל.

בימים אלה נמצאת שטראוס בחזית המחאה נגד מחירי המזון הגבוהים, וחברי "ישראל יקרה לנו" ויוזמי מחאת הקוטג' קיימו בשבועות האחרונים כמה הפגנות מול בתי בכירים בחברה, בהמשך לטענה כי הורדת מחירים של 5%-10% שביצעה לפני כחודש על 35 מוצרים - אינה משמעותית.

עוד נודע כי גם חברת יוניליוור מצמצת את שורותיה בימים אלה כחלק מתהליך התייעלות: יוניליוור מתכננת להוריד את מצבת העובדים בכמה עשרות מתוך כלל 2,500 עובדי החברה. חלק מהתהליך מתבצע מול עובדים קרובים לגיל פרישה שלהם מציעה החברה תוכנית פרישה מרצון בתנאים מועדפים. בנוסף יכלול התהליך איחוד תפעולי של מטה החברה. בחברה אישרו את הדברים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק מונה, וכבר מפטר עשרות. אברכהן צילום: יח"צ)/מערכת וואלה!, צילום מסך

באחרונה פורסם כי חברת המזון הגדולה בישראל, תנובה, מפטרת עשרות עובדים מתשלובת החלב וחטיבת המזון, וכי חברת חוגלה קימברלי ביצעה אף היא פיטורים במטה החברה. "יש מיתון ולכן יש צורך בהתייעלות. מדובר בשילוב של המיתון הגלובלי והמחאה החברתית שגרמה לכך שחברות לא יכולות להעלות מחירים - על אף שישנה עלייה במחירי חומרי הגלם. אין מה לעשות - הדבר הראשון שחברות עושות במצב כזה הוא התייעלות מול הספקים וצמצום בעלויות כוח אדם", אומר בכיר בחברה מתחום מוצרי הצריכה שפיטרה באחרונה עובדים בדרג ביניים.

לדברי אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות תעשיינים, "התעשייה לא חיה מאוויר, ובסוף מוגש החשבון לכל דבר שקורה מסביב. מחירי החשמל, המים והארנונה עלו, והביקושים ליצוא לאירופה ולארה"ב יורדים. אותן חברות שהתייעלו במשבר 2008 מוצאות את עצמן נאלצות להתייעל שוב, אך הפעם ללא יכולת להעלות מחירים, ולכן הן נאלצות לפטר עובדים. לצערנו אנחנו לא אופטימים. אם הממשלה לא תעצור את הרגולציות השונות ותחליט להקל עלינו בנושא הגנת סביבה ובמחירי החשמל, הארנונה והמים - עוד ועוד עובדים יפוטרו".

משופרסל נמסר כי "לאור השינויים החלים בישראל ובעולם ולאור עדכון אסטרטגיית החברה וצרכיה, על פי הנחיית מנכ"ל החברה איציק אברכהן, החברה תבצע צמצום והתאמות במערך משאבי האנוש בהנהלה ובמטה החברה. החברה תצמצם את היקף קליטת העובדים החדשים ב-2012".

משטראוס נמסר כי "לאור השינויים האחרונים שחלו בסביבה החיצונית, לצד אסטרטגיית החברה וצרכיה המשתנים, מטה השיווק של שטראוס ישראל מתייעל בימים אלה ועובר התאמות מסוימות ושינויים נקודתיים, בהתאם לרוח התקופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully