וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטוטו מקווים: האינטרנט והסלולר יכפילו ההכנסות

ליאור זנו

8.1.2012 / 10:49

הרבעון השלישי של 2011 בו נכנסו לקופה 285.8 מיליון שקל הוא הטוב ביותר בחמש השנים האחרונות. על פי ההערכות החברה יגיעו ההכנסות בשנת 2014 ל-3 מיליארד שקל בשנה

ביום רביעי האחרון, הוכתרה גולשת הרוח לי קורזיץ, אלופת העולם הטרייה, לספורטאית השנה של הוועד האולימפי. קורזיץ גם זכתה גם בצ'ק של 40 אלף שקל. למרבה הפלא, מי שנחשבת אחת ההבטחות הגדולות של הספורט הישראלי לאולימפיאדת לונדון היתה זקוקה מאוד לסכום הזה כדי להמשיך בקריירה.

למרות ההישגים המרשימים שלה, קורזיץ נתקלה בקשיים בהשגת ספונסרים ולפני שנתיים שקלה פרישה. את הצ'ק לקורזיץ ולספורטאים מצטיינים נוספים העניקו משרד הספורט בשיתוף הטוטו, המועצה להסדר ההימורים בספורט, הגוף שמטרתו לקדם ולתקצב את הספורט בישראל.

המועצה להסדר ההימורים בספורט, שאחראית על הטוטו, ווינר ושאר משחקי המזל שבהם הציבור משקיע את כספו, היא גוף סטטוטורי ויחד עם מפעל הפיס מהווה את דואופול ההימורים החוקיים הרשמיים במדינת ישראל. בניגוד לפיס, מתמקד הטוטו בהימורי ספורט. הטוטו לא מתוקצב על ידי המדינה, מכיוון שהוא מניב הכנסות, אך כפוף אליה ואל מבקר המדינה. המועצה, הפועלת משנות ה-60, חייבת להשקיע את רווחיה בחזרה בענפי הספורט השונים ובתשתיותיהם.

בשמו של הטוטו נקשרו בעשור הקודם כמה פרשות שחיתות. מדובר גוף ציבורי המרוויח מאות מיליוני שקלים מדי רבעון ואמור להחליט על ניתובם לטובת הספורט ולהחליט איזה ענף יקבל תקציבים. בשל כך הוא צפוי להיות נתון ללחצים מצד גורמים שונים המנסים למשוך בחוטים לטובתם.

כנראה בגלל ביקורת מן הסוג הזה החליט הטוטו לנקוט יתר שקיפות ציבורית ולפרסם את דו"חותיו לציבור מדי רבעון, אף שהוא, כמו יתר הגופים הציבוריים האחרים, באופן מתמיה, אינו מחויב בכך.

זינוק של 24% בהכנסות

דו"חות הטוטו לרבעון השלישי של 2011, שנמסרו ל-TheMarker, מראים כי הכנסות הארגון השנה גדלו ב-2% לעומת הרבעון המקביל של 2010 והסתכמו ב-285.8 מיליון שקל. מתוך כל 100 שקל של הימורים - חזרו אל הזוכים 56 שקל, בצורת פרסים. אם מנכים מההשוואה הזאת את הימורי המונדיאל שנערך ב-2010, הרי שמדובר בזינוק של 24% בהכנסות - ולפי הטוטו, מדובר ברבעון הטוב ביותר בחמש השנים האחרונות, ואולי אפילו מעולם.

צחי פישביין, יו"ר הטוטו בשנתיים האחרונות ומי שהקים את רשת אופיס דיפו בישראל, מסביר את הגידול בהכנסות בהגדלת היצע ההימורים בווינר מ-270 ליותר מ-750 בשבוע, הוספת ענפי ספורט כמו כדוריד, טניס ופוטבול אמריקאי, שינויים במבנה הארגוני והפרדתו לשני ערוצי מכירה (קמעוני ואונליין) ובהגברת הפעילות השיווקית, בעיקר דרך חסויות ספורט. כ-75% מהכנסות המועצה מקורן במשחקי כדורגל עולמי, כ-12% בכדורגל ישראלי, כ-8% במשחקי NBA והשאר ממשחקים נוספים.

בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הסתכמו הכנסות הטוטו ב-1.05 מיליארד שקל, ובנטרול המונדיאל מדובר בעלייה של 7.6% לעומת ינואר-ספטמבר 2010. על פי תחזיות החברה, ההכנסות ב-2011 כולה יגיעו ל-1.525 מיליארד שקל. ב-2012 מקווים בטוטו להגיע להכנסות שנתיות של 1.8 מיליארד שקל וב-2014 ל-3 מיליארד שקל.

הטוטו הוא אמנם מונופול בתחום הימורי הספורט בישראל, אבל יש לו מתחרים. כדי להמשיך להציג צמיחה הוא צריך להילחם באתרי הימורים לא חוקיים כמו ויקטור צ'נדלר. הערכות המשטרה הן כי היקף ההימורים הלא חוקיים בישראל הוא 15 מיליארד שקל בשנה, מתוכם לוקחים הימורי הספורט נתח של 5-6 מיליארד שקל. למרות העובדה שאכיפת ההימורים הלא חוקיים גוברת והתשלום לאתרים אלה סבוך ולעתים אף מסוכן, מהמרים רבים עדיין מעדיפים להשתמש בשירותיהם התחרותיים יותר. אתרים אלה מעניקים להם מחירים נמוכים יותר, יחסי סיכון-סיכוי טובים בהרבה, סוגי הימורים רבים יותר והימורים בזמן אמת, תוך כדי משחק.

כדי להשיג בעתיד יעד הכנסות שנתי של 3 מיליארד שקל, מצהירים בטוטו כי מגמת הרחבת כמות המשחקים (כיום ניתן להמר על 360 משחקים לעומת 90 לפני שנה) תימשך והניסיונות להפוך את המשחקים לאטרקטיביים יותר יגברו. החודש תתקבל החלטה לגבי מינוי מנכ"ל חדש. בין המועמדים נמצא איציק לארי שמשמש כממלא מקום מנכ"ל הטוטו מאפריל 2011.

מנוע הצמיחה העיקרי שעליו בונים במועצת ההימורים הוא אתר האינטרנט החדש והמשודרג שיושק השנה. המערכת האינטרנטית, שההשקעה בה מוערכת בעשרות מיליוני שקלים, תהיה מגובה גם במערכת ניהול סיכונים חדשה שתשפר את יחסי ההימורים. מלבד זאת, מעוניינים בטוטו גם לעבור לשימוש בפלטפורמה סלולרית להימורים. במועצה צופים כי 30% מההכנסות יגיעו בעתיד מההימורים באינטרנט ובסלולר, המהווים כיום 9% מההכנסות.

הקמת מערכת אינטרנטית נחשבת נושא רגיש במועצת ההימורים. לפני שנה וחצי הוגש כתב אישום נגד אחד המנכ"לים הקודמים, שאול שניידר. נטען שב-2004 הוא החליט שהחברה שתספק את השירותים הנדרשים להימורים בסלולר ובאינטרנט תהיה חברה שבה יש לו אופציות, שעליהן לא דיווח. אולי בגלל זה ממהרים להדגיש בטוטו כי קיים כרגע מכרז לבניית האתר והמערכת, ורק ההצעה הזולה והטובה ביותר תנצח. פישביין לא מודאג מהאפשרות למיתון במשק. "הקשר בין מיתון לצניחה בכמות ההימורים הוא אגדה לא מבוססת", הוא אומר. "כולם מהמרים בווינר. נכון שאם לא היה מיתון היינו יכולים להציג הכנסות גבוהות יותר, אבל גם אתו אנחנו עדיין מציגים צמיחה שנתית בהכנסות".

רוב הכסף מועבר לכדורגל ולכדורסל

הכסף שמרוויח הטוטו הולך אל השקעה בספורט - בעיקר השקעה בתשתיות (קרן התשתיות) - ואל איגודים וקבוצות הספורט. לפני ארבע שנים וחצי קבעה ועדת בורוביץ', בראשות איזי בורוביץ', אמות מידה לחלוקת הכספים לאיגודים ולקבוצות, בסכום כולל של כ-180 מיליון שקל בשנה. הנחיותיה היו אמורות להיכנס לתוקפן השנה, אך לאחר פנייה של כמה איגודים לשרת הספורט לימור לבנת, בטענה שהקריטריונים ייפגעו בהם אנושות, הוחלט לדחות את יישום המסקנות בשנה. כשההערכות הן שעד אז הוועדה תכונס מחדש.

ענפי הכדורגל והכדורסל זוכים לתקציבים הגבוהים ביותר ממועצת ההימורים. ההתאחדות לכדורגל קיבלה ברבעון השלישי 12.3 מיליון שקל מהטוטו, ואגודות הכדורגל השונות קיבלו 18.5 מיליון שקל. בסך הכל קיבל הענף 30.8 מיליון שקל. איגוד הכדורסל קיבל 23.8 מיליון שקל (16.1 מיליון מתוך זה לאגודות). הענף הבא בתור, הכדורעף, תוקצב ב-6.4 מיליון שקל.

את יתרת הרווחים משקיע הטוטו בקרן תשתיות, שאחראית על שיפוץ ובנייה של מגרשי כדורגל ואולמות רב-תכליתיים. ברבעון השלישי של 2011 אושרה השקעה של 190 מיליון שקל בתשתיות שהגדילה את ההשקעה השנתית בקרן ל-400 מיליון שקל - פי 3.7 מהתקציב ב-2010.

השינוי שביצע הטוטו הוא בהחלטה להתמקד בנוער. עד 2010, חלק הארי של תקציב הטוטו שהושקע במתקני ספורט ותשתיות הופנה לתחרויות בישראל (47%) וכלל בעיקר בניית איצטדיונים ואולמות שיוכלו לארח תחרויות בינלאומיות. ב-2011 הוחלט שעד 2020 יועברו 63% מהשקעות הטוטו בתשתיות לנוער. במסגרת זו, נמצאים כעת בהליכי עבודה 63 אולמות ו-12 מגרשים ביישובים שונים.

"תוכנית ההשקעה שלנו עד 2020 אומרת כי אי אפשר להגיע להישגים בספורט אם אין לך תשתיות טובות", אומר פישביין. "עכשיו חנכנו את איצטדיון בפתח תקוה, שהוא ברמה בינלאומית. בנינו איצטדיון בעכו. נמצאים כעת בבנייה איצטדיונים בנתניה, באר שבע וחיפה ומשדרגים את בלומפילד וטדי, שיכיל יותר מ-30 אלף מקומות ישיבה ויהפוך לאיצטדיון הלאומי של ישראל". אומר פישביין, שבעבר התבטא כנגד שיפוץ איצטדיון רמת גן, האיצטדיון הלאומי הנוכחי.

פישביין אומר כי בעכו עלתה כמות המנויים מ-180 ל-1,200 אחרי חנוכת האיצטדיון. "אני משתמש ב'מדד אשתי'. כשלקחתי אותה לראות משחק של ארסנל באיצטדיון האמירויות בלונדון היא הרגישה כמו בקונצרט. אם אקח אותה לאיצטדיון בפתח תקוה לא תהיה לה התנגדות, אבל אם אקח אותה לווינטר ברמת גן אני מאמין שהיא לא תהנה".

בקרב הרייטינג מכבי תל אביב מנצחת, בינתיים

בטוטו התקבלה כבר לפני שנתיים החלטה אסטרטגית להשקיע יותר בשיווק, ולגייס אנשי שיווק. מתחילת עונת הכדורגל הנוכחית ועד דצמבר הגדילו בטוטו את ההוצאות על חסויות ספורט (שלטים ופרסום) ב-39% ביחס לרבעון המקביל ל-21 מיליון שקל.

הדו"חות גם מספרים כמה צפויה כל קבוצת כדורגל בליגת העל לקבל עבור העונה עד כה. כל קבוצה בליגת העל המקפידה על הצבת שילוט הטוטו לפי הפרמטרים שהוכתבו לה (כמו גם מיתוגים כאלה ואחרים, העלאה של מצטיין מקבוצת הנוער למגרש טרם כל משחק וכו') ומשתתפת בגביע הטוטו תקבל 444.6 אלף שקל העונה. בנוסף הקבוצה גם זכאית לתשלום על בסיס רייטינג, כך שבעיקרון ככל שמשדרים יותר את משחקיה בטלוויזיה (החלטה שאמורה להתקבל על בסיס אטרקטיביות משחקיה) - כך היא מקבלת יותר כסף.

הקבוצה שמשודרת הכי הרבה, ובפער גדול, היא מכבי תל אביב שתזכה בסוף העונה לתוספת רייטינג שהיא כעת 282 אלף שקל. אחריה נמצאת בית"ר ירושלים שתזכה במענק של 191 אלף שקל, אחריה הפועל ת"א עם 165 אלף שקל ומכבי חיפה עם 101 אלף שקל בלבד. מתחת לארבע הגדולות נמצאות לפי הסדר בני סכנין (68 אלף שקל), בני יהודה (65 אלף) הפועל ב"ש (33 אלף) ומכבי נתניה (25 אלף). יש לשער שברבעון הרביעי, כשקרית שמונה ואשדוד מובילות את הטבלה ישתנו גם ההקצבות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

קופת מזומנים של 800 מיליון שקל

קופת הטוטו התפוחה מכילה 800 מיליון שקל. קופת המזומנים הגדולה נוצרה מכיוון שהטוטו מפריש או מתחייב לפרויקטים, אך מעביר את הכספים אליהם בהדרגה, לפי אבני דרך.

כדי שקופת המזומנים לא תהיה כל כך תפוחה, החלו בטוטו להאיץ את קצב אישורי הפרויקטים. זהו מקור הגידול בהשקעות שהוצגו כעת.

"בעבר אישרו לא יותר מ-200 מיליון שקל בשנה, אבל יש פה כסף לארבע שנות השקעה", אומר פישביין ומעריך כי בשנה הקרובה יאושרו קרוב ל-500 מיליון שקל, בעיקר בתשתיות ספורט.

על ניהול המזומנים ופקדונות מועצת ההימורים מתחרים חמישה מנהלי תיקים בכל שנה, וארבעה בנקים.

מנהלי התיקים הנוכחיים של הטוטו הם אקסלנס, דש, אי.בי.אי, אפסילון וילין לפידות. לפני כשנתיים נכנסו שני האחרונים וקיבלו לנהל כ-100 מיליון שקל כל אחד (שלושת הראשונים מנהלים כ-200 מיליון שקל כל אחד). חמשת הגופים האלה במתח, שכן עם הצגת התשואות השנתיות שהן עשו עבור הטוטו - הגוף שהציג את הביצועים הנמוכים ביותר יודח מניהול הכספים, או יקוצץ משמעותית, בכפוף להחלטות ועדת ההשקעה.

  • עוד באותו נושא:
  • טוטו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully