וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי ההצעה לסימון מחירים על המדף - רשת מגה

אורה קורן וצבי זרחיה

8.1.2012 / 9:28

הצעת חוק פרטית שתתיר לרשתות השיווק לפרסם את מוצרי המחירים על המדף בלבד, תפגע על פי משרד התמ"ת בצרכן. מאחורי ההצעה עומדת רשת מגה בתמיכתה של שופרסל

בשבוע שעבר אישרה הממשלה בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק פרטית לשינוי חוק חובת סימון מחירים, שלדעת בכירים בממשלה ובמשק תיטיב עם הרשתות ותפגע בצרכנים. כעת מתברר כי מי שעומד מאחורי היוזמה לשינוי החוק היא רשת מגה, שבשליטת רבוע כחול, בתמיכתה של רשת שופרסל.

את הרשתות מייצגים משרד הלובינג גורן עמיר הפועל לצורך זה דרך איגוד השיווק באיגוד לשכות המסחר - כך אישרו בסוף השבוע מקורבים למגעים בין הרשתות לגורן עמיר. רשתות אחרות החברות באיגוד לא היו בין יוזמי השינוי בחוק - כך אישרו בסוף השבוע מקורבים למגעים בין הרשתות לגורן עמיר.

השינוי נועד לאפשר לרשתות להסתפק בסימון אלקטרוני של מחירים על המדף במקום בתווית על המוצר - שינוי שיקשה על הצרכנים להשוות מחירים ולבצע את קניותיהם ברשת הזולה יותר. ההצעה עברה ברוב של עשרה נגד שניים שהתנגדו - שר התמ"ת, שלום שמחון, ושר המשפטים, יעקב נאמן.

את ההצעה העלו חברי הכנסת משה מטלון (ישראל ביתנו), כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), יוליה שמאלוב-ברקוביץ ויואל חסון (קדימה). בלחץ משרד התמ"ת, שהחוק בתחום פעילותו, ובתיאום עם משרדי האוצר והמשפטים - הוכנסו להצעת החוק המקורית סייגים.

על פי ההצעה המסויגת, שעברה בכנסת בקריאה טרומית, רשתות לא יחויבו יותר לסמן מחירים על מוצרים ויוכלו להמיר את הסימון ברישום אלקטרוני על המדף. ניסיונות דומים בשנים האחרונות נהדפו על ידי הממשלה. גם גורמים בהסתדרות יצאו נגד היוזמה מחשש לפיטורי עובדים.

בנוסח שאושר שלשום נקבעו הסייגים הבאים: השינוי יתבצע רק אם יקדם לו ניסוי (פיילוט). עם זאת, ככל הידוע לא נקבע מה צריכים להיות יעדי הפיילוט ומה ייקבע אם הניסוי יוכר כהצלחה שתוביל להשלמת החקיקה. במשרד התמ"ת ציינו כי מנקודת מבטו של הצרכן הפיילוט צריך להסתיים בהצלחה. עוד נקבע, כי יוכנסו שינויי נוסח בהצעת החוק בתיאום בין שרי המשפטים, האוצר והתמ"ת וכי אם יוחלט על השלמת החקיקה לא יפוטרו עובדים כתוצאה מהשינוי.

בתגובה להצעת החוק כתב משרד התמ"ת, כי החוק הקיים המחייב סימון מחיר על כל פריט הוא אחד ההישגים הגדולים לצרכן בעשור האחרון. חובה זו מעודדת תחרות מאחר והיא מאפשרת לצרכן להשוות מחירים בכל שלבי הקניה וכן כשהמוצר בבית. תווית המחיר המודבקת על גבי המוצר מקלה על הצרכנים לגלות עבור איזה מן המוצרים הם משלמים מחירים גבוהים, או נמוכים יותר בהשוואה למחירים שהם שילמו בקניות קודמות - באותה חנות או בחנות אחרת.

עמדת משרד התמ"ת שהוצגה לממשלה ציינה כי "לא ברור אם הצעת החוק המבטלת יתרון משמעותי לצרכן, מציגה אמצעי החלופי אפקטיבי יותר שאינו פוגע בצרכן".

משרד הלובינג משותף לעליזה גורן, לשעבר יועצת התקשורת של ראש הממשלה, יצחק רבין, ותומר עמיר. השניים פעלו, בין השאר, מול יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה, שחתום על הצעת החוק יחד עם עוד שלושה חברי כנסת. לאחר שההצעה עברה קריאה טרומית, היא תובא להמשך ההליך החקיקתי לועדת הכלכלה שבראשותו. בכך נראה, שקטנו הסיכויים להכשלתה באמצעות דיון ציבורי.

מאיגוד השיווק באיגוד לשכות המסחר נמסר כי האיגוד לא יזם את הצעת החקיקה, אך הוא תומך בה. מגורן עמיר נמסר כי המשרד פועל עם שופרסל וקו אופ תחת איגוד לשכות המסחר.

מרשת מגה נמסר: "הרשת מכבדת ותכבד כל חקיקה כזו או אחרת, שעליה יוחלט ברשויות המדינה". משופרסל נמסר כי החברה אינה קשורה ליוזמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully