וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החשמל: מחיר החשמל ייעלה ב-13% השנה

אבי בר-אלי

8.1.2012 / 8:26

העלאת המחיר תתבצע בשתי פעימות - בפברואר יתייקר החשמל ב-6.5%-7% ובתחילת השנה הבאה יעלה המחיר ב-5.5%-6% נוספים. מחיר החשמל יגיע ל-53 אגורות לקווט"ש

תעריף החשמל יתייקר בשתי פעימות בשיעור כולל של כ-13% - כך תפרסם בימים הקרובים רשות החשמל לשימוע ציבורי. בפברואר יתייקר החשמל ב-6.5%-7% ואילו בפברואר 2013 יעלה התעריף ב-5.5%-6% נוספים. בכך יגיע בעוד שנה תעריף החשמל למגזר הביתי לשיא חדש, ויהיה כ-53 אגורות לקווט"ש (ללא מע"מ).

התעריף החדש יישמר לתקופה של כשלוש שנים כדי למנוע זינוק בתעריף הנוכחי בשיעור גבוה יותר. לפי תרחיש רשות החשמל, אמור היה התעריף לזנק בשיעור של כ-28%. ואולם, כפי שנחשף לפני חודשיים ב-TheMarker, משרד האוצר גיבש תוכנית שתאפשר לצמצם את הייקור הנדרש. זאת באמצעות פריסת ייקור החשמל לאורך זמן, הגדלת הפטור ממס על הסולר של חברת החשמל, העמדת ערבויות מדינה לגיוסים קצרי טווח של חברת החשמל - לצד קיצוץ בעלויות התפעול שלה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, אישר ביום חמישי את הגדלת הפטור מבלו על הסולר שתרכוש חברת החשמל לשיעור של 88% עד סוף אפריל - במקום פטור של 69% בלבד על הסולר העודף שנדרשה לרכוש ב-2011. בנוסף אושרה לחברה דחיית תשלומים במאות מיליוני שקלים לחברת הפחם (חברה בת), וכן שימוש ב-350 מיליון שקל שיועדו לתוכנית הפיתוח לצורך רכש סולר.

כדי לענות על מצוקתה התזרימית של חברת החשמל שתידרש כעת לרכוש סולר ומזוט (היקרים פי 4-5 מהגז), תצא חברת החשמל בחודש הקרוב לגיוס של 1.5-2 מיליארד שקל בשוק ההון המקומי או בחו"ל. זאת, נוסף להלוואה בסך מיליארד שקל שנטלה מבנק הפועלים. אם החברה תידרש בהמשך לגיוס נוסף (משום פריסת ייקור התעריף), הסכים האוצר להעמיד לטובת החברה ערבויות מדינה לגיוסים, אך רק בתנאי שתצא להנפקה ציבורית של אג"ח סחירות - ותידרש לפיכך בהכנת תשקיף.

מדובר במהלך מתוחכם מצד האוצר, שיענה בכך על שתי תכליות: הימנעות מן החסם של שוק מוסדי רווי באג"ח חברת החשמל, וכן חיוב החברה בפתרון אי-הסדרים האקטואריים והאחרים בדו"חותיה הכספיים, כתנאי לגיוס הון נוסף.

באוצר וברשות החשמל ממשיכים להתעקש כי חברת החשמל תשתתף אף היא במאמץ למנוע את ייקור החשמל לציבור - ותתרום את חלקה באמצעות הפחתת העלויות התפעוליות שלה ל-2012, וכן באמצעות שימוש בקופות המזומנים שברשותה. מדובר בחשבון הנאמנות שבו צוברת החברה את ההטבות לעובדיה בגין חשמל חינם, שי לחג ומענקי פרישה, שבו הצטברו עד סוף הרבעון השלישי כ-2.1 מיליארד שקל. 600 מיליון שקל מתוכם מיועדים להבטחת הטבת החשמל חינם לעובדי החברה - ואת הסכום הזה דורש האוצר להפנות לצורכיה התפעוליים השוטפים של החברה (ולא לרכש סולר).

עד כה הורה דירקטוריון חברת החשמל להנהלת החברה לקצץ 400 מיליון שקל (3%) בלבד מתקציבה השוטף של החברה (ללא דלקים), כלומר מסעיפי תקציב הפיתוח והתחזוקה. כמו כן, דורש הדירקטוריון לקצץ 500 אלף שעות נוספות (10% מסך השעות הנוספות) בחיסכון מוערך של 35 מיליון שקל.

ייקור של 15% ב-2011

תעריף החשמל במשק התייקר ב-1 בנובמבר בשיעור של 4.7%, חודשיים וחצי לאחר שזינק בשיעור חד של 9.9%. אלה הביאו לעלייה של כ-15% בתעריף החשמל בחצי השנה האחרונה. זאת, לאחר שנתיים של ירידה ממוצעת של 12% במחיר החשמל, שנרשמה בזכות הגדלת השימוש בגז הטבעי הזול יחסית בתחנות הכוח של חברת החשמל. ואולם, התבססות משק החשמל על שיעור גבוה והולך של גז טבעי (כ-40%) מביאה לחשיפתו היתירה לשני מקורות הגז הבודדים שעליהם נשען המשק. זאת, כאשר סל הדלקים של החברה צפוי להוות ב-2012 כ-60% מסך הוצאותיה.

ייקור החשמל נדרש בשל משבר הגז הטבעי שאליו נקלעה ישראל בעקבות הפסקת ההזרמה של הגז ממצרים והפחתת הזרמת הגז הישראלי של שותפות ים תטיס. בנוסף, משקלל הייקור תוספת של כ-2% לסבסוד ייצור החשמל באנרגיה סולארית, וכן ייקור של כ-3% בעקבות עדכון עלויות ההולכה של חברת החשמל, שצפוי היה לייקר השנה את החשמל ממילא. עם זאת, שיעור ייקור החשמל מתבסס על תרחיש שלפיו ישראל תהנה בשנה הקרובה מאספקה של 2 מיליארד מ"ק גז טבעי (2 BCM) - כ-40% מאספקת הגז למשק ב-2010. אם כמות זו תפחת, יתעדכן התעריף שוב כלפי מעלה - ולהיפך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully